Är det verkligen värdigt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I natt klarade jag mig utan akuttablett... efter sista pinkning och sänggång 20.50.. eller ja, klarade mig och klarade mig det hade säkert varit bra med en tablett vid 05.20 när jag vaknade och låg som ett Z i sängen och inte kunde röra mig utan att varje mm av högerbenet värkte så jag skulle behöva joddla...

06.40, började guldfiskarna och ubåtarna göra entré.... tio över sju morgonmedicin... "vi kommer snart och hjälper dig, du ska duscha idag"... kvart över åtta frågar rumsgrannen... när ska jag duscha? så jaha då fick hon duscha.... nu passerade inte bara guldfiskar och ubåtar nu var det ett och annat isberg och en och annan blåval också...

Kl 8.40 var det dags för mig att få komma upp, kissa och duscha.... Jag ska nog snart ta och tänka över det där med kateter... för sån här "festblåsa" har inte jag...
1f641.png
:( Och jag är tacksam att jag har rejäl blöja på mig...

När L började skyffla upp mig och jag blev ganska högljudd då det värkte i hela kroppen trots akuttablett, så sa L... "ja, jag förstår hur du har det jag har huvudvärk idag..." L är samma sköterska som förra veckan fräste att jag inte behövd gråta. Men hon fick tydligen tillsägelse då, för hon försöker vara trevligare efter det... även om det inte riktigt lyckas, för jag fick hennes livs historia också... bägge hennes föräldrar är döda i cancer och hennes man skadad sig i arbetsplatsolycka allvarligt så hon tar hand om honom och några år senare skadade sig även hennes son så hon tar hand om honom med... Jag vet inte om hon med det menar att jag inte ska gnälla, eller...

Jaja, det är rätt skönt att kunna gömma sig på rummet i alla fall...
 

Använd larmknappen! Det är det den är till för,inte för att du ska behöva ligga o se ubåtarna åka förbi.

Man får oftast ändå vänta 45 minuter på hjälp då det är 12 patienter på avdelningen och 4 personal på dagen... och en på natten och de får inte hjälpa mig ensamma... även om det är några som liksom jag tycker det är fånerier, då jag hjälper till så mycket själv om man tar det lugnt och inte stressar för att hinna gå o skvallra/fika igen.

Så tiden mellan 05.20 och 9.... är inte så lätt... dels med lite personal och så har de den livsviktiga rapporttiden mellan 7 och 8 när de börjar jobba.... så då är det INGEN personal i rörelse i korridorerna. Enda stunden på dagen när det är full fart på personalen i korridoren är mellan 12.50 och 14.30 då patienterna ligger inne på sina rum med stängda dörrar och vilar.
 
Låter som på 50 talet. Rapport på 12 patienter kan inte ta en timme, o andra sidan skall en personal vara ute o svara på ringningar.
Arbetsmiljöregler är inte fånerier, ingen vill att personalen tar skada av sin arbetsmiljö, vi behöver inte fler utslitna o utbrända i vården. Din kommentar om att hinna fika/skvallra visar att du har 0 respekt för deras yrke.
 
Mmm... när jag sitter i dagrummet och äter eller fikar med de andra och hela personalstyrkan står i köket med stängd dörr... De har börjat stänga dörren efter att jag höjt på ögonbrynen någon gång när de stått hela högen därinne och pratat om fester, barnbarn, senaste semesterresan och vad det nu var... och två av patienerna har hela knät full med mat och en av patienterna sitter och äter med kniv (gaffeln ligger oanvänd på bordet), trots att jag och två andra patienter vet att han brukar vilja ha sked.

Eller som förra veckan när vi fortfarande hade en patient på avdelningen som gick med rullator om han hade hjälp med sig, då han var starkt medicinerad annars åkte han rullstol. Så fort vårdpersonalen var utom synhåll så reste han sig och rusade iväg över golvet och blev liggande i något hörn. Jag larmade ofta och uppmärksammade personalen på det. Ett av lagen brukade säga, ja vi vet att han ligger där... och gick tillbaka in i personalrummet igen.

Så ja, jo... jag ber om ursäkt för att jag och flera av de andra patienterna på avdelningen raljerar och hittar på.

Det finns bra och mindre bra arbetslag, så jag dömer absolut inte ut alla och jag dömer inte ut någon när de som är lite tveksamma i sitt utövande är tillsammans med de som är mer serviceminded i sitt yrkesutövande. :heart
 
Senast ändrad:
Låter som på 50 talet. Rapport på 12 patienter kan inte ta en timme, o andra sidan skall en personal vara ute o svara på ringningar.
Arbetsmiljöregler är inte fånerier, ingen vill att personalen tar skada av sin arbetsmiljö, vi behöver inte fler utslitna o utbrända i vården. Din kommentar om att hinna fika/skvallra visar att du har 0 respekt för deras yrke.
Jag har jobbat inom vården, hon är inte helt fel ute,det är ofta det snackas eller fikas istället för jobbas.
 
Din kommentar om att hinna fika/skvallra visar att du har 0 respekt för deras yrke.
Det finns verkligen personalgrupper inom omsorg/hemtjänst där det är så det fungerar. Att fika och privatbabbel är huvudeventet under arbetsdagen och annat stökas undan så snabbt och enkelt som möjligt.

Det kan man säga utan att vare sig mena att alla gör så, eller att nedvärdera yrket som sådant.
 
Det ska ju alltid vara personal i tjänst när rapporten ges. Alla rapporterar ju inte.
Kram på dig @IngelaH och hoppas att du snart reder dig själv.

Fem veckor kvar tills jag får stödja på benet och som det är nu, hänger jag som en påse nötter över ett gåbord när stol byts bakom mig och när jag ska till eller från säng är det alltid två, eftersom de måste hålla mig i balans och lyfta upp mina ben i sängen respektive lyfta ner mina ben ur sängen, då jag inte orkar det själv. Så på nätterna när det bara är en personal på avdelningen måste jag planera in lämpliga klockslag, när jag tänker bli kissnödig (ja hör ni jag kommer nog bli kissnödig 02.10 i natt... och i natt kan jag nog hålla mig till 04.25, passar det er?), då personalen då måste ringa till våningen över och be någon komma ner och då kan det ju ta ett tag innan denne har tid.

Så... det lär ta ett tag till. Men jag ska träffa kurator i morgon och berätta lite hur jag har det och på torsdag ska arbetsterapeut o jag åka hem till mig o kolla läget, för de tror mig inte när jag säger att det inte går att få plats med hjälpmedel så jag klarar mig hemma med enbart hemtjänst.
 
Senast ändrad:
Det finns verkligen personalgrupper inom omsorg/hemtjänst där det är så det fungerar. Att fika och privatbabbel är huvudeventet under arbetsdagen och annat stökas undan så snabbt och enkelt som möjligt.

Det kan man säga utan att vare sig mena att alla gör så, eller att nedvärdera yrket som sådant.
Då behöver ledningen få reda på bristerna så de kan åtgärdas. Våra skattepengar skall inte subventionera personalens kaffekalas, eller skvallerpauser i köket.
 
Jag har själv arbetat inom vården i mer än trettio år o vet att det finns rötägg, men att beskriva det som att all personal är lat o bara vill fika o skvallra blir inte rätt.

och då läser du ju bara det du vill läsa och då förstår jag att du tar åt dig fel, vilket som flera andra här nu har sagt att det inte är meningen :heart. Då jag som jag också skriver, att flera i personalen är underbara och har fräst ifrån när övrig personal burit sig illa åt eller stressat, då de vet att jag inte klarar av stress när jag får så fruktansvärda smärttoppar när benet krampar. För det är i benet som min skada sitter inte i huvudet, som det tyvärr är på större delen av övriga patienter. Förutom två glasklara gubbar i 90 + åldern, som har prostatacancer och väntar på funktionellt boende. Och att den personal som lärt känna mig och hur jag fungerar har pratat med övrig personal har också lett till att övrig personal skärpt till sig. Så det går upp och ner.

Återigen jag nervärderar inte hela yrkeskåren utan ser bara att det finns lite fel och brister när fel personal är i vissa arbetslag. Och det tror jag att en del av personalen ser själva med.
 
Senast ändrad:
Krya på dej @IngelaH ❤️

Tyvärr vet jag att det du säger om hur viss personal beter sej, är alldeles på riktigt. Och det finns på fler ställen. Det är tragisk, ovärdigt och fruktansvärt.

När även cheferna sitter och låtsas som problemen inte finns. Förminskar upplevelserna.
Det finns inga ord. Det blir hopplöst.

Det finns fantastisk personal också, såklart!
men endel är på helt fel plats och i helt fel yrke. Och ibland råkar dom befinna sej på samma ställe dessutom.
 
Krya på dej @IngelaH

Tyvärr vet jag att det du säger om hur viss personal beter sej, är alldeles på riktigt. Och det finns på fler ställen. Det är tragisk, ovärdigt och fruktansvärt.

När även cheferna sitter och låtsas som problemen inte finns. Förminskar upplevelserna.
Det finns inga ord. Det blir hopplöst.

Det finns fantastisk personal också, såklart!
men endel är på helt fel plats och i helt fel yrke. Och ibland råkar dom befinna sej på samma ställe dessutom.
Det skall inte få förekomma, skicka cheferna på utbildning, ge personalen handledning, ta in konsulter, utbilda alla i etik!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp