Ännu en politiker som fått med sig lite för mycket pengar (Utbruten från Vad GÖR vi? Del XCIX)

Problemet är mycket större än att vara begränsat till dem som direkt fuskar. Jag skulle vilja säga att den absoluta majoriteten på högre nivå inom politiken är där för att berika sig själv. Det man hör talas om via media är bara toppen på isberget, alla jag pratar med som har insyn i politiken säger också att korruptionen är extremt utbredd.

Det allvarligaste med det är inte i första hand de direkta medel de tillskansar sig, inom och utom regelverket, även om den summan inte är obetydlig, utan konsekvenserna det får för beslutsfattandet.
Men vad gaggar du om? Jag har suttit i Sveriges Riksdag. Ingen jag då visste om, inte ens bland de politiska motståndarna (det här var innan SD kom in) var där för att berika sig! Alla var hängivet dedikerade till politik. Vill man ha pengar blir man börsmäklare. Eller gör karriär inom det privata näringslivet.
 
Du duckar för frågan.
Vad vill du att de ska tjäna?

Berätta gärna vad du anser absurt och varför?
Systemet att själv bestämma sin lön kanske skulle tillämpas även på andra yrkeskategorier? Det hade varit något. En busschaufför t.ex. som har ett extremt ansvarsfullt arbete där minsta ouppmärksamhet direkt riskerar många personers liv, oregelbundna arbetstider, hög stressfaktor m.m. Det är objektiva fakta som är svåra att bestrida. Vad är då rimligt i lön jämfört med en riksdagsledamot utifrån det, det dubbla kanske? Många yrkesgrupper med relativt låga löner har arbetsvillkor och ansvar som objektivt skulle kunna motivera mycket högre lön.

Det stora problemet med höga arvoden för riksdagsledamöter och i ännu högre grad EU-parlamentariker är att det korrumperar. I mycket stor utsträckning är det karriärister som ser sin egen vinning som mål som blir politiker idag.
 
Men vad gaggar du om? Jag har suttit i Sveriges Riksdag. Ingen jag då visste om, inte ens bland de politiska motståndarna (det här var innan SD kom in) var där för att berika sig! Alla var hängivet dedikerade till politik. Vill man ha pengar blir man börsmäklare. Eller gör karriär inom det privata näringslivet.
Vill du ha svar från mig så får du hålla en ordentlig ton i dina inlägg.
 
Angående lönen/arvoden så tycker jag att V har en överraskande positiv syn på det för mig; https://www.vansterpartiet.se/politik/politikerarvoden-och-partiskatt/
Jag är inte den som vet exakt hur mycket i arvode en riksdagspolitiker borde få då jag inte vet hur mycket en sådan får jobba och/eller hur mycket ansvar det är, men det känns ändå positivt att något parti gör detta frivilligt. Även bara som motsats till resten av partierna, så att det inte går över styr och att det finns något parti som håller ögonen på det.

Utan att säga bu eller bä till det så är det ju ganska unikt med en yrkesgrupp som i princip får bestämma sin lön själv i jämförelse med resten av samhällets yrkesgrupper då det är riksdagen som utser de som bestämmer hur höga arvodena ska vara.
 
Riksdagen verkar följa märket rätt noga. Så deras lönehöjningar ligger i nivå med vad de flesta får procentuellt.
Ja, det sticker väl mest i folks ögon att pga "grundlönen" är hög så är ökningen hög medan i lägre löner så är ökningen låg pga låg grundlön. Oavsett vad procenten är så får ju den första råd med mera saker i dagens samhälle än den andra (säger inte att det är rätt eller fel), rent praktiskt alltså.
 
Ersättningarna är såvitt jag kan bedöma på en rimlig nivå redan nu. Varför skulle det sänkas?
Mitt intryck är att många uppfattar riksdagens avgångsersättningar - omställningsstödet och framför allt inkomstgarantin - som provocerande generösa. Jag lutar själv åt den åsikten, och kan inte komma på något annat område på svensk offentlig eller privat arbetsmarknad som har något jämförbart arrangemang. Jag tror att det kan ge signaler om att avgångna riksdagspolitiker, och i förlängningen politiker generellt, står över "vanliga" medborgare. Ersättningarna under pågående riksdagsuppdrag har jag inga åsikter om.
 
Din fråga illustrerar problemet med politikernas arvoden: Politiker som jämför sig med stora företagsledare, talar om hur enormt många arbetstimmar de lägger ned o.s.v., motiveringar som är helt absurda i många fall.
Politikernas stora ansvar tog också upp som motivering till de mycket höga arvodena som politikerna gett sig själva. Inte heller det är sant, politiker är i princip den enda yrkesgrupp som inte behöver ta något som helst ansvar. En politiker på riksnivå kan i princip orsaka hur stor skada som helst utan att riskera någonting. Ett exempel är Maud Olofsson som under sin tid på näringsdepartementet var ansvarig för bl.a. Nuon och Postnord, enbart dessa två affärer kostade svenska folket minst 80 miljarder kronor i förluster. Det är enorma summor, pengar som nu tas genom bl.a. nedskärningar i socialförsäkringssystemet.
 
Mytbilden av att alla politiker är hängivna idealister som helt oegennyttigt arbetar för allas bästa, alltså att det finns folk här i tråden som tror på den det förvånar mig. Det kan nog vara en fin egenskap att tro alla om gott men någon måtta på godtrogenheten får det ändå vara tycker jag.
 
Mitt intryck är att många uppfattar riksdagens avgångsersättningar - omställningsstödet och framför allt inkomstgarantin - som provocerande generösa. Jag lutar själv åt den åsikten, och kan inte komma på något annat område på svensk offentlig eller privat arbetsmarknad som har något jämförbart arrangemang. Jag tror att det kan ge signaler om att avgångna riksdagspolitiker, och i förlängningen politiker generellt, står över "vanliga" medborgare. Ersättningarna under pågående riksdagsuppdrag har jag inga åsikter om.
Där är väl problemet främst att principerna för systemet inte har moderniserat i takt med att förutsättningarna för alla andra har förändrats på arbetsmarknaden och i trygghetssystemen.

I förhållande till hur det såg ut för 50 år sedan var det nog vettigt, men idag är det provocerande för att det avviker så mycket från de krav som ställs för att få t.ex. sjukersättning och A-kassa är så mycket högre för andra samtidigt som ersättningsnivån har urholkats så att "trygghetsnivån" är så mycket lägre.

Finns all anledning att skilja på det och den allmänna "lönenivån" i grundarvodet.
 
Jag tror inte heller politiker försöker roffa åt sig mer än andra.
Men- mig stack det i ögonen att man tidigare hade en så förmånlig pension för de som suttit i riksdagen. Jag skriver "tidigare" då jag har för mig att man ändrat det nu.
Nedan är ett exempel på sådant som jag tror gör att folk får en negativ bild av politiker dvs ta emot en inkomstgaranti på 61 000 trots att man inte jobbar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...n-som-minister--tar-emot-miljoner-fran-staten
 
Senast ändrad:
Och du bör ha mer kunskap innan du uttalar dig tvärsäkert. Här finns flera med många års politisk erfarenhet som faktiskt vet hur det är. Politiker drivs i allmänhet av sina ideal och värderingar och är beredda att slita rejält för det.

Själv sliter jag arslet av mig inom vården för småpengar bara för att det känns så himla bra att vara en Florence Nightingale. ✌ *ironi*
 
Senast ändrad:
Och du bör ha mer kunskap innan du uttalar dig tvärsäkert. Här finns flera med många års politisk erfarenhet som faktiskt vet hur det är. Politiker drivs i allmänhet av sina ideal och värderingar och är beredda att slita rejält för det.
Bara för att förtydliga mitt inlägg ovan eftersom jag får 'gilla' från oväntade håll - detta inlägg var det mest naiva och aningslösa jag läst på buke tror jag. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Undrar om du tror samma sak om SD-politiker.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp