Ännu en transport-fixer-upper!

Docka

Trådstartare
Jag vet att det redan finns massor av trådar om Transportrenoveringar, men jag har inte hittat någon som besvarar mina frågor - därför gjorde jag en egen!

Min transport är egentligen inte i så stort renoveringsbehov (startrailer från -01), men min häst har vissa "krav" som skulle behöva uppfyllas...

Det mest relevanta är att jag vill ändra min mellanvägg som just nu är hård (trä) hela vägen - men som jag skulle vilja ändra så att det är en sådan platsduk ungefär 1m högt.
Men vart får man tag på en sådan, och vad kan man räkna med att det kostar?
Jag har inga krav på att den ska vara genomskinlig eller så som dem brukar vara origionalt, det skulle egentligen lika gärna kunna vara en gummimatta på 1 x 2,5 m.

Något som gjort det innan? Bytt mellanväggen?

Det känns som om det vore himla enkelt, ett projekt för mig och pappa :)
Bara såga av den hårda väggen och montera fast duken/mattan.

Berätta gärna hur ni gjort!

Det andra som behöver åtgärdas är bättre ventilation som jag ska fixa genom ett öppningsbart fönster på vänstersidan (på högersidan är det fronturlastning...), och sådana 'kuddar' på ytterväggen...

Jag skulle vara jättetacksam för alla tips ni kan ge! :D

//Maja
 
Sv: Ännu en transport-fixer-upper!

Varför ska du byta mellanvägg? Är det en "bredåkare", eller av ngn annan anledning?

Är du säker på att hästen gillar mjuk mellanvägg? Jag har varit med om så väldigt mga hästar på senare tid som fått psykbryt när plasten glider på benen på dem. Av den anledningen tror jag att det är ganska viktigt att ta sig en funderare på vad man sätter i för material som mellanvägg.

Om det är för att det är en bredåkare så skulle jag personligen hellre satsat på en kort bom så att du kan ställa den hårda väggen åt sidan alt. ta ut mellanväggen helt. Jag tycker de mjuka mellanväggarna är värdelösa...

Övr. material som du efterfrågar kan du bara surfa in på Boj, UME, mfl hemsidor så hittar du vad du behöver. Förnster kan du även beställa från en lokal glasfirma. Blir oftast billigare.
 
Sv: Ännu en transport-fixer-upper!

Tack för ditt svar!:bow:

Till en början stod hästen i fråga som ett ljus hur man än ställde henne; brett, smalt, med kompis, utan, mjuk mellanvägg, hård osv.
Men efter ett misslyckat narkosförsök som höll på att ta livet av henne fick hon totalpanik så fort man stängde om henne...
Då började vi köra henne brett eftersom hon 'klättrade' på mellanväggen annars.

Men efter mycket tid, tålamod och tillit står hon bra i transporten igen. Kan, fört när man stänger om henne, börja gunga trans-aktigt mot ytterväggen, men det är allt.

Det jag har märkt med henne är att hon gärna vill stå smalt så att hon har stöd på både håll uppe över bok/mage/bak, men sedan vill hon kunna stå lite bredare nertill - och därför har mjuk mellanvägg varit en bra lösning för henne.
Plus att hon alltid kommer köras själv i den här transporten (är själv inte så förtjust i mjuk mellanvägg om man kör två).

Kan en glasfirma fixa sådana öppningsbara fönster?
Jag vill gärna ha just öppningsbara pga ventilationen...
 
Sv: Ännu en transport-fixer-upper!

Ja, iaf min i stan kunde beställa hem sådana fönster. Så det är absolut värt att kolla upp innan du bestämmer dig. Annars går det ju också att beställa från någon av de större transporttillverkarna.
 
Sv: Ännu en transport-fixer-upper!

Jag tillhör definitivt de som har varit skeptiska till mjuka mellanväggar,men jag får ge mig!
Min nya häst gillar absolut den bättre än den gamla träväggen i sin gamla släp.
Jag har en ny Thule Royal med 2/3 plastvägg och jag får lov att ändra min uppfattning.
Den är bra;)
Ring och prata med Thule vad en ny mellanvägg resp fönster kostar.
 
Sv: Ännu en transport-fixer-upper!

nu vet ja inte vart du bor men ett öppningsbart fönster i kåpan kostar 2250 monterat på läckösläp och det gäller alla märken
 
Sv: Ännu en transport-fixer-upper!

Ett öppningsbart fönster från Thule fick jag betala ca 1500 för, omonterat såklart.

Mellanväggen borde du kunna beställa därifrån också. Har själv den typen av mellanvägg i min transport, skitbra om man bara lastar en häst. Nu får jag inte lasta mer än en stor häst i min egentligen, men de få gångerna jag har gjort det så är det transportskydd som gäller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp