Bukefalos 28 år!

Är rastning förbjuden i era allmänna parker?

S

Sunnan

Hej hopp

jag har fått nytt arbete som projektansvarig för min stads största stadspark, där många dagis och skolor kommer och leker med oss i parken

Vi har ett gammalt beslut i kommunen som säger att hundar får rastas överallt, undantaget skolor, men i de städer jag bott i så har det varit rastingsförbud i parker??

Så hur har ni det i era parker?
Observera att jag ej har något emot hundar, har själv varit aktiv i både skk och lokala hundföreningar
jag tycker bara inte om att krypa och busa i snön och få en massa gult kiss på kläderna, för vi drunknar i det. Var man än tittar så är det bajs och kiss, och det är inte roligt att ta dagisbarn hit :(
 
Som hundägare så SKA man ju plocka upp bajset efter sig, men kiss kan ju vara svårt att torka upp.
När vi bodde i stan fanns det nån mindre park som låg nära lågstadieskola och dagis där det var ett mindre område med "här-får-hunden-inte-vara-skyltar". Annars fick man rasta hunden överallt.

För att underlätta för hundägarna och för att få dem att ta upp bajset efter sig så bör det finnas ordentligt med latriner och de ska också tömmas innan de blir fulla. Jag tror att den största anledningen till att folk inte plockar upp efter sin hund är att det är svårt att göra sig av med påsen.
Något som jag också tror skulle göra parken trevligare både för hundägare och icke-hundägare är att ha speciella rastningsområden. Inhägnader där man får lov att släppa sin hund lös. Då kan man gå dit om man vill låta sin hund rasa av sig eller leka lös med en annan hund. Utan att skrämma slag på hundrädda. Kanske skulle det också få fler hundägare att söka sig dit och därmed göra resten av parken mer kiss- och bajsfri? De som lunchrastar är säkert lata och släpper hellre hunden att rasta sig själv än att gå ett varv runt parken med den.

Men att parker skulle vara hundförbjudna har jag inte hört talas om. Parker är ju de trevligaste promenadställena när man har hund!
 
Ja, visst är det jättetrevligt med parker, och det är ett jättebra förslag med att ha vissa delar av parken som man kan hänvisa till :idea:

som det är idag så är det kissande hundar på våra snöskulpturer och mitt bland alla lekställningar, och jag tycker att det är så tråkigt.

Det bästa vore att kunna hänvisa alla att vandra runt parken och inte in i barnens del.
I de städer jag bodde tidigare så var det hundförbud på alla parkens gräsmattor, man fick endast gå med hunden på grusvägarna runt parken.

Tack :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp