Bukefalos 28 år!

Är detta verkligen astma?

majola

Trådstartare
Är ganska förvirrad just nu, men eftersom Buke vet i princip allt så kommer säkert allt att lösa sig.

Bakgrund:
Är nu gravid i v. 13. Blev rejält förkyld i slutet av oktober, och det gick liksom aldrig över, ffa har jag haft en eländig hosta (slemmig, har hostat tills jag kräkts, kiknat, blir extremt snabbt andfådd osv).
Var hos husläkaren i början av december, han trodde på bakteriell bronkit (dock: ingen feber, crp ok) och jag fick en tiodagars penicillinkur (amoxicillin) vilket inte hjälpte alls. Blev stadigt sämre till annandag jul ungefär, därefter status quo. Var hos läkaren igen den 30:e, fick en väldigt lågt doserad astmainhalator (med budesonid) och en remiss till lungläkare. Fick ut inhalatorn på nyårsafton, har tagit ett pump med 0,1 mg morgon och kväll och har sedan dess blivit betydligt bättre. Hostar fortfarande rejält, men inte så jag kräks och kiknar och det är inte fullt så slemmigt och ofta längre.

Idag var jag alltså hos lungläkaren. Han menade att han inte kunde göra så bra astmatester under graviditeten, men de gjorde ett lungfunktionstest och en NO-mätning som båda var helt utan anmärkning. Bra syresättning, normal lungfunktion och NO-testet var visade ingenting). Men så säger han "Ja, jag skriver 'misstanke om astma' i rapporten till husläkare" What???

Motivering: sjukdomsbilden, samt att budesonid hjälper, stämmer med astma och de tester som han kunde genomföra var visst ändå inte så utförliga/tillförlitliga. Fast å andra sidan tyckte han att pulvret var så lågt doserat att det egentligen inte borde hjälpa. :confused:

Jag ska nu fortsätta med inhalatorn i åtta veckor och sedan försöka sätta ut den och se vad som händer. (Samt återkomma om det blir sämre igen). Efter förlossningen vill han göra en ordentlig astmautredning.

Ärligt talat hade jag ingen tanke på att jag skulle kunna ha astma när jag åkte dit i morse och nu känns allt väldigt osannolikt liksom. Tycker ni att det här liknar astma???
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Jag vet inte men jag har också haft problem med luftvägarna o återkommande förkylningar , blir inte så sjuk som jag låter ...ska prova o få låna en inhalator o se om det hjälper så då kan jag gå till företagshälsovården o kanske få en inhalator. Har ingen aning om vad det är ...ska testa för kol också då jag varit rökare så många år ( dock slutade 2007)
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Jag har astma och har "bara" torrhosta, de jag träffat som har kol har haft slemmig (ibland brunfärgat) hosta och hostat slem..
Jag är ingen läkare.
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Jag har alltid varit en frisk person, hade aldrig feber o var på sin höjd snor-förkyld. Men för ett par tre-fyra år sedan fick jag med en förkylning hosta. Förkylningen gick över men jag hostade.... O hostade...O hostade. I flera månader! Det var så illa att jag kiknade, kräktes, kunde inte sova... Men efter typ ett halvår var det borta. Nästa förkylning fick jag återigen hosta. Efter tre månader tänkte jag att nåt är fel, ringde till VC och sköterskan i luren sa direkt när hon hörde mig hosta (i telefon) att det lät som astma-hosta. Fick komma in och alla lungtester var normala. Men jag hade ju hostattacker även där så de skrev ut astma-inhalator och den hjälpte. Jag har en torr hosta, det finns lixom inget att hosta upp efter att förkylningen lagt sig.

På mig kallar dom det förkylningsastma/hostastma. Uppkommer alltså bara när jag blir förkyld och utan behandling hänger hostan kvar i många månader. Mellan förkylningar märker jag ingenting.

Min egen teori är att jag fått astman tack vare jobbet. Vi hanterar skogsflis och andra trärester i stora mängder. Det dammar och ångar och är proppat med mögelsporer. Det kan ge "allergisk alveolit". Så jag tror helt enkelt att jag dragit ner nåt mumsigt mögel o damm i mina lungor och fått en irritation. Numera har jag alltid halvmask om jag är ute i den miljön..
 
Sv: Är detta verkligen astma?

När min "astma" debuterade strax före 30-årsåldern så blev jag informerad om att det oftast inte är astma när det debuterar så sent.
När sedan "astman" inte reagerade som astma på behandlingar så gjordes massor av år senare en spirometri-test.
Resultatet blev Kronisk Obstruktivitet, d.v.s. KOL.
Jag hostar mängder med slem och vitt eller rosa skum när jag mår dåligt.
PEF-test visar ingen direkt minskad utandningshastighet utan problemen sitter i lungspetsarna.
Jag kan få ont i ryggen under revbenen på sidorna.
Det värsta är att jag oerhört lätt får lunginflammation.
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Jag har astma och har "bara" torrhosta, de jag träffat som har kol har haft slemmig (ibland brunfärgat) hosta och hostat slem..
Jag är ingen läkare.

Jag har också torrhosta. Även att det är allmänt tungt att andas i samband med hostan. Min astma behandlas inte regelbundet längre, jag har perioder varje år då jag behandlar den regelbundet en tid, men där emellan behöver jag bara när jag får problem att andas.
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Min tanke är att du kan ha astma i grunden, och att den känsligheten i slemhinnorna som det medför har gjort att sjukdomen du sen fått blivit extra allvarlig.
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Jag har astma och har "bara" torrhosta, de jag träffat som har kol har haft slemmig (ibland brunfärgat) hosta och hostat slem..
Jag är ingen läkare.

Lite OT Det beror ju på graden av KOL.
Mamma hostade inte mycket slem, hon orkade knappt hosta alls
.hon hade heller aldrig lungödem.
Mamma torrhostade under många år på morgonen, sen blev det lite slemmigare, men inget på dagtid egentligen.
När hon väl blev dålig så gick det fort, från diagnos till död tog det 11/2 år


Själv hade jag ansträningsastma som ung, skötte inte den och för 5 år sen fick jag diagnosen astma.
Dock hyfsat ok med medicin :)
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Jag blev diagnosticerad i april, hostade slemmigt, torrt och allt däremellan, kväljdes, kräktes, just det, jag hade nästan ständigt ont i bihålorna, nasonex hjälpte lite, men jag slutade ju aldrig att hosta.

Jag fick göra ett PEF-diagram en vecka, och fick sedan Novopulmon (samma som pulmicort) 200 mikrogram per dos, tar 4 doser per dag. Efter en 1-2 månader blåste jag en ny PEF-vecka. Förbättringen på PEF var ganska stor, och de oregelbundenheter i utandningen försvann i stort sett helt vid medicinering. Hostan försvann :). Iom PEF diagrammens utfall, och att medicineringen hjälpte blev diagnosen astma.

/AA
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Kl

Har fatt magsjuka och orkar inte skriva sa mycket men vill i alla fall tacka for alla svar.
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Så, nu är jag på benen igen...

Svarar alla i ett.

Jag har aldrig rökt (om man bortser från ungefär 5 cigaretter i min ungdom) och har inte heller haft någon särskilt besvärlig arbetsmiljö.

Får precis som Trassel snabbt ont i bihålorna för just ingenting.
Nu när jag låg utslagen i två dagar glömde jag också en del av inhalationerna och fick direkt pipljud när jag andades, och nu när jag tänker på det så trodde jag häromveckan att vi hade möss inne, men insåg att det var min andning som pep.
Tyvärr verkar inte inhalatorn hjälpa så bra längre, har fått mer slem och hosta igen.

Är lite grinig nu, eftersom jag för ett par år sedan försummade att teckna en försäkring och sedan dess skaffat mig två kroniska sjukdomar (om det nu är astma) = kan väl glömma det försäkringen nu... :mad:
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Min inhalator är långtidsverkande, så det tar ett tag innan den verkar fullt ut, 4-8 dagar, beroende på hur slarvig jag varit. Jag kan inhalera lite knackigt i sådär en vecka innan det märks, sedan tar det minst en vecka med nogrann inhalering innan astman är under kontroll igen. Behövs det i de lägena har jag även Bricanyl att ta till.

Hoppas vården kan ge dig några bra lösningar eller ändra medicineringen, jag ska boka en tid hos min vc för att ändra medicineringen. Det finns en annan medicin som ska verka mer på bihålorna om jag förstått det rätt, jag är ständigt snorig och det påverkar både lukt och smak.
 
Sv: Är detta verkligen astma?

Astma kan vara jobbigt i början:( när jag fick det var det EXAKT som du säger, kräktes kiknat osv, men i början så fick jag jättestarkt hostmediciner som inte hjälpte (fick någon stark hostmedicin som var till för vuxna när jag var fem för jag inte svarade på något...) men när jag började med astmamedicinen blev det stadigt bättre, men det tog fyra år innan hostan la sig ganska bra, kanske ska tillägga att jag inte är gravid då jag är liiten:D
Lycka till med allt och hoppas det blir bättre, hoppas det blir ett friskt barn:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp