Ännu mer frågor om halmpellets

Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Här är det tvärtom, det kan lukta lite ammoniak i samband med att någon mockar, men i övrigt så lyser den lukten med sin frånvaro mot tidigare när vi använde torv. Sedan kan det uppstå lukt om man inte mockar ur kisset ordentligt, detta hade min man problem med i början varför vi fick byta några gånger innan han fick till snitsen.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Jag har provat Streufex.

De första veckorna fick jag lägga in ca 3 st 15 kg säckar i veckan, trots att jag blandar med torv och vattnade rejält i omgångar.

Ena hästen fick allergi i form av nässelutslag så där fick jag sluta stöa med halmpellets.

Den andra hästen är så renlig att det blir för torrt i boxen trots att jag vattnar. Halmpellets torkar fort och i den boxen dammar det rejält.
Där blandade jag upp med ännu mera torv och nu ca 9 veckor efter jag började med halmpellets ser jag lite av det resultat alla pratar om nag ströåtgång.
Från att tidigare ha behövt lägga in ca 1-2 torvbalar i veckan lägger jag nu in ca 1 säck halmpellets och 1 torvbal i månaden.
Det är positivt.

Dock tycker jag att det dammar på tok för mycket.

Kanske ska pröva ett annat märke?

En sak till ,sedan jag började med halmpelletsen så luktar det amoniak i stallet. Det har det aldrig gjort med tidigare strö som spån och torv, eller från halmboxarna.

Faktiskt så var det en artikel i Tidningen Ridsport för ett tag sedan om en undersökning där de mätt halten ammoniak i luften i boxar med olika strö, halmpellets, spån och halm. Boxarna med halmpellets hade mest ammoniak.

Själv lade jag in 2 säckar halmpellets idag till min storpinkande jordfräs att ha som botten under halmen, men strödde rikligt med Stalosan F först för att minska ammoniaken. Ska bli intressant o se om det funkar.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Novali har www.halmpellets.se

Jag har easy bedding från Svenska foder, danskt tror jag det är och väger 13kg. Gjorde som Nova dvs vattnade rejält på från början för att annars skulle den ena ätit upp allt men jag har mindre boxar så det blev alldeles för mkt. La in 80kg i 12m2 det blev liiiite för mkt svällde hur mkt som helst och dammar inget. Har bara haft det en vecka så jag vet inte hur mkt det kommer gå åt.

Vi har också Easy bedding. Jag brukar inte vattna eftersom jag lägger in torv samtidigt och den är lite fuktig. Blandar ner pelletsen i torven annars äter hästen av dem. Tycker dock inte att den sväller utöver naturlagarna direkt.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

KL

Tack för alla svar:bow:

Nu råkade jag komma över skadade torvbalar för 50 kr st så jag har gjort bädd av dessa men sen tänkte jag fortsätta med halmpellets då ju många av er faktiskt blandar dessa strömedel. Då slipper jag frusna torvbalar i vinter samt att bädden blir lite ljusare:idea:

Så nu har jag lite mer kött på benen när jag hittar det optimala halmpelletsen för det verkar ju skilja rejält i kvalitén mellan olika märken:eek:
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Min leverantör av streufex sa att man inte ska vattna på det. Så vi har inte vattnat och det har funkat jätte bra, vi använder bara streufex i våra boxar och vi känner inte någon amoniaklukt.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

kl

Jag vet faktiskt inte vad vi använder för leverantör men våra halmpellets dammar definitivt inte!Jag är supernöjd eftersom det är så lättmockat och det dammar mycket mindre än när jag hade permanentbädd av torv. Det luktar absolut inte ammoniak, bara en kort stund när man mockar bort kisset.

Det viktigaste att tänka på annars med halmpellets är att fylla på nytt dagen innan det behövs tycker jag. När bädden ser ut som så att man hade lagt in mer spån eller torv dagen efter är det dags, annars måste man mocka ut massor dagen efter. Låter lite luddigt men jag hoppas att ni fattar vad jag menar.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Vi har också Easy bedding. Jag brukar inte vattna eftersom jag lägger in torv samtidigt och den är lite fuktig. Blandar ner pelletsen i torven annars äter hästen av dem. Tycker dock inte att den sväller utöver naturlagarna direkt.

Skulle nog tro att torven förstör bädden. Jag strödde ut 6 säckar pellets a 13kg i ett tunt lager och tog vattenslangen och vattnade rejält, när jag kom tillbaka 5 timmar senare var bädden ungefär runt 10cm och jättefluffig och torr och mjuk . Sen tog jag in hästarna och när jag kom dagen efter hade bädden svällt ännu mer och dom badade i strö som ser precis ut som sågspån.

Någon ammoniaklukt har jag inte känt överhuvudtaget dock en lite söt lukt.
Absolut inget damm pga det är ju genomvattnat.

Det verkar oxå som alla gör lite olika och därför får olika resultat. Jag skulle inte kunna lägga in pellets och låta hästarna trampa sönder för den ena skulle äta upp det garanterat.
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Hej!
jag var jätte nöjd men halmpellets, men har 2 hästar som käkar upp precis allt!! Inte billigare inte ;)
 
Sv: Ännu mer frågor om halmpellets

Fördelar: mkt. snabbmockat, tar lite plats i gödselstacken & bra gödsling för åkrarna.
Nackdelar: Går åt mkt. mer än det som sägs, mkt. stark ammoniaklukt på sommaren då det är varmt, innan man hunnit mocka. Bra ventilation är att rekommendera, om du inte vill bli vimmelkantig !

Kostar dock lika mkt. som torv/spån då jag utgår från dom priserna som finns i mina trakter.

Har 3 halvblod.Har gummimattor i boxarna till allihopa.
Lägger man det direkt mot betongen så blir bädden mkt.hård efter några veckor, så jag brukade få vända på allt med en grep 1ggr/veckan för att få tillbaks volymen, dock hårdnade det på några dagar igen.

Stoet (1.68) har en box på ca 14 kvm. Mkt. renlig, mockar ut en kissefläck/dygn & dyngan som ligger prydligt i en hörna. Hon får 2st 13kg förp/vecka, & då står hon på minimalt med strö mellan 5-10 cm tjockt.Vill lägga in mer! Men då hon står på gummimatta behövs inte mer, om inte hade det blivit dyrare.

Den store valacken (1.77) står i en box på ca 15 kvm. Han är mkt. skitig & far runt med allt, så man får leta...............vilket innebär att mer halmpellets slängs ut i onödan, pelletsen blir som stora hårda klumpar som man får slå sönder dagligen. Antagligen pg.av hans tyngd då han går runt i boxen. Så jag får köpa en torvbal då & då får att få till en mjuk bädd. Så i hans box ser det ut som en potatis åker varje morgon. Om jag däremot fyller upp utan att tänka på kostnadern så hade jag behövt fylla i 4 säckar/veckan. Vilket han borde ha då han har fått piphas, herrn i fråga gillar nämligen att gräva upp djupa bäddar*grr*

Fölet(1.40) som är 6 mån står i en box på 13 kvm, för henne går det bara 1 säck/vecka.
Men jag upplever att gummimatta underlättar för att underlaget ska hålla sig lätt & inte packas. Den stora fick sin piphas då han stod på halmpelletsen direkt mot betongen !
Så det kostar mig 1100 kr/4:e vecka till dessa tre (20 säckar) , känns inte bra då jag får dåligt samvete att jag snålar i första hand till den store. Hade jag varit rik så hade det kostat det dubbla. Jag betalar 55 kr/säcken för 13 kg, men vet att det har höjt nu efter sommaren.
Så jag tar tacksamt emot tips från Er andra om ni har drygare halmpellets. Vårat dammar inte, men bildar heller inga klumpar där dom kissar, så man mockar ut onödigt mycket vid dom ställena.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp