Bukefalos 28 år!

Lillefrun

Trådstartare
Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten stuga. Den ligger i det område jag velat bo i 30 år men lite enskilt, det är en tvåa på 70 kvm så det känns bra för jag tycker jag bor för lite här.

Det är mysigt, annorlunda, ser charmigt ut på bilderna ocg skulle enligt vissa behöva renovera en del, men jag ser några saker och det fixar jag nog och resten är inte viktigt just nu. Om det inte visar sig mycket mer på visningen.

Tomten är 3000 kvm med skog och gräsmatta och jag tänker göra en del inhägnad så att hundarna kan vara lösa där.

Men jag stöter ju på patrull, det är få som förstår hur mycket jag i alla åren längtat efter det och dom som gör det tror ändå inte jag klarar det. Men jag är ju vuxen! Låt mig följa min dröm. Eller är det så, att jag inte klarar det och varför inte i så fall. Tankarna drar iväg.

Hur svårt är det att bo i hus?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket måste man ha sparat ifall att något händer, har alla flera hundra tusen kronor eller miljoner?
Vad är bäst och sämst med att bo lite lantligt som mitt hus ligger?
Och jämfört med lägenhet vad upplever just ni vad som skiljer sig mest?
 
Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten stuga. Den ligger i det område jag velat bo i 30 år men lite enskilt, det är en tvåa på 70 kvm så det känns bra för jag tycker jag bor för lite här.

Det är mysigt, annorlunda, ser charmigt ut på bilderna ocg skulle enligt vissa behöva renovera en del, men jag ser några saker och det fixar jag nog och resten är inte viktigt just nu. Om det inte visar sig mycket mer på visningen.

Tomten är 3000 kvm med skog och gräsmatta och jag tänker göra en del inhägnad så att hundarna kan vara lösa där.

Men jag stöter ju på patrull, det är få som förstår hur mycket jag i alla åren längtat efter det och dom som gör det tror ändå inte jag klarar det. Men jag är ju vuxen! Låt mig följa min dröm. Eller är det så, att jag inte klarar det och varför inte i så fall. Tankarna drar iväg.

Hur svårt är det att bo i hus?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket måste man ha sparat ifall att något händer, har alla flera hundra tusen kronor eller miljoner?
Vad är bäst och sämst med att bo lite lantligt som mitt hus ligger?
Och jämfört med lägenhet vad upplever just ni vad som skiljer sig mest?
Mitt hus har alltid något som behöver fixas, men jag tar det eftersom jag har tid och råd. En del gör jag själv, annat lejer jag bort. Jag har också drygt 3000 kvm tomt som jag låtit hägna in så hundar och höns får gå lösa och vildsvinen hälsar på hos grannarna istället. 😉
 
Det är mysigt, annorlunda, ser charmigt ut på bilderna ocg skulle enligt vissa behöva renovera en del, men jag ser några saker och det fixar jag nog och resten är inte viktigt just nu. Om det inte visar sig mycket mer på visningen.
Är huset besiktigat?
Jag har sett flera annonser på hus som på bild sett väldigt trevliga ut, inte alls så farligt skick osv. Sedan läser man besiktningsprotokoll och ser att det är begynnande problem på områden som kan bli rejält dyra i framtiden, sådär så att man verkligen förstår varför folk försöker sälja... Är det bara tråkiga tapeter, äldre kök och fult golv så är det en sak. Är det problem med ledningar, risk för vattenskador, behov av stambyte, gamla el-ledningar eller liknande så är det en helt annan sak.

Sedan angående vad andra tycker... Alltså. Jag har folk i min närhet som inte kan förstå hur man kan vilja annat än bo mitt inne i centrala Stockholm, och jag och sambon "Borde ju verkligen förstå att vi får så mycket bättre LÄGE för samma peng" om vi bara kan tänka oss att bo lite mindre. Samtidigt sitter jag och sambon och funderar på hur vi ska göra för att på snabbast, smidigast sätt kunna bosätta oss i någon mindre stad än Stockholm, eller rättare sagt i utkanten av någon mindre stad, för vi vill närmare naturen, och om möjligt bo lite större. Andras drömmar är inte våra drömmar, så vi anpassar oss inte efter andra.
 
Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten stuga. Den ligger i det område jag velat bo i 30 år men lite enskilt, det är en tvåa på 70 kvm så det känns bra för jag tycker jag bor för lite här.

Det är mysigt, annorlunda, ser charmigt ut på bilderna ocg skulle enligt vissa behöva renovera en del, men jag ser några saker och det fixar jag nog och resten är inte viktigt just nu. Om det inte visar sig mycket mer på visningen.

Tomten är 3000 kvm med skog och gräsmatta och jag tänker göra en del inhägnad så att hundarna kan vara lösa där.

Men jag stöter ju på patrull, det är få som förstår hur mycket jag i alla åren längtat efter det och dom som gör det tror ändå inte jag klarar det. Men jag är ju vuxen! Låt mig följa min dröm. Eller är det så, att jag inte klarar det och varför inte i så fall. Tankarna drar iväg.

Hur svårt är det att bo i hus?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket måste man ha sparat ifall att något händer, har alla flera hundra tusen kronor eller miljoner?
Vad är bäst och sämst med att bo lite lantligt som mitt hus ligger?
Och jämfört med lägenhet vad upplever just ni vad som skiljer sig mest?
Det är inte "svårt" att bo i hus men det krävs en viss kunskap/pengar/kontaktnät. Generellt sett, efter att ha tittat på en del hus, kan jag säga att det förvånansvärt ofta saknas ventilation (självdrag där människor satt isolerfönster t.ex). Det blir ofta fukt på sådana vindar och det för med sig andra bekymmer. Har du en viss baskunskap känner du till det och kan agera innan det är stora problem.

Tänk på att ha en riktigt bra försäkring så du kan få hjälp om det händer något plötsligt. Det blir gärna dyrt.

Vi försöker ha åtminstone 6-siffrigt belopp liggande för att kunna agera om något oväntat sker. De rann iväg snabbt i förra huset pga takbyte, ventilationsfix och en massa tråkjobb.

Bäst med att bo lite off är närheten till naturen, trevlig luft osv. Sämst är att det blir lite bökigare att komma iväg. Går bilen sönder är man ganska strandad.

Lägenhet jmf med hus, det blir stor skillnad. Framförallt att det känns lättare att komma ut. Jag känner mig inlåst i lägenheter.

Har du någon bekantskap som ägt flera hus och sett en del/jobbar inom hantverkarbransch osv är det bra att ta med sig en sådan på visning. Om du åker själv: ta på dig ett rejält skärpt luktsinne. Luktar det nymålat/doftljus/kanelbullar kan du skärpa sinnena ännu mer. Leta noga efter fuktfläckar överallt osv. Kolla att taket är i ordning så det håller tätt. Fukt är s-k-i-t när det kommer till hus för det kan vara så mycket värre än det ser ut.
 
Hur svårt är det att bo i hus?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket måste man ha sparat ifall att något händer, har alla flera hundra tusen kronor eller miljoner?
Vad är bäst och sämst med att bo lite lantligt som mitt hus ligger?
Och jämfört med lägenhet vad upplever just ni vad som skiljer sig mest?

Jag tycker inte att det har varit svårt alls, utan tvärtom enklare än lägenhet på många sätt. Jag trivs bäst utan att ha andra människor tätt inpå dygnet runt och det är billigare eftersom jag inte måste betala kallhyra.

Viktigt att tänka på är att du får en grundlig besiktning utförd innan du slår till och köper ett hus. Problem med tak, vatten/avlopp och dränering/grund är saker som kan bli riktigt dyra att fixa så finns det någon anmärkning där är det bäst att leta vidare. Drag är också viktigt att ha koll på, självdrag är en vanlig form av ventilation och inte fel men se upp så att det inte läcker ut värme någonstans under de kallare månaderna.

Det är bra med en buffert, men är själva huset i bra skick (se ovan) så är min upplevelse att man klarar sig rätt bra utan att ha massor av pengar sparade. Jag har bott i mitt hus i snart 11 år och har fixat lite i taget allt eftersom ork och ekonomi tillåtit. Främst ytliga saker som tapeter och golv, men har även bytt ut köket och de flesta av fönstren.

Jag gillar att bo lantligt pga lugnet men såklart finns det även nackdelar. Inget finns inom gångavstånd utan jag måste ta bilen även för kortare ärenden, och får beställa det mesta jag behöver online om det inte är väldigt grundläggande saker som mat- och hushållsvaror.

Vad andra tycker bör man ta med ett stort lass salt. Hur man vill ha sitt hem är så väldigt personligt, så där gör man bäst i att skita i vad andra säger. De enda jag har lyssnat på har varit de som jag vet har erfarenhet av allt det praktiska kring att bo i hus.
 
Jag rekommenderar att anlita en egen besiktningsman som även besiktigar VVS och el, vilket t ex inte Anticimex gör. Gå även med under besiktningen så kan du fråga och få förklarat medan ni går igenom huset.
Går in med varningsflagg här. Kolla med mäklaren först! Jag övervägde egen besiktningsman vid ett husköp men tog vi in en egen fanns risk att delar av försäkringen skulle traggla om det dök upp något. Det var varudeklarerat. Hade besiktningsmannen inte hittat något i t.ex kök men min besiktningsman skulle hitta något kunde vi vänta oss att vi inte skulle få en spänn om det sedan stod och läckte vatten på en plats i andra sidan köket. En riktig soppa det där.
 
Jag tycker inte att det har varit svårt alls, utan tvärtom enklare än lägenhet på många sätt. Jag trivs bäst utan att ha andra människor tätt inpå dygnet runt och det är billigare eftersom jag inte måste betala kallhyra.

Viktigt att tänka på är att du får en grundlig besiktning utförd innan du slår till och köper ett hus. Problem med tak, vatten/avlopp och dränering/grund är saker som kan bli riktigt dyra att fixa så finns det någon anmärkning där är det bäst att leta vidare. Drag är också viktigt att ha koll på, självdrag är en vanlig form av ventilation och inte fel men se upp så att det inte läcker ut värme någonstans under de kallare månaderna.

Det är bra med en buffert, men är själva huset i bra skick (se ovan) så är min upplevelse att man klarar sig rätt bra utan att ha massor av pengar sparade. Jag har bott i mitt hus i snart 11 år och har fixat lite i taget allt eftersom ork och ekonomi tillåtit. Främst ytliga saker som tapeter och golv, men har även bytt ut köket och de flesta av fönstren.

Jag gillar att bo lantligt pga lugnet men såklart finns det även nackdelar. Inget finns inom gångavstånd utan jag måste ta bilen även för kortare ärenden, och får beställa det mesta jag behöver online om det inte är väldigt grundläggande saker som mat- och hushållsvaror.

Vad andra tycker bör man ta med ett stort lass salt. Hur man vill ha sitt hem är så väldigt personligt, så där gör man bäst i att skita i vad andra säger. De enda jag har lyssnat på har varit de som jag vet har erfarenhet av allt det praktiska kring att bo i hus.
Tätar du är det risk att du sabbar självdraget, precis som att du eventuellt sabbar det om du byter värmekälla osvosv. Byte av värmekälla i vårt "självdragshus" (oljepanna till elpanna) minskade suget av luft ut ur huset. Byte av fönster till isolerfönster la på det sista locket så att säga med resultat att det var så mycket fukt på vinden att det droppade från råsponten och svartmögel i hela råsponten. Man ska vara mycket försiktig med sådana jobb om man inte har 100% koll. Nu visste vi ju att vi köpte ett hus med sådana problem och att det behövde åtgärdas men det var ju inte de roligaste jobben att lägga pengar på (även om luften blev riktigt nice med mekanisk ventilation 😁 )
 
Jag hade inte avstått för att avloppet behöver åtgärdas eller lite elinstallationer. Bra att veta innan man köper såklart och en besiktning med försäkring är vettigt att ha.

Det jag absolut skulle kolla upp är om det finns planer på vägbyggen eller annat t.ex. vindkraftspark, stor kraftledning, järnväg, flygplats osv. i närheten samt om det finns risk för förorenad mark.
 
Går in med varningsflagg här. Kolla med mäklaren först! Jag övervägde egen besiktningsman vid ett husköp men tog vi in en egen fanns risk att delar av försäkringen skulle traggla om det dök upp något. Det var varudeklarerat. Hade besiktningsmannen inte hittat något i t.ex kök men min besiktningsman skulle hitta något kunde vi vänta oss att vi inte skulle få en spänn om det sedan stod och läckte vatten på en plats i andra sidan köket. En riktig soppa det där.
Tar du in en egen besiktningsman så är de dels grundligare, du går med under besiktningen och kan ställa hur mycket frågor som helst och besiktningen är din till skillnad från säljarens. Jämför med att köpa en häst, blir det problem och du inte gjort en egen besiktning kan du anses inte fullgjort din undersökningsplikt. Besiktningsmannen har en egen ansvarsförsäkring.

När jag köpte hus, egen besiktningsman, så skickade sedan försäkringsbolaget ut en besiktningsman från Anticimex som bara gick runt och tittade lite på vinden, i kök och badrum och var sedan nöjd. Den besiktningen låg sedan till grund för min husförsäkring och de fynd vi senare hittade vid ombyggnad av köket besiktades utan kostnad av försäkringsbolaget och vi kunde gå vidare som planerat med ombyggnationen.

Jag har hört så mycket stolligheter från mäklare att jag hade inte litat på att de alla gånger har full koll.

Se upp för varudeklarerat
 
Tar du in en egen besiktningsman så är de dels grundligare, du går med under besiktningen och kan ställa hur mycket frågor som helst och besiktningen är din till skillnad från säljarens. Besiktningsmannen har en egen ansvarsförsäkring.

När jag köpte hus, egen besiktningsman, så skickade sedan försäkringsbolaget ut en besiktningsman från Anticimex som bara gick runt och tittade lite på vinden, i kök och badrum och var sedan nöjd. Den besiktningen låg sedan till grund för min husförsäkring och de fynd vi senare hittade vid ombyggnad av köket besiktades utan kostnad av försäkringsbolaget och vi kunde gå vidare som planerat med ombyggnationen.

Jag har hört så mycket stolligheter från mäklare att jag hade inte litat på att de alla gånger har full koll.

https://www.byggahus.se/bloggar/inl...klarerat-och-att-ta-over-saljarens-besiktning
Ja absolut, mäklare kan hitta på många saker. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag begärt att säljaren drog tillbaka försäkringen (den var skit, försökte få ut andra saker på den). Avtalet för just den försäkringen är upp och ner men det med besiktningsmannen vill jag minnas stämde när man kollade avtalen åtminstone på den tiden. Som mäklaren sa: helt ok att kolla typ el och vvs men hittar de något fel som inte deras besiktningsman hittat kommer det nya intyget (plus deras eget) vara det som gäller vilket gör att vi skulle få ännu mindre chans att få ut något på skitförsäkringen.
 
Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten stuga. Den ligger i det område jag velat bo i 30 år men lite enskilt, det är en tvåa på 70 kvm så det känns bra för jag tycker jag bor för lite här.

Det är mysigt, annorlunda, ser charmigt ut på bilderna ocg skulle enligt vissa behöva renovera en del, men jag ser några saker och det fixar jag nog och resten är inte viktigt just nu. Om det inte visar sig mycket mer på visningen.

Tomten är 3000 kvm med skog och gräsmatta och jag tänker göra en del inhägnad så att hundarna kan vara lösa där.

Men jag stöter ju på patrull, det är få som förstår hur mycket jag i alla åren längtat efter det och dom som gör det tror ändå inte jag klarar det. Men jag är ju vuxen! Låt mig följa min dröm. Eller är det så, att jag inte klarar det och varför inte i så fall. Tankarna drar iväg.

Hur svårt är det att bo i hus?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket måste man ha sparat ifall att något händer, har alla flera hundra tusen kronor eller miljoner?
Vad är bäst och sämst med att bo lite lantligt som mitt hus ligger?
Och jämfört med lägenhet vad upplever just ni vad som skiljer sig mest?
Det är hela tiden saker att göra och man har ingen fastighetsskötare att ringa. Så kan man väldigt lite och inte är så intresserad av att lära sig så blir det dyrt att anlita firmor för allt. Men andra sidan av myntet är att det är ganska få saker som är akuta och vill man lära sig finns det en hel värld av kunskap att ta del av och lära sig hur man gör.

Sen utöver det basala så sätter man sina egna ambitioner, det ser jag som en enorm fördel jfrt med bostadsrätt.

Bäst med att bo lantligt är att sakna både väg med trafik och grannar. Om man kisar lite så ser man något hus på horisonten och ett slott på höjden.

Sämst är nog restid och reskostnader men jag har hittat in till det som en ganska meditativ upplevelse som börjar och avslutar arbetsdagarna på ett bra och distinkt sätt.

Jag tänker att man lätt kan åka på akuta utgifter för flera tiotusentals kronor som inte ingår i försäkring, men flera hundratusen är en väldigt ambitiös buffert för sådant. Å andra sidan kom kommunen plötsligt hit och krävde ombyggnad av avlopp och raskt var 150.000 borta (ökat lån gick dock bra).

Vi hade aldrig bott annat än i lägenhet och kedjehus i villaområde. Ingen av oss hade någon erfarenhet av att ha bott på landet. Och här ute i ingenstans är vi kvar sedan 2003.
 
Ja absolut, mäklare kan hitta på många saker. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag begärt att säljaren drog tillbaka försäkringen (den var skit, försökte få ut andra saker på den). Avtalet för just den försäkringen är upp och ner men det med besiktningsmannen vill jag minnas stämde när man kollade avtalen åtminstone på den tiden. Som mäklaren sa: helt ok att kolla typ el och vvs men hittar de något fel som inte deras besiktningsman hittat kommer det nya intyget (plus deras eget) vara det som gäller vilket gör att vi skulle få ännu mindre chans att få ut något på skitförsäkringen.
I länken jag skickade kan man bland annat läsa:

Och bl a i Fastighetsmarknadens ReklamationsNämnd (FRN) har han sett många fall där köpare fått/givits intrycket att ”Varudeklarerat” räckte – varpå de själva fått bära kostnaden för att avhjälpa fel som en egen, noggrann besiktningsman tveklöst borde kunnat upptäcka. Länk till domen.
 
I länken jag skickade kan man bland annat läsa:

Och bl a i Fastighetsmarknadens ReklamationsNämnd (FRN) har han sett många fall där köpare fått/givits intrycket att ”Varudeklarerat” räckte – varpå de själva fått bära kostnaden för att avhjälpa fel som en egen, noggrann besiktningsman tveklöst borde kunnat upptäcka. Länk till domen.
Ja nu kommer jag inte åt länken men det stod i det avtalet vi fick vilka delar besiktning inte täckte och det var tydligt från mäklarens sida att där fanns det en poäng med egen besiktningsman. I övrigt riskerade det att ställa till mer.
 
Ja nu kommer jag inte åt länken men det stod i det avtalet vi fick vilka delar besiktning inte täckte och det var tydligt från mäklarens sida att där fanns det en poäng med egen besiktningsman. I övrigt riskerade det att ställa till mer.
Klippt mer från länken eftersom du inte kommer åt den. :)

Svensk Fastighetsförmedling har alltså ett koncept de kallar Varudeklarerat, som innebär att det saluförda huset är besiktigat och försäkrat mot dolda fel, något som säljaren av bostaden betalar mäklaren för. Besiktningen man utför görs i syfte att undersöka om försäkringen mot dolda fel kan gälla.

Men det är skillnad på besiktningar och besiktningar. I den besiktning som SF och andra mäklare låter utföra på hus de ska sälja undantas en rad olika moment som köparen måste undersöka själv för att inte behöva stå risken för eventuella fel. Den besiktningen är alltså inte en fullgod överlåtelsebesiktning.

Av villkoren i de här säljarbesiktningarna framgår att den endast omfattar bostadshuset och inte garage och gästhus. Det ingår inte heller en kontroll av el, värme, vatten, ventilation, gas, avlopp, altan, dränering med mera. Man undantar också fel som inte har uppmärksammats på grund av säljarens bristande medverkan vid försäljningen. Den omfattar alltså långt ifrån allt som ingår i en överlåtelsebesiktning, som en köpare av ett hus måste utföra för att ha uppfyllt sin undersökningsplikt.

Kontentan är alltså – lockas inte att ta över säljarens (försäkrings-)besiktning av huset, utan gör en egen överlåtelsebesiktning med en besiktningsman du har valt själv. Gå med besiktningsmannen vid besiktningstillfället och fråga om hen anser att du bör göra en fördjupad besiktning någonstans.

Du hittar bra besiktningsmän hos SBR Byggingenjörerna. (Uppdragsavtalet för en besiktning anger tydligt de moment man – för att helt fullgöra sin undersökningsplikt - som köpare måste anlita särskild expertis för att undersöka. Exempel: Skorsten, el, radon, vatten från egen brunn.)
 
Tätar du är det risk att du sabbar självdraget, precis som att du eventuellt sabbar det om du byter värmekälla osvosv. Byte av värmekälla i vårt "självdragshus" (oljepanna till elpanna) minskade suget av luft ut ur huset. Byte av fönster till isolerfönster la på det sista locket så att säga med resultat att det var så mycket fukt på vinden att det droppade från råsponten och svartmögel i hela råsponten. Man ska vara mycket försiktig med sådana jobb om man inte har 100% koll. Nu visste vi ju att vi köpte ett hus med sådana problem och att det behövde åtgärdas men det var ju inte de roligaste jobben att lägga pengar på (även om luften blev riktigt nice med mekanisk ventilation 😁 )

Nej, såklart ska man inte täta igen precis överallt så att huset blir rena bunkern. Men t ex gamla fönster kan vara lite väl otäta, eller så kan det finnas någon glipa på annan plats där det egentligen inte ska vara en för självdragets skull. Det är den typen av saker jag menar när jag skriver att man ska se upp för platser där värmen kan läcka ut. Det är inte särskilt avancerat att åtgärda själv så länge man sätter sig in i vad som är rätt innan man börjar, så jag tycker att det är onödigt att slå på stora trumman om att man kan sabba allting. Det är sådant som gör att många tror att det är jättekomplicerat att bo i hus.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 543
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp