Änglatrumpeter som dödar humlor???

Lena Furberg

Trådstartare
Jag ÄLSKAR Änglatrumpeter!! Jag har genom åren haft flera gigantiska, som träd, som om vår, sommar och höst översållas av hundratals enorma blommor i gult, orange och vitt, några dubbla, alla himmelskt doftande av ingefära och något annat obestämbart men ljuvligt.

Men. Två av dem har alltid stått i hörnet mellan huset och garaget, en skyddad del med en inbyggd korridor mellan hus och garage så Änglatrumpeterna stod med vägg bakom sig, perfekt då de skyddades mot vindar bl.a.

I hörnet under väggen och taket byggde även humlor bo. Ganska små humlor, vet inte exakt vilken sort. Och här kommer det förfärliga - när humlebebisarna kom ut var de vanskapta. Ena vingen var förkrympt så de kunde inte flyga. Alla dog, givetvis. Detta upprepades minst 2 år i rad. Jag använder aldrig kemikalier i min trädgård och inga grannar gör det heller, vad jag vet.

Så nu tänker jag - Änglatrumpeter ÄR giftiga. Kan humlorna ha druckit nektar ur blommorna, de blommade ju precis under där de byggde bo, och sen förgiftats?? Kan den starka DOFTEN ha förgiftat dem?? Tanken skrämmer mig!!

Mina älskade Änglatrumpeter dog tyvärr under vinterförvaringen för 2 år sen, de förvarades på en ny plats där det, visade det sig, blev frost....... Nu vill jag ha nya, men tanken på de missbildade humlorna har gjort att jag tvekar. Vad tror ni? VAD kan annars ha orsakat missbildningen på humlebebisarna???
 
Änglatrumper sänder även ut sitt gift i luften, det är därför man aldrig ska ha dom i rum utan ordentlig ventlilation... läs utomhus :cautious:
När vi fick barn så åkte änglatrumpeterna ut (och då menar jag bort helt) för att det kunde vara farligt att ha dom på en veranda t.ex om luften står still. Jag var (är) ganska nojig mamma, men jag tycker inte du ska skaffa nya ;)

Jag är övertygad om att det är änglatrumpeternas fel att humlorna dog :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp