Är inackorderingarna lite slappa?

Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar..

Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande en vardagkväll i veckan och en morgon eller kväll varannan helg. Då ska man fodra, fylla på vatten och mocka hagen. Mockningen innebär att mocka rent i delen där ligghallen är, ca 3000 kvm (grusade ytor + lite gräs och skog), samt att kratta höspill runt foderhäckar och vid ingången till ligghallen.

De mockar dock bara de grusade ytorna, samt krattar aldrig upp runt foderhäckarna.

Då undrar jag - tycker ni att det är helt orimligt att mocka rent gräset och skogen (anledningen till att jag vill ha det rent där är för att jag använder den delen året runt), samt att kratta upp hö och halm? Försöker förstå varför det inte görs, trots att jag har påmint flera gånger och har en lista där det tydligt står vad som ska göras.
Eftersom alla gör samma försöker jag förstå varför.. Om de tycker att det är för mycket åtaganden? Vad tror ni?

Gör man det varje dag blir det inte alls mycket, men när jag får göra allt en gång i veckan blir det rätt tungt.. Har ni några tips på hur jag kan ta upp det/lösa det? Jag är mån om att det ska vara bra stämning i stallet, och allt annat funkar väldigt bra. :bow:
Hade aldrig velat kratta strån varje dag. En massa jobb att kratta plus en massa spill som slängs. Stod i ett sådant stall och det gick åt kopiöst mycket mer hö för att hästarna aldrig äter de som ligger på jorden så det är jätte om det får bli en bädd av hö och så kan de äta det överta där. Så krattar man till våren.
Min åsikt, kanske dina gäster delar den?
 
Hade aldrig velat kratta strån varje dag. En massa jobb att kratta plus en massa spill som slängs. Stod i ett sådant stall och det gick åt kopiöst mycket mer hö för att hästarna aldrig äter de som ligger på jorden så det är jätte om det får bli en bädd av hö och så kan de äta det överta där. Så krattar man till våren.
Min åsikt, kanske dina gäster delar den?
Men då får man ju ta upp det i så fall och fortsätta göra som man blivit ombedd till dess att stallägaren eventuellt ändrar policyn.
 
Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar..

Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande en vardagkväll i veckan och en morgon eller kväll varannan helg. Då ska man fodra, fylla på vatten och mocka hagen. Mockningen innebär att mocka rent i delen där ligghallen är, ca 3000 kvm (grusade ytor + lite gräs och skog), samt att kratta höspill runt foderhäckar och vid ingången till ligghallen.

De mockar dock bara de grusade ytorna, samt krattar aldrig upp runt foderhäckarna.

Då undrar jag - tycker ni att det är helt orimligt att mocka rent gräset och skogen (anledningen till att jag vill ha det rent där är för att jag använder den delen året runt), samt att kratta upp hö och halm? Försöker förstå varför det inte görs, trots att jag har påmint flera gånger och har en lista där det tydligt står vad som ska göras.
Eftersom alla gör samma försöker jag förstå varför.. Om de tycker att det är för mycket åtaganden? Vad tror ni?

Gör man det varje dag blir det inte alls mycket, men när jag får göra allt en gång i veckan blir det rätt tungt.. Har ni några tips på hur jag kan ta upp det/lösa det? Jag är mån om att det ska vara bra stämning i stallet, och allt annat funkar väldigt bra. :bow:
Fryst stenhård bajs är nästan omöjligt. Och är det lerjord är det jättesvårt att bända bort skiten. Annars är det inget orimligt på något sätt, men vid fel väderlek är det inte riktigt görligt.
 
Att fylla 1 kärra från hagen, vilket var TS krav på de inhyrda om jag läste rätt, tar 10-20 minuter oavsett hur mörkt, kallt, och snöigt det är.

0,3ha är en liten hage, det är inte en stor yta att mocka ens om man mockar hela.
Alltså - när det är djupfryst så tar det en timme minst att få i hop en kärra. Jag hade lätt hellre haft box än lösdrift och mockat boxen varje dag och hagen lite då och då om det kom an på min bekvämlighet. Vi har en vecka var i lösdriften och det är rättvist och rimligt på alla sätt (ligghallen varje dag och del av hagen helst varje dag, men minst i allafall typ 5 dagar) men de veckorna är tuffa!

Du får säga till på skarpen helt enkelt! Ditt stall - dina regler! Alt om ni gemensamt kommer fram till en rutin som alla tycker är ok, självklart även du!
 
Jag har inget problem med TS krav. Det är helt rimliga krav, och ingår det i uppstallningen så har man ju accepterat det kravet när man flyttar dit sin häst.

Min reaktion är endast att folk verkar tro att det tar 10-20 min att mocka 3200 kvm yta med djupfryst bajs och kratta rent runt foder platsen.;)
Nej, det tar ca 20-30 minuter att mocka min box och ytterligare 20-30 min att mocka hagen som är på ca 1000 kvm ( gör detta 2 ggr i veckan).
 
Du har nog en lätt mockad häst.

Bädd. Går snabbt att plocka skitarna och sen bara att gå och hämta mer halm och strö på vid behov.

Att mocka hagen är däremot ett helvete på vintern och knappt möjligt. Skottkärran går inte att köra i leran som är vid grinden. Resten av hagen är fin men vid grinden är det lerigt och går inte att köra skottkärran genom. Speciellt inte om den är fullastad med skit.
 
Bädd. Går snabbt att plocka skitarna och sen bara att gå och hämta mer halm och strö på vid behov.

Att mocka hagen är däremot ett helvete på vintern och knappt möjligt. Skottkärran går inte att köra i leran som är vid grinden. Resten av hagen är fin men vid grinden är det lerigt och går inte att köra skottkärran genom. Speciellt inte om den är fullastad med skit.
Mocka vid permanentbädd går ju alltid snabbt med en renlig häst (om man inte också är den som ska se till att bädden håller sig fin länge).
Kan ta bra mkt mer tid att mocka i växelströbädd, framförallt om hästen är stökig och man inte vill slänga onödigt mkt rent strö.
 
Fast mockar man dagligen så fryser ju inte bajsen. Därför jag mockar när hästarna gått in. Sjukt tacksam för det nu när det har töat och regnat.
 
Jag brukar mocka hage en gång i veckan året om, man får sparka lite på högarna på vintern men det mesta går ju att få bort även när det fryser.
 
Jag brukar mocka hage en gång i veckan året om, man får sparka lite på högarna på vintern men det mesta går ju att få bort även när det fryser.
Ja, om högarna förblir högar. Min har en förmåga att trampa omkring i dem så det blir svårt att få upp även innan det fryser.

Passade på att mocka igår när det hade töat bort, men det krävdes skyffel, grep och påskjut av stövlarna. Hann/ orkade bara en full kärra och nu idag har det kommit en massa ny snö.
 
Ja, om högarna förblir högar. Min har en förmåga att trampa omkring i dem så det blir svårt att få upp även innan det fryser.

Passade på att mocka igår när det hade töat bort, men det krävdes skyffel, grep och påskjut av stövlarna. Hann/ orkade bara en full kärra och nu idag har det kommit en massa ny snö.
Ah ja det förstår jag blir svårare. Du får mocka oftare så hästen inte hinner trampa runt allt😉
 
Fast mockar man dagligen så fryser ju inte bajsen. Därför jag mockar när hästarna gått in. Sjukt tacksam för det nu när det har töat och regnat.
Eh- jo! Om det är minusgrader fryser definitivt bajs på ett dygn, och i en lösdrift är de ju dygnet runt. Även i en daghage lär skiten från f m vara som betong klockan 18 om det är lite rejält kallt.

Jag är verkligen avundssjuk på er som tycker att det är plättlätt att mocka hagar i frysgrader och djup lera som kärran fastnar i! Önskar att jag kände likadant 🙈. Är helt med på att det behöver göras, men inte 17 är det enkelt och smidigt under de förhållandena inte.
 
Eh- jo! Om det är minusgrader fryser definitivt bajs på ett dygn, och i en lösdrift är de ju dygnet runt. Även i en daghage lär skiten från f m vara som betong klockan 18 om det är lite rejält kallt.

Jag är verkligen avundssjuk på er som tycker att det är plättlätt att mocka hagar i frysgrader och djup lera som kärran fastnar i! Önskar att jag kände likadant 🙈. Är helt med på att det behöver göras, men inte 17 är det enkelt och smidigt under de förhållandena inte.
Men om det är fruset är det väl inte djup lera?
 
Eh- jo! Om det är minusgrader fryser definitivt bajs på ett dygn, och i en lösdrift är de ju dygnet runt. Även i en daghage lär skiten från f m vara som betong klockan 18 om det är lite rejält kallt.

Jag är verkligen avundssjuk på er som tycker att det är plättlätt att mocka hagar i frysgrader och djup lera som kärran fastnar i! Önskar att jag kände likadant 🙈. Är helt med på att det behöver göras, men inte 17 är det enkelt och smidigt under de förhållandena inte.

Jo på ett dygn fryser det såklart. Men mina går ju in så det ligger inte ett dygn.
 
Men om det är fruset är det väl inte djup lera?
Nej detta infaller inte samma dag 😊.

Djup lera man fastnar i när det är plus, djupfrysta högar som sitter som berget när det är minus. Alt djupfrysta högar och knölig, djupfryst lera att köra över 😅.

Jag är alltså inte på något sätt emot hag- och lösdriftsmockning och jag tycker på alla sätt att så som vi gör hos oss är rättvist och rimligt, men så himla smidigt kommer det aldrig att bli, om man inte har helt platta, grusade hagar då möjligtvis 😊
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 216
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 320
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp