Äldre släp nyare bil-belysning.

Digbil

Trådstartare
Jag har ett tranesläp från -99 och en bild från 2010 (Yeti). När släpet är kopplat lyser "trasiglampa-lampan" i bilen trots att alla lampor på släpet fungerar. En trailerfirma säger att jag skall kolla att alla almpor har rätt watt. Dum fråga men hur gör jag det? Skruvar loss alla lampglas och kollar?

Kan det bero på något annat? Någon som har liknande erfarenhet eller någon bra idé?

Det är ju egentligen inga problem eftersom allt funkar men bilprovningen kan väl knorra om lampan i bilen lyser.
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Har ni kollat med annan bil? Jag vill nog sätta pengar på att det är elfel på bilen, inte släpet.
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Kollat att uttaget på bilen överensstämmer med släpets koppling? Vi hade det problemet med nåt släp fast där var bilen äldre och släpet nyare. Vi fick byta bilens uttag. Nu kanske jag är ute och cyklar men har för mig att gamla kopplingar är 7-poliga och nyare 13-poliga, men är som sagt inte helt hundra på att det är exakt så.
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Jo, men då går det inte alls. Då måste du ha en adapter. Har haft den kombinationen åt bägge håll (13 på bilen, 7 på släpet, 13 på släpet, 7 på bilen). Adapter funkar så apdåligt att det inte ens är ett alternativ. Bytte på bil och aktuellt släp.
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Jag har adapter. Jag har inte provat annan bil, har inte tillgång till det. Däremot har jag kört flera andra släp med bilen. Både hästsläp (varav ett Trane) samt vanliga släpkärror. Det har funkat perfekt, med undantag av ett gammalt Umesläp där jag inte fick blinkers att funka men det problemet hade det släpet med flera andra nya bilar.

Jag har adapter på bilen.

Det här problemet har funnits på nuvarande ekipage från första stund.
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Med största sannolikhet har din bil en så kallad glödvakt, när man kopplar till ett släp med det "gamla" elkopplings mönstret, drar släpet strömmen till markeringsljusen enbart från bilens ena ljus krets vilket får lampan i instrumentbrädan att lysa. Problemet har alltid funnits på tex Volvo från 76 års modell, då de började med glödvakt.

På en "riktig" verkstad kan de hjälpa dig koppla om i kontakten på bilen så att problemet försvinner.

Besiktningen säger inget om att glödvaktslampan lyser under förutsättning av att alla lampor på släpet fungerar som de skal.
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Med största sannolikhet har din bil en så kallad glödvakt, när man kopplar till ett släp med det "gamla" elkopplings mönstret, drar släpet strömmen till markeringsljusen enbart från bilens ena ljus krets vilket får lampan i instrumentbrädan att lysa. Problemet har alltid funnits på tex Volvo från 76 års modell, då de började med glödvakt.

På en "riktig" verkstad kan de hjälpa dig koppla om i kontakten på bilen så att problemet försvinner.

Besiktningen säger inget om att glödvaktslampan lyser under förutsättning av att alla lampor på släpet fungerar som de skal.

Jag har hört något i den stilen tidigare och tagit för givet att detta varit problemet. Jag har nagelfarit släpet i jakt på trasiga lampor men främre positionsljus, bakljus, blinkers, bromsljus och skyltbelysning funkar, fler lampor har den inte (inga höga positionsljus).

Släpet skall inte besiktigas förrän Oktober 2014 så jag kanske skall prata med verkstaden om detta nästa gång bilen skall servas.
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Jo, men då går det inte alls. Då måste du ha en adapter. Har haft den kombinationen åt bägge håll (13 på bilen, 7 på släpet, 13 på släpet, 7 på bilen). Adapter funkar så apdåligt att det inte ens är ett alternativ. Bytte på bil och aktuellt släp.

Jag har adapter på min Volvo -11 och det har funkat prickfritt i ett halvår och kör med släp två dar i veckan året om. Vad är det som funkar dåligt för dig? Kan det inte spela roll vad det är för adapter och hur man sköter elkopplingarna?
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Jo, men då går det inte alls. Då måste du ha en adapter. Har haft den kombinationen åt bägge håll (13 på bilen, 7 på släpet, 13 på släpet, 7 på bilen). Adapter funkar så apdåligt att det inte ens är ett alternativ. Bytte på bil och aktuellt släp.

Även du bör åka in och koppla om kontakten på bilen, eller köpa en kabel som är "volvo kopplad" då problemet till 99% är enkel krets på släpet medan bilen är två krets.

Alla seriösa värkstäder vet om detta problemet och kan hjälpa till med omkoppling istället för att dra på axlarna och försöka sälja prylar som inte löser problemet.
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Det blir inte så mycket seriösare än Bilia själv, och de tre verkstäder jag haft Volvon på rekommenderade mig unisont att skita i adapter och byta kontakt istället. Så är alltså gjort.
 
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Du förutsätter att jag inte kan sköta mina inventerier och att det beror på det?

*suck*

Nej det gjorde jag inte. Det var en undran varför det funkar så bra för mig men inte för dig. Jag måste ju få undra varför eftersom du bevisligen inte verkar lyckas få det att funka när det för mig funkar jämt. Det må ju bero på nåt att det inte funkar?

*suck*

Om du verkligen ville veta vad jag menade så undrade jag om vi gör på olika sätt och därför funkar olika. Du kör Volvo, jag kör Volvo, har för mig du kör boj, jag kör boj, har du koll på dina inventarier kör du nog på orginaldelar, jag kör på originaldelar. Vad gör vi olika som har så olika erfarenhet och resultat? jag sköter inte min koppling alls, så det kanske är du som är för ordningsam då? Inte vet jag, för det verkar vara jag som inte sköter grejorna men ändå får de att funka..
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre släp nyare bil-belysning.

Det här problemet kan ligga på flera plan precis som ni säger. El på släp har en viss förmåga att många gånger leva sitt eget lilla liv.

Jordningen på bil och eller släp kan brista i vissa fall, för vissa bilar är inte jordningen på släpet tillräcklig, kontakten på bilen kan ha dålig jord.

Släp av idag har sedan ett antal år tillbaka INTE 1 krets för belysning, de har 2 som sig bör detta är en standard som de flesta använder sig av.

Jag håller med om att skarvar mellanstycken lösa spiralkablar mm ställer bara till bekymmer, kan fungera med en bil men inte med en annan.
Volvo vet jag har fortfarande i stor utsträckning kopplat sitt 7-poliga med husvagnsplus på stift nr2 med följd av att ev. dimljus lyser på släpet hela tiden även när du stänger av bilen i vissa fall.

Jag har gjort som så på mina bilar att jag har 2 kontakter, 1 7-polig och en
13-polig så då slipper jag övergångar mm.

Kopplingsordning på stiften är följande är likt för 7-polig och 13-polig.

1= vänster blinkers
2= Dimljus
3= Jord
4= Höger blinkers
5= Ljus höger
6= bromsljus
7= ljus vänster
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har fått ett lite knepigt problem med elen på mitt släp.. :crazy: Elen har alla år funkat prickfritt men så helt plötsligt i sommar...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp