Aegidienberger (Peruansk Paso+ Islandshäst) Vad tycker du?

moli

Trådstartare
Aegidienbergern har sedan det första exemplaret kom till världen varit en het potatis, just för att det används islandshästar för att få fram den. Nu är debatten aktuell igen, eftersom det nyligen importerats Peruanska Pasos till Sverige! Det är den ras som Walter Feldman (senior) använde för att få fram Aegidienbergern. Aegidienberger är en hästras som man får fram genom att korsa Islandshästar med Peruanska Pasos. Rasen är godkänd i Tyskland sedan 1994 och existerar inte i sverige i nuläget såvitt jag vet.
Jag har ett reportage om Pasosarna med i Decembernumret av Hästfocus och har fått ganska blandade reaktioner just på biten om Aegidienberger. Jag vill understryka att de som köpt hästarna inte har som huvudsyfte att avla Aegidienberger, utan att försöka introducera Peruansk Paso i Sverige som är en naturtöltande ras med iberiskt utseende. Jag kan fiska fram en bild eller två snart. Men jag tror att det finns efterfrågan även på Aeidienberger så vem vet vad som händer på sikt.

Läs mer om Aegidienbergern här: http://pasoperuano.se/text_layout_3_T12_R2.htm

Och Paso här: www.pasoperuano.se

Syftet med att överhuvudtaget korsa de två raserna var att få fram en större häst med samma fina egenskaper som Islandshästen, med samma fina utstrålning och rejäla man, men som har lättare för gångarterna och är mer värmetålig än Islandshästen. En stor Islandshäst kan man nog säga helt enkelt. På sätt och vis kan jag tycka att det är bättre än att man avlar för att förändra den befintliga islandshästen och göra den till något den inte är.

Vissa Aegidienberger är inte så snygga, medan andra ser ut som stora stolta Islandshästar! Olika "Peruanstammar" lämpar sig olika bra för att korsas med Islandshästar och bäst resultat får man om man korsar i flera led tills man har blandningen 62,5% Peruansk Paso och 37,5% Islandshäst enligt Walterfeldmanns korsningsschema.

Personligen är jag väldigt nyfiken på både Peruansk Paso och Aegidienberger.

Dessa två kommer från Walter Feldmanns hemsida och är Aegidienberger
http://www.gaedingargroup.de/content.php?folder=46
bild2,ID,13,Prioreschnee72.jpg

home_walter.jpg
 
Ovan: det var inte en aegidienberger du såg, det var korsning islänning/ Welch .
Har själv haft äran att provrida en ae och det är en helt fantastisk gångartshäst. :-)
 
Ovan: det var inte en aegidienberger du såg, det var korsning islänning/ Welch .
Har själv haft äran att provrida en ae och det är en helt fantastisk gångartshäst. :-)
Vilken av dem är welshkorsningen som du syftar på?
Vad kul att du provridt en Aegidienberger, det är åtta år sedan jag skrev inlägget och nu finns det en del Paso peruano/islandskorsningar i Sverige. Har inte sett någon live, bara på bild, men de har sett fina ut. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp