Äldre stamboksförd sto halvblod

jennyjenny

Trådstartare
Jag tittar på lite äldre ston på blup.se däribland mitt stos mormor som stamboksfördes med avelsvärdesbokstav B för att sen bli höjd till A.

För det första undrar om samtliga stambokförda ston har fått B? Nu pratar jag 60-80-tal.
Fanns det något minsta kvalitetskrav då dvs kan man se det som att ett stamboksfört sto var någorlunda lämplig för avel eller släpptes alla igenom bara för att de fått föl för att ta i lite :angel:

Sen undrar jag om mitt stos mormors A. Finns det någon möjlighet för mig att få reda på vad som ligger till grund för hennes höjning?
Här är hon
 
Sv: Äldre stamboksförd sto halvblod

På den tiden fanns bara B och A så alla stamboksfördes med B från början. Någon gräns har det funnits men jag vet inte exakt hur det var.

Att din hästs mormor fick A beror antagligen på att flera av hennes äldsta avkommor blev remonter och en blev exporterad.
 
Sv: Äldre stamboksförd sto halvblod

Tack! Jättekul att få veta :)

Var hittade du informationen om att hennes avkommor blev remonter och att en gick på export?
 
Sv: Äldre stamboksförd sto halvblod

Min som stambokfördes 2003 efter några föl och egen tävling blev AB-premierad.

Hennes mamma var Elit, när infördes det då?
 
Sv: Äldre stamboksförd sto halvblod

kl
Hoppas att det är ok att jag slänger in en egen fråga här?
Jag ska stamboksföra mitt ena sto pappersvägen iår, och undrar lite, de får ju en poäng per avkomma, men om sen den avkomman har ex kl 1 på 3-års, och sen har tävlat med plac i msv, hur räknar man poängen stoet får för den avkomman då? Är det bara den högsta poängen dvs för tävlandet, eller läggs det ihop?
Är lite nyfiken på hur de tänker? Kan tillägga att jag har läst allt på asvh, men hittar inget om just detta?
Någon som vet?
 
Sv: Äldre stamboksförd sto halvblod

Man räknar det högsta. T ex mitt sto har fyra avkommor, en fick diplom på treårstest vilket ger fyra poäng, mitt stos avkommor är alltså 4+1+1+1=7 avkommepoäng.
 

Liknande trådar

C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 235
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp