Valp 2023 -den andra

TantAgda

Trådstartare
Då fortsätter vi här tänker jag 😊

Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
IMG_4279.jpeg
 
Lätt roadtrip på ca 60mil. Att åka ensam i buren gick verkligen inte för sig. Så mot mina principer fick det bli knät, där hon somnade direkt. Vi har någon vecka på oss att burträna innan det är dags för 80 mil hem 😅 Pojkvännens katt är mest kränkt över att knät är upptaget. Min katt sitter mest och blänger på avstånd. Lillan fortsätter sova i knät. Hon är helt fantastiskt söt 😍
 
Lilla Nova har lärt sej av vuxna hanen att man kan ha koll på omgivningen om man sitter i fåtöljen så idag har hon tagit de ärofyllda uppdraget o klättrar upp på sin matte som satt i fåtöljen så hon kunde kolla så alla vilda djur sköter sej :love:
 

Bifogade filer

  • IMG_6686.jpeg
    IMG_6686.jpeg
    156,7 KB · Visningar: 55
IMG_1109.jpeg


Det här lilla monstret som blivit 11 v växer och frodas 😍. Vi pysslar mest med basala saker som att shejpa fram lite olika beteenden, vänta på lov för att gå in/ut genom dörrar, komma när man ropar, inte sno saker från bordet, gå ut & in i hundluckan i hundhuset, osv. Hon har även varit med både mig och maken på jobbet och är verkligen hur cool som helst och är tyst, lugn, jätteglad i folk som kommer och vill hälsa på henne, och låg och sov uppochner på rygg mest hela tiden när inget annat hände 👌

Har bokat vaccinering v1, efter det ska hon få fler rundresor i verkligheten och se lite mer olika miljöer, och så ska vi nog boka in oss på en valpkurs, mest för att få träna på att träna i inomhushall (extra gött nu när det blev en vedervärdig riktig vinter med kyla och snö som jag hatar 🤪) och med andra hundar som störning.

Jag väntar med spänning på hur hennes öronställning ska bli när de stabiliserat sig, nu skiftar de hållning ett par gånger om dagen så det kan bli lite hursomhelst sen känns det som 😁
 
Diva gör inte så mycket mer än att följa med i vårt vardagliga liv. Har tränat kontakt, loss och lite smått och gott men inte direkt något annat. Hon är fortfarande väldigt enkel, väldigt social mot människor (nästan för social) och väldigt undergiven mot andra hundar. Lyssnar dock inte riktigt alltid när man säger hennes namn och jag tror hon behöver lite mer ensamtid med mig. Då hon mest följer vad Hexa gör och så.
Så vi ska börja valpkurs den 12 januari, samma valpkurs jag gått med mina 2 senaste valpar men gör det mest för att hon ska få träna med störning och få ensamtid med mig :).

Hon väger nu vid 12 veckors ålder 6,4 kg och vi ska hälsa på fåren för första gången på tisdag. Ska bli spännande!

Denna bilden kallar jag "Huvud utan kropp" :rofl:
 

Bifogade filer

  • 403916710_1745624762513700_4664812913341049283_n (1).jpg
    403916710_1745624762513700_4664812913341049283_n (1).jpg
    338,9 KB · Visningar: 110
Lilla Selma sov mestadels hela tiden igår när vi kom hem, men idag var energin tillbaka. Hon har varit helt fantastisk på julfirandet med pojkvännens familj. Har helt enkelt lagt sig och sovit i valfritt knä när hon velat sova. Velat busa emellanåt. Inte kissat inne en enda gång, men så är vi ut verkligen efter allting också. Ngn enstaka bajs inne för att hon helt enkelt frusit så mycket att hon inte kommit sig för, men nu är det mycket varmare ute så nu kan hon tom tänka sig busa lite i snön. Sov hela tiden vi sov. Hon är verkligen otroligt lättsam. Enda är väl att hon gärna vill att man håller henne sällskap när hon äter och det går extreeemt långsamt då hon verkligen tar en och en och tuggar ordentligt. Men hon är redan mycket mer självständig nu ikväll så det kommer ordna sig med tiden.
 

Bifogade filer

  • received_1025137255382772.jpeg
    received_1025137255382772.jpeg
    293,5 KB · Visningar: 116
Sixten var med på julfirande en kort stund igår och skötte sig fantastiskt bra! Helt orädd för alla människor och snusade runt överallt. Inget skällig alls utan verkligen superduktig!

Att gå promenader hemmavid är dock en ljudlig historia. Han skäller mycket och på saker jag inte ser. Försöker bryta och har alltid godis med. Hundmöten är verkligen inte bra. Han är otroligt skällig och hänger i kopplet. Jobbar med att ge godis och distrahera honom, det kommer gå till sig med träning och tid!
 
Sixten var med på julfirande en kort stund igår och skötte sig fantastiskt bra! Helt orädd för alla människor och snusade runt överallt. Inget skällig alls utan verkligen superduktig!

Att gå promenader hemmavid är dock en ljudlig historia. Han skäller mycket och på saker jag inte ser. Försöker bryta och har alltid godis med. Hundmöten är verkligen inte bra. Han är otroligt skällig och hänger i kopplet. Jobbar med att ge godis och distrahera honom, det kommer gå till sig med träning och tid!
Han är väl väldigt liten, eller hur? Tänker storleksmässigt alltså. Kan det vara enklare att avleda med en rolig mjuk kampleksak med längre "rep-del" så att du snabbt kan få leksaken i hans höjd? Tänker att det kanske går snabbare än att böjad dig ner och ge godis. Kamplek kan även, för en del hundar, vara mer motiverad än godis. Bra dock att kampa hemma först för att få upp motivationen till kamplek först, och då gärna börja med att valpen ska jaga leksaken.

Tänker typ en sådan här leksak
https://www.djurtoppen.se/traning/b...REjJW45pkOwpLwoZIXFK_bWpkfXiLs2MaAg3ZEALw_wcB
 
Han är väl väldigt liten, eller hur? Tänker storleksmässigt alltså. Kan det vara enklare att avleda med en rolig mjuk kampleksak med längre "rep-del" så att du snabbt kan få leksaken i hans höjd? Tänker att det kanske går snabbare än att böjad dig ner och ge godis. Kamplek kan även, för en del hundar, vara mer motiverad än godis. Bra dock att kampa hemma först för att få upp motivationen till kamplek först, och då gärna börja med att valpen ska jaga leksaken.

Tänker typ en sådan här leksak
https://www.djurtoppen.se/traning/b...REjJW45pkOwpLwoZIXFK_bWpkfXiLs2MaAg3ZEALw_wcB
Ja han är pytteliten, väger strax under kilot. Tusen tack för tips om kamp, det gillar han hemma så ska definitivt prova😃. Nu är han ganska lätt att påkalla uppmärksamhet med att prassla med godispåsen innan jag väl hinner få ner godiset till honom.
 
Sixten var med på julfirande en kort stund igår och skötte sig fantastiskt bra! Helt orädd för alla människor och snusade runt överallt. Inget skällig alls utan verkligen superduktig!

Att gå promenader hemmavid är dock en ljudlig historia. Han skäller mycket och på saker jag inte ser. Försöker bryta och har alltid godis med. Hundmöten är verkligen inte bra. Han är otroligt skällig och hänger i kopplet. Jobbar med att ge godis och distrahera honom, det kommer gå till sig med träning och tid!
Mjukost på tub är sjukt bra godis i hundmöten, dom tycker det är supergott och det går snabbt att få fram tuben ur fickan, sen låter jag min slicka på tuben hela vägen förbi den andra hunden (om det är ett jobbigt hundmöte för Floki.)
 
Mjukost på tub är sjukt bra godis i hundmöten, dom tycker det är supergott och det går snabbt att få fram tuben ur fickan, sen låter jag min slicka på tuben hela vägen förbi den andra hunden (om det är ett jobbigt hundmöte för Floki.)
Hrm...
Jag tycker snarare att det är för omständigt? Skruva av korken (och inte tappa bort den) och sedan upmärksamma hunden på tuben. Själva skruvmomentet tar tid. Utan kork i fickan blir det klet överallt.

För mig går det snabbare att stoppa handen i fickan och ta en godis.
 
Hrm...
Jag tycker snarare att det är för omständigt? Skruva av korken (och inte tappa bort den) och sedan upmärksamma hunden på tuben. Själva skruvmomentet tar tid. Utan kork i fickan blir det klet överallt.

För mig går det snabbare att stoppa handen i fickan och ta en godis.
Jag har ingen kork. Behöver inte uppmärksamma hunden alls, räcker med att jag för handen mot fickan. :)
 
Jag har ingen kork. Behöver inte uppmärksamma hunden alls, räcker med att jag för handen mot fickan. :)
Oskar hälsar att sååå himla gott är det verkligen inte :D :D :D

Hur gör du med kletet när du inte har kork? Det hamnar ju rejält runt öppningen när han slickar?
(kanske annorlunda om du klämmer fram mer än våra halva cm?)
 
Oskar hälsar att sååå himla gott är det verkligen inte :D :D :D

Hur gör du med kletet när du inte har kork? Det hamnar ju rejält runt öppningen när han slickar?
(kanske annorlunda om du klämmer fram mer än våra halva cm?)
Tycker inte att det blir något klet som stör! Har man den i kylen innan man går ut så är det liksom ganska stelt.
 
Oskar hälsar att sååå himla gott är det verkligen inte :D :D :D

Hur gör du med kletet när du inte har kork? Det hamnar ju rejält runt öppningen när han slickar?
(kanske annorlunda om du klämmer fram mer än våra halva cm?)
Man sätter på locket från en colgate-tub istället 😄 Smidigt med locket som sitter fast och bara är att snäppa upp, samt plast istället för metall dvs mindre risk för skrap mot tänderna. Använder dock inte mjukost pga för stor tub, köper dessa från Trixie istället:

hundgodis-belningspat-i-tub-3_940x.jpg
 
Man sätter på locket från en colgate-tub istället 😄 Smidigt med locket som sitter fast och bara är att snäppa upp, samt plast istället för metall dvs mindre risk för skrap mot tänderna. Använder dock inte mjukost pga för stor tub, köper dessa från Trixie istället:

hundgodis-belningspat-i-tub-3_940x.jpg
Tack! byta kork hade inte ens fallit mig in!!
 
Det går bra hitills 😊 Hon verkar något mer sansad än ”syrran”. Vi tränar inkallning, och att gå i koppel och passera andra hundar och människor utan att hälsa. Rumsrenhet är på gång. Hon var helt fantastisk på julafton och juldagen. Blev rädd först när alla kom inklusive en till hund men anpassade sig snabbt och kunde sen lägga sig och sova i röran. Tycker hon har bra av och på knapp.
Jag hoppas mycket på den här stjärnan.
 

Bifogade filer

  • B2328721-E7B4-4B14-976D-F92E061954FB.jpeg
    B2328721-E7B4-4B14-976D-F92E061954FB.jpeg
    232 KB · Visningar: 56

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 965
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 507
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 622
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 795
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp