Bukefalos 28 år!

Ännu en häst dödad i misstänkt vargattack: “Det känns förjävligt”

På lördagskvällen hittade Cecilia von Braun ett 80-kilos föl dött i hagen på gården Högaskog utanför småländska Nybro. Fölet var dödat av ett kraftigt bett i halsen. – Det kan inte vara annat än varg, säger von Braun.
 
Ja, fölet kan ju ha självdött och sen har nåt djur hittat det och ätit på kroppen. Eller nåt annat. Det är bra att Länsstyrelsen tar prover och tar reda på fakta!
Jag förstår att det inte går att avgöra direkt även om vargen finns i närheten. Bilden ger motstridig information. Sen kan ju vargen ha skrämt flocken, med ganska många Irish cobs i panik så kan fölet ha blivit översprunget och sen har vargen passat på. Därigenom inget fällgrepp på hals.
 
Det ska väl nämnas för hel transparens: tidningen som länkas och framställer det som att det var en vargattack är en jakttidning. Kvinnan som rapporterade det är jägare och har varit i de kretsarna sedan 70-talet.

Man bör ju ha med i bakhuvudet om källorna är helt utan egen bias. Om det var en opartisk rapport hade jag nog gett det mer vikt.
 
I Jaktjournalen står det "Fölet var dödat av ett kraftigt bett i halsen" och i Tidningen Ridsport står det "Det saknas dödande bitskador". Nånstans har det blivit fel. Vilket är det egentligen?
https://svenskjakt.se/start/nyhet/dott-fol-hade-inte-dodande-bitskador/

"Det saknas enligt besiktningen dödande bett och är inget vargtypiskt angreppssätt, även om delar av djuret är uppätet.

– Jag kan inte säga så mycket i nuläget. Vi har skickat dna-prover idag och väntar svar i nästa vecka. Först då kan vi ge ett slutgiltigt svar, säger Fredrik Ustrup."
 
https://svenskjakt.se/start/nyhet/dott-fol-hade-inte-dodande-bitskador/

"Det saknas enligt besiktningen dödande bett och är inget vargtypiskt angreppssätt, även om delar av djuret är uppätet.

– Jag kan inte säga så mycket i nuläget. Vi har skickat dna-prover idag och väntar svar i nästa vecka. Först då kan vi ge ett slutgiltigt svar, säger Fredrik Ustrup."
Den intervjuade påstod att länsstyrelsen bekräftat att fölet dragits ner och dödats av ett kraftigt bett i halsen i första artikeln (vilket länsstyrelsen avvisar) därav den initiala förvirringen tror jag.
 
Verkar vara räv enligt DNA. Jag är helt med på att en räv inte slår ner ett kallblodsföl. Naturlig död och kanske inte tittat till hästarna på ett tag och sedan har vilda djur (räv) gjort sitt är min spekulation.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Cecilia von Braun utanför småländska Eriksmåla skulle se till sitt Irish cob-föl på lördagens kväll fick hon en chock. Fölungen låg...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst hittades på måndagen död i en hage på en gård utanför Jönköping. Veterinär och polis kallades till platsen, då hästen hade...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ulricehamns Tidning) Det kan ha varit en björn som dödade ett föl i Älmestad. Fölet, som väger mellan 130 och 150 kilo har släpats...
Svar
8
· Visningar
2 035
Senast: CaliforniaSwed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp