Bukefalos 28 år!

Är inget heligt?

U

-undrande-

Jobbar med barn i en småbarnsgrupp. Barnens åldrar varierar från nästan 2 år till 4 år. Har jobbat på andra ställen förut, och upplever att detta ställe skiljer sig rättså markant på några punkter. Bland annat förstörs det så mycket saker här! Barnen leker i gardinerna (rullar in sig i dem), leker med en nyupphängd lampa (taklampa över bord) så att den går sönder, leker med "prydnadssaker", river ner bilder från väggarna, hackar med gafflar på borden, kastar stenar på bilar på parkeringen, etc. De som gör detta är framför allt de äldre barnen, dvs de som precis fyllt 4 år eller gör det senare i år. Jag upplever inte detta som "normalt", att barnen så helt verkar sakna spärrar vad gäller materiella saker. Vi försöker förklara, "hota", etc men jag känner att inget riktigt hjälper... Hur gör man för att få barn att bättre respektera saker? Det är så trist att försöka göra innemiljön trevligare för barnen, när man känner att det man gör antagligen kommer att förstöras på ett par dagar :(...
 
Sv: Är inget heligt?

Alltså det där fungerar ju inte om ni inte är flera som kör med samma system. Belönings system kanske kan vara nått. Att om man gör något bra så får man en belöning. Typ en guldstjärna delas ut varje dag om man utfört bra saker samt varit en bra kompis. Varje vecka summerar man och utmärker den som fått flest. Det blir belöningen att ha fått flest.
Fungerar inte de så låt barnen ha sönder sina saker och se själva hur tråkit det blir utan. Hoppas du förstår hur jag tänker
 
Sv: Är inget heligt?

Vem ska få stjärnan om en tavla hänger kvar en gång vid dagens slut? Hela gruppen? Ska ingen få en stjärna om någon rivit ned den en dag? Då blir det ju kollektiv bestraffning,
 
Sv: Är inget heligt?

Trist och tråkigt. Vår 5-årsgrupp har också varit så :( Jag har inga bra råd att ge förutom att man pratar och pratar om det och peppar dem att "vad fint om"... Osv.
 
Sv: Är inget heligt?

nä... man kan göra uppdrag som barnen får göra för att få en stjärna. så kanske man kan uppmuntra barnen till att göra bra saker! Simpla saker som att alla hjälper till med disken eller att de städar efter vila. Hela gruppen får stjärna när de uträttat de små uppdragen. Man skriver städning,disk ect på tavlan och uppmuntrar gruppen till att jobba tillsammans.
 
Sv: Är inget heligt?

skulle kanske vara nått för att det inte ska bli någon som säger att någon är sämre än den andra....
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 321
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 936
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 797
Senast: Mineur
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp