Är det dumt?

aemaria

Trådstartare
Är det fräckt att be att få komma och titta på valpar hos en kennel om man inte planerar att köpa valp från just denna kull?

//a
 
Absolut inte. Men spela med öppna kort om att denna kull inte är intressant.
 
åk o kolla!!! jag har själv många som va o kolla på valparna fast de inte skulle ha av den kullen. inget fel med det. då ser du ju hur de ser ut hur tiken är mot valparna osv. många fördelar o inga nackdelar.. Jo en nackdel... om du blir förälskad i nån valp från denna kullen :bump:
 
Det är inte fräckt om ni redan innan ni kommer säger att ni inte är intresserade av att köpa. Bli därför inte förvånade om uppfödaren säger nej. Har man en stor kull hemma så har man tillräckligt med spring hemma ändå för att orka med folk som bara vill komma och hälsa på utan att vara intresserade. Kanske kan ni komma efter att kullen är levererad i sådana fall.
 
Instämmer helt och fullt med Zoya.

Planerar man att köpa hund är det de vuxna hundarna som är intressanta. Så man kan bekanta sig med rasen som sådan och göra sig en uppfattning om den och de ev blivande föräldrarna. Fråga kan man ju alltid, men med öppna kort och så får man lov att acceptera ett nej.

Har precis köpt valp och i kullen fanns 10 valpar. Vi var där och hälsade på valpen 3 ggr innan leverans. Om alla gjorde det så har alltså uppfödaren haft "häcken full" ;) med 30 olika besök under loppet av några veckor.
 
Om du förklarar för uppfödaren att du bara vill komma och kolla så är det ju såklart helt okej! :)
Jag tycker att det verkar som en jätte bra ide!
Har hört att man gärna ska åka och kolla på kennlar innan man tex bestämmer vilken hundras man vill ha och man kan samtidigt se om kenneln verkar seriös.
Lycka till! :rofl:

Sara :banana:
 
Har själv frågat om det finns möjlighet att få komma och hälsa på uppfödaren och tiken (och ev. hanhunden om den också bor där). De flesta uppfödare brukar vara positiva till det.
Men som sagt, det är väl föräldrarna till sin planerade valp man är mest intresserad av!
 
Verkligen inte, men tala om det för uppfödaren och förklara att du bara vill kolla för att se vad det r för ras.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 471
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
227
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
851
Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp