Ännu mer frågor om halmpellets

Qosack

Trådstartare
Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy:

Räknar som en idiot på alternativet halmpellets och är väldigt sugen att prova detta mirakelströ som ju många förälskat sig i.

Hade förra vintern torv som jag ibland om balarna var för frusna blandade i spån (gav ju även ett lite trevligare uttryck:angel:)

En torvbal/spånbal i veckan gjorde jag av med vill jag minnas.

Torv har jag nu hittat ett ställe nära mig där de säljer helpall för 65 kr/balen, det är ju jättebilligt mot de 80-85 jag gav förra vintern, styckpris då visserligen.

Halmpellets har jag också en nära återförsäljare där priset tror jag ligger på ca 67kr/säcken men jag har inte helt klart med det priset än.

Varje säck halmpellets väger 15 kg och efter jag lagt in ca 120 kg som start (läst på olika hemsidor att man brukar lägga in det som en början, stämmer det?), hur mycket lägger man sedan in i veckan?
Börjar man redan från första veckan eller tar det någon vecka innan första påfyllningen behövs?

På hemsidor läser man att åtgången är 1 säck i veckan/box medans i gamla trådar på buke säger folk en säck i månaden:eek:.

Som jag räknat nu så är fortfarande torven något billigare, men halmpelletsen har ju andra fördelar så som att den inte fryser tex vilket var jättejobbigt förra vintern. Så jag är väldigt sugen på halmpellets men vill ju inte att det ska bli dyrare:crazy:

En fråga till! Ena ponnyn äter kopiösa mängder halm, hela boxen varje natt det är en av anledningarna till att jag köper annat strö mot det som egentligen ingår i hyran. Finns det ponnysar/hästar som äter pelletsen, alltså inte bara smakar utan glufsar i sig hela bädden? För i såfall blir det inte så billigt med halmpellets är jag rädd :mad:
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Halmpellets är det sämsta skit jag någonsin provat, dammar något så fruktansvärt så hela stallet är täckt av ett grått dammlager. Hård och tråkig bädd för hästarna och man behöver ungefär 3 gånger så mkt som rekommenderas för att det överhuvudtaget skall bli 10 cm bädd på golvet.
När de väl börjat kissa igenom bädden så går det åt massor med pellets så något billigt alternativ är det inte. Du kan slösa friskt med spån i tjockt lager i boxen och ändå hålla dig till lägre totalkostnad och då får hästen samtidigt en tjock mjuk bädd att ligga på.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Oj, du hade inga bra erfarenhet hör jag :(

Hm, har förstått att kvalitén på pelletsen är lika viktig som att ha bra kvalité på vanlig halm, viktigt att det inte förekommer mögel alltså.

Sen ska den väl vattnas i början för att smulas sönder, när man vattnar borde det väl inte damma:confused:

Men det där med åtgången....Är det fler här på buke som upplevt att det går åt mer än rekomendationerna? Det brukar stå på hemsidorna ca 125 kg för en normal box att starta upp med. Vill ha en minst 10 cm tjock bädd som inte åker kana in i hörnen och lämnar betonggolvet öppen i mitten.:crazy:
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Jag är där i mot väldigt nöjd med halmströ pelletsen. Skulle tro att det är olika på olika märken och kvallite. Det är en mjuk och lite sviktande bädd. Det tog några dagar innan allt var sönder trampat. Fick vattna lite i början då det var väldigt torrt ute och jag har kalla stall/ute stall. Mina shettisar tuggade glatt några tuggor med pellets men dom tycket nog att det var inte så gott.

Räknade på detta med att strö med en påse á 15 kg till var häst i veckan och då inklusive fyllning av boxen lade in fler påsar än vad som rekomenderads då det är kall stall och jag vill ha upp hästarna en bit från cementen. Ändå spar jag 1000kr per år, och utöver det slipper även hyran för contariner och dyra tömingar av den. Så det är mer än en tusing jag spar.

Nu har möjlighet att lägga det lilla som blir när jag mockar i trädgården som är stor. Sen är det lätt skött och går fort att mocka.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Titta på vilket märke du köper, våga fråga och den sort du väljer ska ha analyser bakom sig annars struntar du i det. De som påstår att det dammar, ja oftast har de valt en sort som är ren skit faktiskt och i de flesta fall väljer man efter priset och man får vad man betalar för. Du ska inte behöva vattna på pelletsen.

Halmpellets används bland annat till hosthästar, därför talar saken i sin natur att damm förekommer i ännu mindre omfattning än för torv och spån. Skillnaden är också att halmpelletsen har betydligt tyngre partiklar och om det rör på sig så blir de inte kvar i luften så länge.

Nej självklart räcker det inte med 1 säck i månaden, förbrukningen är avhängd på en massa saker. Hur länge vistas hästen i boxen, ju längre desto större åtgång. Hur mockar du själv? Och även i viss mån hur grisig hästen är.

Vi använder 2-3 per månad, mot tidigare 4-6 torvbalar.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Vi har bytt till halmpellets o är jättenöjda! Fluffiga mjuka bäddar som är enormt lättskötta! Strör ca 1 säck på 15 kg/vecka o sparar mängder av pengar gentemot spån. La förut ca 600/månad i spånkostnad o nu 200 i pelletskostnad, gissa om jag är nöjd!

Dammar inte alls, vi vattnar ordentligt när vi lagt in nytt, det sväller fort o sen behöver vi inte vattna mer. Det gick åt 7 säckar för att strö upp en 16 kvadrats box o fick då ett lagom högt lager strö.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

En fråga till! Ena ponnyn äter kopiösa mängder halm, hela boxen varje natt det är en av anledningarna till att jag köper annat strö mot det som egentligen ingår i hyran. Finns det ponnysar/hästar som äter pelletsen, alltså inte bara smakar utan glufsar i sig hela bädden? För i såfall blir det inte så billigt med halmpellets är jag rädd :mad:

Jag hade halmpellets till min häst för ett par år sen. Hon åt upp pelletsen när de var nya och fräscha och hela, så när det skulle in ny pellets så fick jag lägga dem under de gamla pulvriserade. Dessutom fick jag öka på höet med ca tre kg per dag så hon i stort sett hade fri tillgång. Jag hade en väldigt rund häst efter ett tag... :angel: I övrigt ett bra och lättmockat strö, men nog tycker jag torv är bättre och billigare. :)
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Jag har en d-ponny i ca 12 m2 stor box.
Hon är lite halvlös i magen sen vi stallade in vilket förstås gör att det går åt mer strö just nu.
Jag blandar torv och halmpellets och lägger in 1 torvbal och 2 påsar easy-bedding halmpellets (tot 26 kg halmpellets) i veckan.


Tycker att det funkar bra men för tillfället är det inte billigt, ca 600 i månaden.
I våras när hästen var bra i magen gick det åt ca 1 torvbal i veckan så jag räknar på att det blir lägre förbrukning när magen är ok igen.

Jag gillar torv (har fin torv utan klumpar) men vill ha det lite ljusare så det blir lättare att se skitarna + att det ser trevligare ut.

Jag tycker närmast att pelletsen binder torv-dammet och tycker inte alls att det är dammigt i stallet.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Vi har bytt till halmpellets o är jättenöjda! Fluffiga mjuka bäddar som är enormt lättskötta! Strör ca 1 säck på 15 kg/vecka o sparar mängder av pengar gentemot spån. La förut ca 600/månad i spånkostnad o nu 200 i pelletskostnad, gissa om jag är nöjd!

Dammar inte alls, vi vattnar ordentligt när vi lagt in nytt, det sväller fort o sen behöver vi inte vattna mer. Det gick åt 7 säckar för att strö upp en 16 kvadrats box o fick då ett lagom högt lager strö.

Jag undrar vad du har för mirakelpellets som sväller så enormt att 7 säckar täcker 16 m2. PM:a gärna tillverkaren.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Jag kan rekommendera Tunh*m halmpellets. De har säckar på 15 kg. Min stallkompis som använt halmpellets tidigare skrattade åt mig när jag la in 7 säckar i hästens box och sa att jag skulle behöva lägga in dubbelt så mycket till. Men det svällde enormt mycket och blev säkert en 10 cm bädd, behövde inte fylla på på över en månad. Inget damm, otroligt lättmockat, du får inte med dig något rent strö när du mockar. Min häst har en kisshörna och där lät jag det bara ligga men i resten av boxen så vände jag på ströet då och då eftersom pellets som hamnar längst ner inte trampas sönder. När man vänder det så blir det dessutom luftigare och inte så kompakt som det lätt blir annars. Är hur som helst jättenöjd.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Jag har halmpellets i stallet. Säckarna väger 14kg. (vilket är viktigt när man jämför olika tillverkare)

Jag har 12kvm boxar, startar med 8 säckar och vattnar för att pelletsarna ska falla sönder fortare.
Sen brukar det dröja ca 3 veckor innan jag behöver lägga in mer, därefter lägger jag in ca 2-3 säckar i månaden.
Mina hästar står inne mellan 22-08, islandshästar, halvblod och nordis, och har dagbäddar, dvs, jag mockar ut allt varje dag!
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Jag ar nojd med mina 13kg sackar, kostar 53 kronor styck helpall och det fungerar, Nastan.. Min elvisp/kissetant gar igenom massor, hon star och dricker och kissar och om jag inte tog ut det "vata" varje dag skulle det inte bli ngn badd kvar alls. Jag far fylla pa med 2 pasar i veckan for henne.
Ocksa, aven da jag vattnar till att borja med, var jag tvungen att lagga in dubbelt vad som var rekommenderat fran tillverkaren for att fa en 10 cm badd. Men daglig mockning samt uttag av vata (kakan av kiss) och sen fyller pa en sack i veckan haller det sig.. Det ar klart billigare an span (kutter fran granngarden) och container plus tomning av denna. Och jag kan bara anvanda halmpellets/torv/halm har pga av kommunlagar.. utan att ha den dar container alltsa.
Igen, tror det beror lite pa tillverkaren men som boj sager, fraga och undersok. Analys gor ju de flesta pa ho, sa varfor inte pa pellets..
Jag tar ocksa emot tips om olika tillverkare.. Garna den dar som 7 pasar vaxte sa enormt lol.. PM garna...
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Jag kan rekommendera Tunh*m halmpellets. De har säckar på 15 kg. Min stallkompis som använt halmpellets tidigare skrattade åt mig när jag la in 7 säckar i hästens box och sa att jag skulle behöva lägga in dubbelt så mycket till. Men det svällde enormt mycket och blev säkert en 10 cm bädd, behövde inte fylla på på över en månad. Inget damm, otroligt lättmockat, du får inte med dig något rent strö när du mockar. Min häst har en kisshörna och där lät jag det bara ligga men i resten av boxen så vände jag på ströet då och då eftersom pellets som hamnar längst ner inte trampas sönder. När man vänder det så blir det dessutom luftigare och inte så kompakt som det lätt blir annars. Är hur som helst jättenöjd.

Tyvärr finns ingen återförsäljare här i söder.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Ja det är helt klart skillnad på de olika märkena, fick för några dagar sedan en utskällning för att jag förordat halmpellets. När jag var dit och tittade på hur boxen såg ut, kunde man bara konstatera att man får vad man betalar för. Detta var ett mycket känt märke, de kissbollar som jag är van vid att hantera när jag mockar fanns inte ens utan här blev det bara en geggig sörja som man blev tvingad att lyfta ut med spade.:eek:

Personen fick några säckar testa några säckar av den pellets som vi använder, och idag ringde en mycket lycklig människa och ville ha flera av samma sort. Den förra var billigare, men kommer inte att bli det i förlängningen när man måste mocka ut så mycket åt gången. Sorten var dessutom skitdammig, den rök och skvätte åt alla håll vilket jag aldrig har upplevt tidigare.:crazy:

Den här pelletsen hade en analys enligt tillverkaren, dock var det ingen hygien analys som man faktiskt bör kräva då just halm kan vara lurigt med mögelsporer även om de inte alltid syns.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Novali har www.halmpellets.se

Jag har easy bedding från Svenska foder, danskt tror jag det är och väger 13kg. Gjorde som Nova dvs vattnade rejält på från början för att annars skulle den ena ätit upp allt men jag har mindre boxar så det blev alldeles för mkt. La in 80kg i 12m2 det blev liiiite för mkt svällde hur mkt som helst och dammar inget. Har bara haft det en vecka så jag vet inte hur mkt det kommer gå åt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

jag har ocksa det www.halmpellets.se Och la in 10 sackar a 13kg i elvispens box. boxen ar 3x3.6m och det blev inte alls fluffigt albeit vattning. och som sagt, med henne kissande som en idiot blir det dagligen borttagning av det "vata".
men det ar bra mkt billigare for mig personligen an sagspan etc.. jag sticker med det...
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Vi har en sort från Laga, tidigare har vi provat Horsepellets, Streufex.
Bägge dessa sorter är lite dyrare, varför vi bestämde oss för att prova en annan typ i stallet med hänsyn till priset och det har ännu så länge slagit väl ut också för att en häst började klia sig något alldeles i hästväg.:cool:

De vi kan se med denna pellets är att den är mycket fluffigare och ger en mjukare bädd mot de tidigare sorterna.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Jag har provat Streufex.

De första veckorna fick jag lägga in ca 3 st 15 kg säckar i veckan, trots att jag blandar med torv och vattnade rejält i omgångar.

Ena hästen fick allergi i form av nässelutslag så där fick jag sluta stöa med halmpellets.

Den andra hästen är så renlig att det blir för torrt i boxen trots att jag vattnar. Halmpellets torkar fort och i den boxen dammar det rejält.
Där blandade jag upp med ännu mera torv och nu ca 9 veckor efter jag började med halmpellets ser jag lite av det resultat alla pratar om nag ströåtgång.
Från att tidigare ha behövt lägga in ca 1-2 torvbalar i veckan lägger jag nu in ca 1 säck halmpellets och 1 torvbal i månaden.
Det är positivt.

Dock tycker jag att det dammar på tok för mycket.

Kanske ska pröva ett annat märke?

En sak till ,sedan jag började med halmpelletsen så luktar det amoniak i stallet. Det har det aldrig gjort med tidigare strö som spån och torv, eller från halmboxarna.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp