Ändrad användning fastighet, bygglov

Sar

Trådstartare
Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att de får bo kvar. Vi har sista veckan fått två brev från kommunen, ett är ett utökat samråd från kommunen som vill sälja marken för att bygga ett antal radhus och nu idag fick vi ännu ett papper där vi ska godkänna tidsbegränsat bygglov för ändrad användning från förskola till tillfälligt boende till 20330601. Jag har inte fått tag på någon från kommunen som kan förklara, vilken av 1. Privata radhus p tomt som nu är vikt för kommunen 2. Samma fastighet men inte längre förskola utan annat boende, som har företräde? Finns någon kunnig bukefalist som kan reda ut detta?
 
Osäker på vad du menar med företräde. (Tillfälligt) bygglov och framtagande av ny detaljplan för ett område är två separata processer. Bara för att det finns bygglov, betyder inte det att byggnaden måste stå kvar fram till 2033, utan det kan mycket väl vara så att kommunen (eller köparen av marken) begär rivningslov för förskolan/boendet innan dess. Sedan får man ju även tänka på att det kan ta tid att komma igång med nybygge, detaljplanen ska omarbetas, överklagas och allt sådant, bara den biten kan ta flera år.

Troligtvis har de tagit maximalt tillåtna tid för det tillfälliga bygglovet, så att de ska slippa behöva förlänga det, utifall det skulle bli kraftiga förseningar gällande radhusplanerna.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Låter som den långsiktiga tanken är att detaljplanera marken för bostadsbyggande.
Under tiden gör ett tillfälligt bygglov att det går att använda befintlig byggnad fram tills att det är klart med ny detaljplan och ny fastighetsägare.
 
Låter som den långsiktiga tanken är att detaljplanera marken för bostadsbyggande.
Under tiden gör ett tillfälligt bygglov att det går att använda befintlig byggnad fram tills att det är klart med ny detaljplan och ny fastighetsägare.
Exakt så här tror jag. Det tar tid att få till en ny dp, särskilt nu när byggandet stannat upp lite.

Men tillfälligt bygglov går väl bara 5 år i taget, med max 3 (?) förlängningar?
Har för mig att @Breaktown kan sånt här.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hm, är inte helt säker på att jag förstår frågan helt.

Vad gäller det första så vad gäller samrådet? Ny detaljplan för fastigheten eller kommunens beslut att sälja marken?

Begreppet ”utökat samråd” existerar inte i Plan- och bygglagen. Däremot i Miljöbalken (väl @VLMF ?) men att den skulle vara aktuell när förskola ska bli bostäder känns osannolikt.

Om samrådet gäller beslutet att sälja marken så är ett sådant samråd inte lagreglerat utan frivilligt från kommunens sida, och då kan de väl kalla det vad de vill antar jag.

Gäller samrådet trots namnet en ny detaljplan för området så är det säkert så som flera varit inne på att man vill ha tillfälligt bygglov tills dess att det är dags att söka permanent lov enligt ny detaljplan.

Jag reagerar dock på att ni ska godkänna ett tillfälligt lov fram till år 2033. Ett tillfälligt lov kan ges för högst 10 år, kan förlängas med högst 5 år i taget och totalt ges för max 15 år. Så antingen är användningen flyktingbostäder olovlig idag, eller så är förlängningen med 10 år inte lagenlig.

Det är egentligen inget av dessa två som har företräde före det andra. Men om ni vill att flyktingbostäderna ska få vada kvar känns det ju mindre sannolikt om markens däljs.

Det ni bör göra är väl att få mer klarhet i vad som är kommunens avsikt med de olika alternativen.

Hoppas det var lite till hjälp iaf!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp