Bukefalos 28 år!

äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

B

Buppisen

Min goldenkille på 10 mån har fått en stor knöl på bröstet. Den är beläget lite mer åt vänster, ganska långt ner på halsen ner mot bröstet.

Knölen har uppkommit mer eller mindre över en natt (jag tyckte han hade lite mer hängskinn än vanligt under halsen ett par dagar innan... vet inte om det har med knölen att göra, men vill nämna det ändå). Han har haft den i snart 2,5 dag.

Knölen är "äggformad med äggstorlek" och sitter fast i kroppen på den smalaste änden och liksom hänger ut. Den är tung och känns mjuk runt om, hårdare mot mitten, som en "kärna" med ev. vätska runt om. En människoläkare som vi känner klämde på den och sa att det kändes som en cysta. Den ömmar inte, kliar inte. Huden under är inte röd. Vovven är pigg och glad och har bra aptit. Ingen feber.

Har någon här erfarenhet av stora knölar som denna? Jag är helt hypokondrisk efter att ha läst om diverse tumörer nu i veterinärboken vi har... huuuu.... Hoppas det är något ofarligt...Vi har bokat tid på tidag hos veterinär, men vill gärna har teorier kring detta innan dess.

Vill tillägga att Cilas hade sk Follikulit när han var liten med lymfor som svullnade pga att immunsystemet inte var full utvecklat. Vi undrar såklart om detta hänger ihop. Dagen när vi upptäckte kknölen hade han nämligen rinn i ögat igen för första gången på mkkt mkt länge...
 
Sv: äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

Förstorad lymfkörtel? Gissar hejvilt, men det var min första tanke. Tycker du ska åka till veterinären i morgon, det hade jag gjort.
 
Sv: äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

Tycker också att det låter som en förstorad lymfknuta.

Min hund har en förstorad lymfa på det ställe du beskriver att din har en "knöl". Den känns vätskefylld och lite sladdrig, men samtidigt hård? Har dessutom din hund haft problem tidigare med förstorade lymfknutor som du säger så tror jag ännu mer att det är en svullen lymfa.. kan vara en mängd olika orsaker.

Har du känt efter om det finns andra förstorad lymfknutor?
 
Sv: äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

Han har aldirg haft svullna lymfor någonstans på kroppen innan, bara ögoninflammationer som tydligen har att göra med att lymfsystemet inte var full utvecklat.
han har inga andra svullnader nu heller. Det är bara denna enda stora läskiga knöl. Lika stor idag som innan är den..
Men du, har knölen på din hund inte gått bort. Hittade din gamla tråd...


Börjar förresten undra om de han hade när han var liten verkligen hette Follikulit. Minne som en guldfisk... när jag googlar kommer ju hårsäcksinflammation upp - Och det var det INTE!
 
Sv: äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

Han har aldirg haft svullna lymfor någonstans på kroppen innan, bara ögoninflammationer som tydligen har att göra med att lymfsystemet inte var full utvecklat.
han har inga andra svullnader nu heller. Det är bara denna enda stora läskiga knöl. Lika stor idag som innan är den..
Men du, har knölen på din hund inte gått bort. Hittade din gamla tråd...


Börjar förresten undra om de han hade när han var liten verkligen hette Follikulit. Minne som en guldfisk... när jag googlar kommer ju hårsäcksinflammation upp - Och det var det INTE!

Ja, lymfknutan är kvar.. enligt vet kan det ta ett par månader innan den går ner igen, om den inte går ner får vi göra FLER tester för att försöka hitta orsaken. Lymfkörtlarna svullnar ju inte upp utan att något är fel.

Men jag tycker du ska boka tid för en veterinär undersökning!;)
 
Sv: äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

ska till vet idag... *håller tummarna*
 
Sv: äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

okej, varit hos vet nu. Det är en cysta iaf. I mikroskop kunde vet inte urskillja några maligna celler, men om cystan inte är borta om två veckor helt så ska den opereras bort och undersökas i sin helhet.

Håller tummarna för att den absorberas...
 
Sv: äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

Hoppas ni slipper operation på honom då, men skönt att det inte var något elakartat. Är inte cancer väldigt väldigt ovanligt på valpar/unghundar? Fast cystor räknas väl iofs inte dit.

Mina föräldrar har ett hus i Afrika (ja, eller hur där skulle jag också gärna slappa varje vinter) och där bor en hund som fick en stor knöl på halsen. Mina föräldrar blev jätteoroliga för den kom också över en natt. Växte snabbt från äggstl till knytnävsstl. De ringde en gammal veterinärkompis i Sverige som sa att de absolut inte är cancer för hunden var bara 7-8 mån gammal. Den lokala veterinären gissade på cancer men hade ingen möjligthet att ta prover, det kryllar ju inte av lab precis. För säkerhets skull gav han hunden en antibiotikaspruta IFALL det skulle vara en svullnad bara av nåt stick av något slag.

Dagen efter var knölen borta! :laugh:
 
Sv: äggliknande knöl på halsen/bröstet - hjälp!

okej, varit hos vet nu. Det är en cysta iaf. I mikroskop kunde vet inte urskillja några maligna celler, men om cystan inte är borta om två veckor helt så ska den opereras bort och undersökas i sin helhet.

Håller tummarna för att den absorberas...

Okej ,skönt att dt inte upptäckts några maligna celler..:bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp