Är hemnet inte poppis längre?

bettysmatte

Trådstartare
Eller är det bara något lokalt? En stor mäklare på orten lägger endast ut ett fåtal objekt på hemnet. Ytterligare en del finns på deras egen hemsida, men vissa verkar ENDAST hamna i deras skyltfönster. Lite märkligt :confused: ? Jag upptäckte det när jag såg att vårt gamla hus var till salu. Inte på hemnet, Inte på hemsidan, utan bara bild i fönstret (och till-salu-skylt vid huset).
 
De lägger nog inte ut bostäder där om de inte behöver (det kostar väl en del pengar för dem). Här verkar det som om allt kommer ut på hemnet, å andra sidan går jag sällan och kollar i skyltfönstren, men skulle det vara fler bostäder som säljs än de på hemnet så skulle alla flytta överallt här hela tiden :p
 
Det verkar ske väldigt mycket försäljningar innan det hinner ut på Hemnet i min kommun. Har vänner som letar bostäder och det är nästan enbart förhandsvisningar innan fotograf ens varit på plats som gäller, försäljningarna går blixtsnabbt. Bor inte direkt i storstadsregion (västra Blekinge) så det är ett relativt nytt fenomen här, gissar på att covid-19 är en stor faktor.
 
Hemnet kostar en slant och med det enorma sug som är på bostadsmarknaden nu behövs nog inte sajten lika mycket för att hitta köpare.
Har några vänner som köpte hus/lägenheter under året och de har lämnat in intresseanmälningar till olika mäklare som förmedlat vidare objekt som de fått in.
En kollega sålde nyss och de valde bort hemnet. Fick sålt snabbt ändå. De hade flera budgivare.
 
Nu finns ju inte längre objekten på hemnetsidan utan man får en bild och en kort beskrivning och sedan måste man in på mäklarens hemsida för att se bilder och resten.
Det i sin tur är ganska ofta mer omständigt och fungerar inte alltid. Irriterande och således tror jag att det inte är lika många klick längre.
 
Det kan nog bero vilken försäljningsmetod de använder också. En anhörig ska sälja sin bostad. Det mäklarföretag hon (tyvärr) anlitade vill att köparen ska finnas inom deras eget företag. Om ingen köpare hittas efter flera månader, då läggs det ut på Hemnet.
Detta har alltså försenat hela processen för min anhörig och hen har gått miste om flera boenden hen skulle velat köpa.
 
Det kan nog bero vilken försäljningsmetod de använder också. En anhörig ska sälja sin bostad. Det mäklarföretag hon (tyvärr) anlitade vill att köparen ska finnas inom deras eget företag. Om ingen köpare hittas efter flera månader, då läggs det ut på Hemnet.
Detta har alltså försenat hela processen för min anhörig och hen har gått miste om flera boenden hen skulle velat köpa.

Man vill alltså inte sälja? Alltså, levande saker kan jag förstå att man kanske vill ha koll på......men hus?
 
Min erfarenhet är att om säljaren har god tid på sig (vissa lägger ju ut redan ett år i förväg) så ligger objektet på mäklarens webb som kommande, sedan med pris, och om ingen lyckats norpa den där (många här är på hugget) så läggs den ut på Hemnet. Är det bråttom så är det alltid Hemnet direkt.

Vissa objekt kan ha så hög efterfrågan och mäklaren så många kontakter att den inte ens behöver läggas ut, utan kan säljas över några telefonsamtal. Men då för att säljaren och mäklaren vet värdet och vet när någon erbjuder det att en affär kan ske.
 
Det är väldigt mycket som säljs innan visning här. Det som kommer ut på hemnet är sånt som det inte varit så mycket intressenter på eller där mäklaren försöker mjölka ut max ur affären och försöker hitta så många intressenter som det bara är möjligt för att få till ett så stort budkrig som möjligt.
 
Eller är det bara något lokalt? En stor mäklare på orten lägger endast ut ett fåtal objekt på hemnet. Ytterligare en del finns på deras egen hemsida, men vissa verkar ENDAST hamna i deras skyltfönster. Lite märkligt :confused: ? Jag upptäckte det när jag såg att vårt gamla hus var till salu. Inte på hemnet, Inte på hemsidan, utan bara bild i fönstret (och till-salu-skylt vid huset).
När huset såldes fick det pytnas ut med tunt 3000kr för att vara med på hemnet. Det debiterade mäklaren utöver pengarna i arvide för försäljningen. Annars kom
Det bara på mäklarens hemsida.
 
När huset såldes fick det pytnas ut med tunt 3000kr för att vara med på hemnet. Det debiterade mäklaren utöver pengarna i arvide för försäljningen. Annars kom
Det bara på mäklarens hemsida.
Intressant. När jag sålde förra huset (alltså det som nu är till salu igen) använde jag mig av Hemverket. För de 10000 kr (nu höjt till 15000 kr) som de tog i arvode kom bostaden med på hemnet också.
 
Vi är ute i god tid med försäljningen och har valt att lägga det som kommande på mäklarens sida och blir det inte sålt på det sättet innan sommaren så läggs det ut på Hemnet. Detta för att Hemnet tar en procentuell kostnad av utgångspriset samt att en besiktning krävs, vi tänkte att vi sparar in på det om vi kan. (Besiktningen som finns är knappt 4 år...)

Där vi tänker köpa säljs i princip allt innan visning via mäklarens egna intressentregister.
 
Vi är ute i god tid med försäljningen och har valt att lägga det som kommande på mäklarens sida och blir det inte sålt på det sättet innan sommaren så läggs det ut på Hemnet. Detta för att Hemnet tar en procentuell kostnad av utgångspriset samt att en besiktning krävs, vi tänkte att vi sparar in på det om vi kan. (Besiktningen som finns är knappt 4 år...)

Där vi tänker köpa säljs i princip allt innan visning via mäklarens egna intressentregister.
Hrm. Jag tycker att det låter som om hemnet kanske har ändrat i sina villkor sedan vi sålde huset för 5 år sedan?
 
Hrm. Jag tycker att det låter som om hemnet kanske har ändrat i sina villkor sedan vi sålde huset för 5 år sedan?
Jag sålde min lägenhet 2015 och betalade 600 till Hemnet, separat från mäklararvodet. Det verkade inte alls knutet till priset på lägenheten. Så ja, låter ändrat!
 
Nu lär jag mig något nytt igen.
Jag har hela tiden trott att hemnet är mäklarnas gemensamma internetsida, där dom kan lägga ut sina objekt och att det ingick i mäklararvodet som vilken annons som helst O_o Tänk så lätt det är att ha fel.
 
Följdfråga då.
Finns det något bra sätt att hålla koll, en del mäklare har ju prenumerationstjänster, men måste man alltså in och kolla var och en?
Hur är Booli? Blocket bostad?
 
Vi är ute i god tid med försäljningen och har valt att lägga det som kommande på mäklarens sida och blir det inte sålt på det sättet innan sommaren så läggs det ut på Hemnet. Detta för att Hemnet tar en procentuell kostnad av utgångspriset samt att en besiktning krävs, vi tänkte att vi sparar in på det om vi kan. (Besiktningen som finns är knappt 4 år...)

Där vi tänker köpa säljs i princip allt innan visning via mäklarens egna intressentregister.

På hemmet finns en ”kommande” där lite beskrivning finns och sedan ”se resten hos mäklaren” som inte lagt ut mer än det som står på hemmet och vem fasen vet om man är intresserad om man inte ens får se bilder mer än vybild?

Blir jäkligt förbannad på det.
 
Följdfråga då.
Finns det något bra sätt att hålla koll, en del mäklare har ju prenumerationstjänster, men måste man alltså in och kolla var och en?
Hur är Booli? Blocket bostad?
Booli har prenumerationstjänst, jag har span på området där jag vill bo i framtiden mha den.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp