Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

F

Fruentimber

Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång för många av oss och flera har säkert redan hunnit sätta några frön i jorden.

För egen del börjar det bli dags att ta fram chili- och paprikafrön som jag kommer att så på nyårsdagen, så det är startskottet för min del. Jag ska även sätta mig och förboka utsäde av potatis, lök och sparris. Nästa gång det blir mildväder ska jag även passa på att utöka och grunda några pallkragar och flytta några kragar från ett område jag inte riktigt får fason på, så det blir nästa års potatisland istället.

Bjuder på en bild från i somras, i början av juli!

trdägården juli 2023.jpg


Finns det något särskilt du satsar på 2024?
Vad tar du med dig för lärdomar från 2023?


God fortsättning och gott nytt TRÄDGÅRDS- OCH ODLINGSÅR! :bump:
 
Finns det något särskilt du satsar på 2024?
Vad tar du med dig för lärdomar från 2023?
Jag planerar att satsa på att få ordning ytor att ställa 2 växthus på. Planen är att kolla vad det skulle kosta att ta hem en grävmaskin och gräva bort den värsta delen av eländet som är där nu. Jag tog ner ett krikonträd i höstas som nu har ett gigantiskt rotsytem som har typ 1 miljon rotskott i nuläget. Jag har också en yta där det står/har stått surkörsbär och hallon. Planen var att gräva bort det för hand men helt ärligt så lär jag vilja få upp mina växthus innan jag fyller 70.

Lärdomar från 2023 är vattna mer och täck mer
 
Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång för många av oss och flera har säkert redan hunnit sätta några frön i jorden.

För egen del börjar det bli dags att ta fram chili- och paprikafrön som jag kommer att så på nyårsdagen, så det är startskottet för min del. Jag ska även sätta mig och förboka utsäde av potatis, lök och sparris. Nästa gång det blir mildväder ska jag även passa på att utöka och grunda några pallkragar och flytta några kragar från ett område jag inte riktigt får fason på, så det blir nästa års potatisland istället.

Bjuder på en bild från i somras, i början av juli!

Visa bifogad fil 135503

Finns det något särskilt du satsar på 2024?
Vad tar du med dig för lärdomar från 2023?


God fortsättning och gott nytt TRÄDGÅRDS- OCH ODLINGSÅR! :bump:
Flyttar mitt inlägg i förra tråden hit, hade missat att vi flyttat

De ska lägga ned Odla med P1. :( för mig som inte tänkte ta in några grävskopor för att bygga pool och poolhus med exotiska färger så känns det jättetråkigt. Såg ett Drömträdgården för att trösta mig lite men det var ju mer av heminredning utomhus och bygga hemma, än trädgård. Så har inte sett några fler så långt.
 
Flyttar mitt inlägg i förra tråden hit, hade missat att vi flyttat

De ska lägga ned Odla med P1. :( för mig som inte tänkte ta in några grävskopor för att bygga pool och poolhus med exotiska färger så känns det jättetråkigt. Såg ett Drömträdgården för att trösta mig lite men det var ju mer av heminredning utomhus och bygga hemma, än trädgård. Så har inte sett några fler så långt.
Flyttar mitt svar också….

Det är något jag lyssnat på nästan varje vecka. Mycket tråkigt att det läggs ned. Har lärt mig mycket. Vill inte se nåt på TV utan lyssna när jag är ute och jobbar.
 
Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång för många av oss och flera har säkert redan hunnit sätta några frön i jorden.

För egen del börjar det bli dags att ta fram chili- och paprikafrön som jag kommer att så på nyårsdagen, så det är startskottet för min del. Jag ska även sätta mig och förboka utsäde av potatis, lök och sparris. Nästa gång det blir mildväder ska jag även passa på att utöka och grunda några pallkragar och flytta några kragar från ett område jag inte riktigt får fason på, så det blir nästa års potatisland istället.

Bjuder på en bild från i somras, i början av juli!

Visa bifogad fil 135503

Finns det något särskilt du satsar på 2024?
Vad tar du med dig för lärdomar från 2023?


God fortsättning och gott nytt TRÄDGÅRDS- OCH ODLINGSÅR! :bump:
Någon som vet ngt om att så paprika, visst börjar det bli dags? Jag har skakat av lite frön från ett par spännande minipaprikor som jag hittade i affären. Tycker det är jättesvårt att hitta minipaprikor att så. Visst vågar man köra på det? Tog "vanlig röd chili" frön från affären förra året och det blev väldigt bra (min familj vägrar äta andra sorter som jag odlat). Men nu blir jag lite nervös över sjukdomar, ev kanske man inte ska hålla på så?
 
Flyttar mitt inlägg i förra tråden hit, hade missat att vi flyttat

De ska lägga ned Odla med P1. :( för mig som inte tänkte ta in några grävskopor för att bygga pool och poolhus med exotiska färger så känns det jättetråkigt. Såg ett Drömträdgården för att trösta mig lite men det var ju mer av heminredning utomhus och bygga hemma, än trädgård. Så har inte sett några fler så långt.
Då flyttar jag mitt svar också
Jag förstår inte alls varför de ska lägga ner det. Det verkar ju vara ett mycket populärt program. Ska de lägga in något mer flamsigt och larvigt lekprogram som är totalt oseriöst tro?
 
Flyttar mitt svar också….

Det är något jag lyssnat på nästan varje vecka. Mycket tråkigt att det läggs ned. Har lärt mig mycket. Vill inte se nåt på TV utan lyssna när jag är ute och jobbar.
De ska ersätta med ngt annat program som går P4 podd, ett gäng från slott och gårdar i Skåne. Men de tre avsnitt jag provlyssnade var så vansinnigt tråkiga. Jag vet verkligen inte mycket om rosor men de lyckades prata i 40 minuter ändå utan att kläcka ur sig en enda sak jag inte visste. Likadant med att gräva nya rabatter och ngt mer. Det tog dem 5 minuter att bara babbla upp franska rosnamn som Cardinal Richelieu o Gallica och åma sig över hur namnen lät, så känns det ju väldigt, jag vet inte vad, om man dels läst franska och dels har rosen hemma. Liksom lite trist o nästan uhm hånfullt, fastän de såklart inte menade det så :( (sedan pratade de lite illa om den här superpopulära Koko Loco rosen, iofs väldigt populär och kanske inte för mig men).
 
De ska ersätta med ngt annat program som går P4 podd, ett gäng från slott och gårdar i Skåne. Men de tre avsnitt jag provlyssnade var så vansinnigt tråkiga. Jag vet verkligen inte mycket om rosor men de lyckades prata i 40 minuter ändå utan att kläcka ur sig en enda sak jag inte visste. Likadant med att gräva nya rabatter och ngt mer. Det tog dem 5 minuter att bara babbla upp franska rosnamn som Cardinal Richelieu o Gallica och åma sig över hur namnen lät, så känns det ju väldigt, jag vet inte vad, om man dels läst franska och dels har rosen hemma. Liksom lite trist o nästan uhm hånfullt, fastän de såklart inte menade det så :(
Men fy så trist det låter...och fullständigt värdelöst.
 
Då flyttar jag mitt svar också
Jag förstår inte alls varför de ska lägga ner det. Det verkar ju vara ett mycket populärt program. Ska de lägga in något mer flamsigt och larvigt lekprogram som är totalt oseriöst tro?
Ja, se nedan. Eller jag tycker det verkar så i alla fall. (men jag kanske bara är lite trist.)

Tycker Odla var väldigt fräscht med kontakter både med SLU och äldre personer och botaniska trädgårdar och med lite sprängande vetenskapsjournalistik om pyralider och aska som gödning. Väldigt intressant som både nybörjare och när man hållit på ett tag.
 
Någon som vet ngt om att så paprika, visst börjar det bli dags? Jag har skakat av lite frön från ett par spännande minipaprikor som jag hittade i affären. Tycker det är jättesvårt att hitta minipaprikor att så. Visst vågar man köra på det? Tog "vanlig röd chili" frön från affären förra året och det blev väldigt bra (min familj vägrar äta andra sorter som jag odlat). Men nu blir jag lite nervös över sjukdomar, ev kanske man inte ska hålla på så?

Paprika sås samtidigt som chili, så ja, det börjar bli dags. Tyvärr kan du inte räkna med att frön som du tar från paprika i vanlig köpeaffär blir samma som de du köpt eftersom man i princip alltid använder hybrider inom produktion, så kallade F1: or. Dessa korsningar är inte sortäkta. Du riskerar även att sprida sjukdomar och virus.

Det finns absolut frö till minipaprika, men de kallas framför allt snackspaprika. Bara att googla snackspaprika + frön så får du flera träffar.
 
Ja, se nedan. Eller jag tycker det verkar så i alla fall. (men jag kanske bara är lite trist.)

Tycker Odla var väldigt fräscht med kontakter både med SLU och äldre personer och botaniska trädgårdar och med lite sprängande vetenskapsjournalistik om pyralider och aska som gödning. Väldigt intressant som både nybörjare och när man hållit på ett tag.
Jag mailade SR om saken. Det lär väl inte hjälpa om jag gör det men om många gör det kanske vi får behålla ett värdefullt program,
 
Jag ska så chili för första gången tänkte jag. Men hur många plantor behöver man? är verkligen ingen storkonsument, tänkte prova om jag kunde göra egna chiliflakes bara
 
Jag ska så chili för första gången tänkte jag. Men hur många plantor behöver man? är verkligen ingen storkonsument, tänkte prova om jag kunde göra egna chiliflakes bara
Tycker att jag fått små chilis överallt av bara två plantor av tex Trinidad purple coffee och Vampire (men det kan bero på att familjen inte åt dem :D)
 
Jag ska så chili för första gången tänkte jag. Men hur många plantor behöver man? är verkligen ingen storkonsument, tänkte prova om jag kunde göra egna chiliflakes bara

Jag hade satsat på en klassisk chilisort med bra avkastning typ 'Anaheim' eller liknande, och så 2-3 plantor. :)
 
Finns det något särskilt du satsar på 2024?
Jag flyttade i höstas så jag hoppas på att kunna börja om på nya stället. Fokus på ”zon noll” i petmakulturen dvs det allra närmaste. Utanför dörren finns en syrenberså i u-form med öppning åt söder. Mellan bersån och plattläggningen finns 70 cm gräs där jag planerar för en enkel örtagård med krydd- och te-örter på en liten lasagnebädd. Om orken tillåter/jag kan få till trädgårdsdag med vänner.

Det vore även roligt att få till någon yta för grönsaksodling, men det får bero. Tomten är liten men i bra södersluttning med lucker, maskrik matjord (såg jag när vi grävde ner en bärbuske i höstas).

Vad tar du med dig för lärdomar från 2023?
detta år var total stiltje på odlingsfronten men jag ser fram emot nya lärdomar och erfarenheter nästa år!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp