Är katter flockdjur?

mamman

Trådstartare
Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv.

Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det bli en omplacering eller hittekatt. Har därför sneglat lite på de omplaceringar som ligger ute på nätet.

En del kräver att katterna placeras ut i par eller att man har en katt sedan tidigare. Detta gör mig lite fundersam eftersom katter i min värld är ensamdjur. Det är ju inte ovanligt att katter, precis som vår, mer eller mindre frivilligt lämnar sitt hem och blir vildkatt därför att de inte trivs med den/de andra katterna. Att unga hannar lämnade gården var åtminstone förr mer regel än undantag, men det antar jag beror på att det bara kunde vara en (okastrerad) hane på gården. Men som sagt känner jag även honkatter och kastrerade hankatter som mer eller mindre lämnat sitt hem och inte förmåtts komma in/hem igen därför att de inte trivts i flocken.

Samtidigt som katthemmen kräver sällskap till en del katter har både de och privatpersoner ute katter för omplacering eftersom de inte trivs med det kattsällskap som de har. Vad finns det för garanti för att de katter som de vill placera ut i par kommer att fortsätta trivas i framtiden? Kan det inte också vara så att en katt som tyr sig mycket till en annan katt skulle kunna vinna på att bli ensam och mindre beroende?

Domesticeringen av katter bygger ju på att vi "mentalt" behåller dem som kattungar genom att klappa och gosa med dem (det gör ju normalt inte vuxna katter med varandra). Detta att vuxna/halvvuxna katter tyr sig till varandra är det samma sak? Dvs de blir kvar lite i kattungestadiet även som vuxna?

Under de åren som vi hade missen så fick vi flera gånger frågor/tillfällen att ta emot ytterligare en katt. Men aldrig att vi skulle ha utsatt henne för konkurrens. Det hade hon inte uppskattat och risken fanns att hon hade lämnat oss också. Trots att vi inte haft en tanke på att skaffa katt så blev det så att hon flyttade in. De sista åren i livet fick hon vara drottning hos oss, bestämde helt över sig själv och styrde även över oss ibland ;) Kanske kan vi i framtiden erbjuda en annan katt ett sådant liv :) Men mer än en katt passar nog inte oss, dessutom tänker jag att de tär lättare att få en katt tam/tillitsfull än två?

Hur tänker ni kring detta? Har jag fel? Har inte sett detta om placering i par förut vad jag kan minnas (åtminstone inte i den omfattningen) - är det nytt tänk?
 
Jag har två katter. Vi köpte först en och hade henne som innekatt. Det första halvåret av hennes liv var hon aldrig ensam pga sjukskrivning. När vi sedan började jobba bägge två blev hon olycklig. Vi köpte en kattunge som hon tog till sig direkt. Vårt radarpar. I perioder har vi haft andra katter här hemma. Jag hade en kompis vart dotter blev allergisk mot deras katt och vi tog hand om den i åtta månader tills de hittade nytt hem. Våra två tog inte den katten till sig. De slogs inte men det var uppenbart att de inte mådde bra som grupp. Våra två däremot. Om den ena inte kommit in på kvällen kan den andra inte komma till ro och talar om det för oss. De leker ibland men sover aldrig tillsammans. Om den ena tar plats i vår säng går den andra till ett av barnens sängar. De älskar varandra stillsamt och om jag skulle behöva omplacera dem skulle jag bara placera dem tillsammans. Som svar på din fråga om kattdjur är flockdjur eller ej så vet jag faktiskt inte. Men jag tror att den gängse bilden av katten som en självständig strövare är överdriven och lite av "hur vi vill att de ska vara".
 
Jag har också två katter, en månad emellan dem och båda hämtades hem vid 12v och är nu 10 år. De avskyr varandra. Eller snarare, den äldre avskyr den yngre. De ligger inte bredvid varandra, den äldre fräser direkt om den andra kommer för nära etc. Jag tror att den äldre kanske skulle trivts bättre själv fast å andra sidan går hon rätt bra ihop med ena grannens katt så det kan också vara kemi dem emellan som inte fungerar.

Den yngre skulle säkert gå bra med flera andra katter, hon har en helt annan inställning (hon går också bra ihop med grannens katt).
 
Det är väl mest kattungar som man rekommenderar att man köper två av, oftast för att de behöver mer stimulans och lek än en vanlig dödlig tvåbening klarar av och vill man inte ha en slyngelkatt hängande i gardinerna, ätande av diverse kablar, hålla stackars matte/husse vakna genom idogt räjsande, lekande med pipande kattleksaker och människotår klockan half fyra på morggonen, så är det bra med två som får utlopp för energi genom lek med varandra.

Vuxna katter brukar oftast visa om de vill ha en kompis eller inte. Vissa raser/individer är väl mer benägna att behöva artfränder (min katt är orastypisk eftersom hon hatar andra katter) medan andra är utpräglade ensamkatter.
 
Katter är inte flockdjur men det betyder inte att de inte kan ha glädje av en annan katts sällskap. Det är väldigt individuellt hur bra det funkar. Kattungar och ungkatter har så gott som alltid glädje av varandra men det kan bli mer komplicerat när de är vuxna.

När katthem placerar ut katter parvis beror det nästan alltid (min erfarenhet) på att dessa individer är väldigt fästa vid varandra. De ger varandra trygghet och det är aningen grymt att ta sådan trygghet ifrån katter som ofta har haft en tuff bakgrund.

Man måste alltid göra en individuell bedömning och bedömer de som känner katterna att de mår bra av varandra sällskap får man acceptera det. Vill man då inte ha två stycken får man söka efter en katt som helst vill vara ensamkatt.
 
Jag har haft tre kastrater inne det senaste åren och har numera bara en kvar då de andra har dött av ålder och sjukdom. När hon blev ensam så levde hon upp och det märks att hon trivs väldigt mycket bättre ensam. Hon var lägst i rang innan och hon och hennes halvsyster flög ihop ibland då hennes halvsyster tyckte att hon gjorde fel. Det var aldrig hon som nu är kvar som flög på utan det var alltid den andra som flög på henne. Det var inte ofta det hände men två-tre gånger om året kanske.
Vi hade också en stor maincoon hankatt och han gick helt sin egen väg. De två honorna och han kunde hälsa på varandra någon enstaka gång men annars levde de bara bredvid varandra. Han var gärna ute hela dagarna medans honkatterna var inne till 99,99%. De kunde gå ut i några minuter när det var riktigt fint väder några gånger om året men annars var de inne. De låg aldrig bredvid varandra och sov. Den katten vi har kvar tyr sig mer till hunden och kan numera följa med honom ut i trädgården ibland så numera är hon ute mycket mer. Däremot är hon så rumsren så att hon inte ens kissar ute. Hon kan ha varit ute en bra stund och sedan vilja komma in för att direkt rusa till lådan och göra sina behov.

Av mina stallkatter, fyra till antalet och kastrater allihop är det två av dem som ligger i en hög och sover och två som går sin egen väg. De som går sin egen väg är båda honkatter och de gosar alltid med de andra när de kommer till stallet men den ena ligger helst ensam på sin egen plats eller så går hon och lägger sig i grannens ladugård som fram till i höstas var tom. Numera är det ombyggt till stall men hon håller sig gärna på logen där ändå. Men, såfort det blir så kallt att jag måste stänga stalldörren för att inte vattnet ska frysa, alltså runt 5-6 minus och kallare så håller sig även hon i stallet ihop med de andra katterna. Hon har lärt sig vilka tider hästarna får mat och tas in för kvällen och då kommer hon och vill in. Då kan det hända att hon ligger i bädden ihop med de andra eftersom de har en grislampa över sin bädd och där är det ju riktigt varmt och skönt och de trivs verkligen där. Övriga tider på året så ligger de nästan aldrig i bädden utan ligger på sin rundbal eller på halmen på golvet i deras box.

En av stallkatterna, en hona, har som vana att gå iväg på somrarna. Hon är borta i två-tre veckor (någon matar henne för hon kommer alltid hem och är tjock) och kommer sedan hem och kollar läget och mottas då med massor av gos av de andra katterna och hon vill då gärna ha gos av mig med. I år höll hon sig borta ifrån juli till häromdagen och då fick hon inget välkomnande utan de andra var väldigt skeptiska emot vem hon var. Det tog väl två dagar så var hon accepterad igen och de gosade som vanligt.
Jag ser det som så att mina katter väljer att ligga i en hög när de behöver värmen ifrån varandra och de två hankatterna hänger gärna ihop medans honkatterna håller sig mer för sig själva.

Katter är inga flockdjur men märker de att de får ut något positivt av att vara med en annan katt så trivs de ju ihop på ett annat sätt än om de blir konkurrenter. Mina har insett att det är gosigt att ligga i en hög under värmelampan när det är kallt men annars behöver de inte varandra. Hankatterna busar och leker med varandra vilket inte honkatterna gör.

Min första hittekatt skaffade jag sällskap till när jag började plugga i en annan stad och var borta mycket för jag tyckte att han var så ensam hela dagarna men de hade aldrig något utbyte av varandra. De slogs aldrig men brydde sig inte om varandra heller. När jag sedan skaffade ytterligare två katter så höll de tre ihop och lekte och så medans hittekatten höll sig för sig själv och trivdes med det.

Katter är olika helt enkelt och jag tycker att om det är två katter som tycker om varandra som ska omplaceras så ska de givetvis omplaceras ihop. Lika självklart som att en katt som trivs bäst ensam kan få vara ensam.
 
Tack för era svar.
@TinyWiny Dina erfarenheter liknar mycket mina.
Vår Misse försvann den första sommaren sedan hon kom till oss och kom sedan tillbaka vid den här tiden. Hon hade setts på en äng där det finns mycket sork.... Eftersom hon vars så skygg och klarat sig som vildkatt i flera år tror jag inte att någon hade matat henne. Utan det var hennes egen jakt som gjorde att hon var fin i hull och päls. Men när kylan kom så kom hon ihåg att hon varit inne i värmen och tänkte att hon kanske var välkommen igen. Och det var hon ju förstås. :) Efter det försvann hon inte igen utan höll sig hemikring.

Självklart skulle vi inte sära på två katter som någon vill placera i par, började mest fundera på om det är fel att bara ha en.
Det låter som att det i alla fall inte skulle vara fel att ta hand om en ny katt om vi vill det när sorgen har lagt sig.
 
Katter är inte flockdjur men de är mycket sociala djur som mår bra av att ha sällskap! :)

Jag är med i en kattförening och vissa katter omplacerar vi som ensamkatter, vissa kräver vi kompis till. Kattungar placerar vi inte ut ensamma om det inte tex är till en pensionär som är hemma hos katten hela dagen. Vissa vuxna katter som inte gillar andra katter placerar vi bara ut som ensamkatter, men då till hem där de inte sitter ensamma 10 timmar om dagen. För det är inget liv för en katt.

Sen finns det de som är väldigt blyga och av den orsaken behöver ha en lugn och trygg kattkompis i nya hemmet. Du måste komma ihåg att de flesta katter som kattföreningar får in har levt som hemlösa och deras enda erfarenhet av människor är negativ.

Jag har alltid haft mellan 3-5 katter de sista 15 åren och katterna har haft oerhört stor glädje av varann. Vissa har varit mer självständiga och mer knutna till mig än de andra katterna men överlag så älskar de sina kattkompisar och leker, sover och gosar tilsammans.

Om du ser på förvildade katter så lever de tillsammans i kolonier.
 
Om du ser på förvildade katter så lever de tillsammans i kolonier.

De förvildade katter som jag har sett har faktiskt alla levt ensamma. De har också varit noga med att freda sina revir (precis som de flesta andra katter jag sett/känt). Vår misse hade aldrig setts i sällskap efter det att hon lämnade gården där hon inte trivdes med de andra katterna. Kanske är det olika i tättbebyggda områden och på landsbygden/i skogen?
 
Om du ser på förvildade katter så lever de tillsammans i kolonier.

Bara om det finns en stadig källa till mat (t.ex. en soptipp eller någon som lägger ut mat). Om det inte finns mat att samlas kring lever inte katter i kolonier utan då lever de solitära liv.
 
Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv.

Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det bli en omplacering eller hittekatt. Har därför sneglat lite på de omplaceringar som ligger ute på nätet.

En del kräver att katterna placeras ut i par eller att man har en katt sedan tidigare. Detta gör mig lite fundersam eftersom katter i min värld är ensamdjur. Det är ju inte ovanligt att katter, precis som vår, mer eller mindre frivilligt lämnar sitt hem och blir vildkatt därför att de inte trivs med den/de andra katterna. Att unga hannar lämnade gården var åtminstone förr mer regel än undantag, men det antar jag beror på att det bara kunde vara en (okastrerad) hane på gården. Men som sagt känner jag även honkatter och kastrerade hankatter som mer eller mindre lämnat sitt hem och inte förmåtts komma in/hem igen därför att de inte trivts i flocken.

Samtidigt som katthemmen kräver sällskap till en del katter har både de och privatpersoner ute katter för omplacering eftersom de inte trivs med det kattsällskap som de har. Vad finns det för garanti för att de katter som de vill placera ut i par kommer att fortsätta trivas i framtiden? Kan det inte också vara så att en katt som tyr sig mycket till en annan katt skulle kunna vinna på att bli ensam och mindre beroende?

Domesticeringen av katter bygger ju på att vi "mentalt" behåller dem som kattungar genom att klappa och gosa med dem (det gör ju normalt inte vuxna katter med varandra). Detta att vuxna/halvvuxna katter tyr sig till varandra är det samma sak? Dvs de blir kvar lite i kattungestadiet även som vuxna?

Under de åren som vi hade missen så fick vi flera gånger frågor/tillfällen att ta emot ytterligare en katt. Men aldrig att vi skulle ha utsatt henne för konkurrens. Det hade hon inte uppskattat och risken fanns att hon hade lämnat oss också. Trots att vi inte haft en tanke på att skaffa katt så blev det så att hon flyttade in. De sista åren i livet fick hon vara drottning hos oss, bestämde helt över sig själv och styrde även över oss ibland ;) Kanske kan vi i framtiden erbjuda en annan katt ett sådant liv :) Men mer än en katt passar nog inte oss, dessutom tänker jag att de tär lättare att få en katt tam/tillitsfull än två?

Hur tänker ni kring detta? Har jag fel? Har inte sett detta om placering i par förut vad jag kan minnas (åtminstone inte i den omfattningen) - är det nytt tänk?
 
Katter med orientaliskt ursprung, Siameser och andra, brukar behöva en kattkompis av samma typ som sig själv för att trivas. I alla fall om inte matte eller husse är hemma jämt och kan ägna massvis med tid åt den. Med dom vanliga nordiska katterna så är det olika, precis som det står i tidigare inlägg. Då jag var barn hade vi en jättego kattfamilj med mormor och son + dotter och dotterdotter. Alla brukade ligga i en stor, lycklig spinnande hög! Dom hade var sin färg och var vackra att se ihop.
 
Familjens tre katter älskar varandra, men två av dem är syskon och den tredje är nån månad eller två yngre.

Min katt gick bra ihop med sin mamma. Sedan mamman dig har hon inte trivts med de katter hon bott med utan sprungit bort några månader i sträck. Numer är hon ensamkatt och självvald innekatt. Hon gillade att bo i lägenhet, hon kunde sitta på balkongen och kika på andra katter, kanske tom våga sig ut på gräsmattan men kom en bil, människa eller katt var der långa benet före in i tryggheten. Nu under sommaren har vi flyttat till hus. Har haft fönstren öppna men aldrig att hon skulle smita. Tror en kattkompis skulle bli mer stress än utbyte för henne.
 
Jag har fyra katter. Alla kastrater. En hane resten honor.

Ragdollhonan tycker att det räcker med en katt. Jag kan se på henne hur hon blir irriterad på ragdollhanen bara hon tänker på honom, hon fräser om han tittar på henne, vilket han givetvis gör. Han är en pain-in-the-ass (när han är frisk) han psykar gärna ragdollhonan och en annan hona, går gärna tre meter bakom och bara ...går där. Den fjärde honan är senil och rätt vinglig alla respekterar henne, hon blir aldrig psykad och hon får ha sin mat ifred - till och med för hundarna.

Mina katter har aldrig sovit tillsammans. De har snarast hållit ett hälsosamt avstånd och delat upp huset mellan sig. Alla utom en (hankatten) har fattat uppdelningen, han gör som han vill.

Ragdollhonan har lite beskyddarinstinkt gentemot de andra honorna, jag har sett henne avleda en hundatack på den gamla katten och få hunden att jaga henne istället.

Så på frågan om de är flockdjur - nje, det är nog snaraste på individnivå i så fall
 
Tamkatten härstammar väl från afrikanska och europeiska vildkatter, och dessa är i alla fall solitärer.
Tamkatters sociala liv är det ganska lite forskat om, och det finns kända fall där stora grupper av katter lever tillsammans på gårdar eller i städer. Men även om de lever tillsammans tros de ha lite utbyte av varandra och lever inte något riktigt flockliv såsom hundar gör. De tilldelas inte roller i flocken och de jagar inte tillsammans. Det är mer så att de lever i ansamlingar, snarare än i flock, och troligen utvecklar de inga djupare vänskapsrelationer till varandra. Det är väl så att de ansamlas för att det är där det finns mat, och då får man snällt stå ut med att det finns andra katter där.

Jag tror att katter inte har lika mycket socialt utbyte av varandra så som andra flockdjur har, just för att de i grund och botten är solitärer. Men uppenbarligen finns det ju fall där katter fungerar bra ihop och både myser och leker ihop. Men jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete för att man har en ensam katt! Det beror nog mycket på individen.
 
Jag har fyra katter. Alla kastrater. En hane resten honor.

Ragdollhonan tycker att det räcker med en katt. Jag kan se på henne hur hon blir irriterad på ragdollhanen bara hon tänker på honom, hon fräser om han tittar på henne, vilket han givetvis gör. Han är en pain-in-the-ass (när han är frisk) han psykar gärna ragdollhonan och en annan hona, går gärna tre meter bakom och bara ...går där. Den fjärde honan är senil och rätt vinglig alla respekterar henne, hon blir aldrig psykad och hon får ha sin mat ifred - till och med för hundarna.

Mina katter har aldrig sovit tillsammans. De har snarast hållit ett hälsosamt avstånd och delat upp huset mellan sig. Alla utom en (hankatten) har fattat uppdelningen, han gör som han vill.

Ragdollhonan har lite beskyddarinstinkt gentemot de andra honorna, jag har sett henne avleda en hundatack på den gamla katten och få hunden att jaga henne istället.

Så på frågan om de är flockdjur - nje, det är nog snaraste på individnivå i så fall


Alltså - bara för att jag skrev detta så inträffade det som aldrig har hänt. Ragdollhonan och gammelkatten sover tillsammans :love:

10755930_664861913630014_1566592058_n.jpg
 
Jag tror det kan vara väldigt olika. Vissa katter behöver sällskap av annan katt, andra inte.
Vår hittekatt, Bror - som hittades under en husgrund när han bara var några veckor gammal, var otroligt beroende av vår äldre hankatt, Åke. Jag vet inte om det kan haft att göra med att de var otroligt lika utseendemässigt - kanske var Åke lik Brors mamma? Åke var ganska självständig som katt men stod tålmodigt ut med att Bror limmade på honom så gott som jämt när de var inomhus. Efter att vi avlivade Åke magrade Bror ur och försvann, troligtvis för att dö, vi har inte sett honom sen dess. Jag vet även två kattbröder på ridskolan är som dog kort efter varandra, brodern blev kvar var inte sjuk utan "sörjde ihjäl".
Vår tredje katt, Rut, som vi hade tillsammans med Åke och Bror, sket högaktningsfull i de två andra och verkar tycka att livet är lika bra utan dem som med dem. Rut har så mycket annat att tänka på, som att leva upp till smeknamnet Demonkatten. ;)

Alla våra katter som vi haft genom åren har varit otroligt tillgivna och trygga med oss människor, oavsett om de har varit ensamkatt eller bott med flera katter, så jag tror inte antalet katter påverkar deras känsla för människor - så länge man som människa spenderar mycket positiv tid med katterna.
 
Tack för alla intressanta svar!
Just nu så känns det oerhört svårt att ersätta vår mycket speciella och högt älskade lilla katt :cry:

Men det känns ändå som att om det i framtiden kommer förbi någon liten stackare som behöver någonstans att bo, så kan den få flytta in, utan att det behöver vara fel. Och inte heller verkar det vara fel att lilla missan fick bo här i ensamt majestät i flera år :) (och inte bara för att alternativet var att svälta/frysa ihjäl).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 857
Senast: Sel
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 086
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp