Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

athena_arabians

Trådstartare
Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången!

DSC_5909.JPG



Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att det är Pepi).
 
Vi köpte ett väldigt litet körsbärsträd på rea för ca 3 år sedan. Det växte på fint tills min pappa drog en stor regel och knäckte trädet när vi byggde ut vårt hus. Vi försökte rädda det och det kämpade på lite under våren men det dog tyvärr. Nu vill ju vi köpa ett nytt träd och sätta där och tänkte nog satsa på ett lite större denna gången. Är det helt idiotiskt att köpa ett nu, visst bör man vänta till hösten med att sätta?
 
Vi köpte ett väldigt litet körsbärsträd på rea för ca 3 år sedan. Det växte på fint tills min pappa drog en stor regel och knäckte trädet när vi byggde ut vårt hus. Vi försökte rädda det och det kämpade på lite under våren men det dog tyvärr. Nu vill ju vi köpa ett nytt träd och sätta där och tänkte nog satsa på ett lite större denna gången. Är det helt idiotiskt att köpa ett nu, visst bör man vänta till hösten med att sätta?

Träd kan man sätta närsom, bara man kommer ihåg att vattna.

Har nyss stoppat ner ett transparente blanche och kommer nån gång framöver att stoppa ner ett till körsbärsträd (av annan sort)
20240520_201001.jpg
 
Här har äppelträden blommat över och det är massor av kart!

Ser mycket lugnare ut på äppelspinnmal-fronten också. För två år sedan när vi flyttade in var träden nästan spinn-lik. I fjol sprayade jag med Turex. I år har jag bara plockat bort 7 bon på våra fyra träd som drabbats, så jag verkar slippa spruta :up:
 
Jag har invigt bevattningen. Så smidigt att vattna med slang! Det tar emot att använda dricksvatten, men vad ska jag göra när det inte finns något regnvatten i tunnan?
Man får trösta sig med att man ändå använder mindre vatten än man skulle gjort om man enbart vattnade med dricksvatten. Angående stop i slangmunstyckena så är min erfarenhet snarast att de flesta läckage sker när slangen kryper ur sina fästen snarare än att fästen släpper från varandra. Men det är nog bara olika vad man föredrar stopp eller inte stopp. Jag är inte så förtjust i munstycken eller sprinklers alls utan använder slangen som en vattenkanna med samlad mjuk stråle. Eller möjligen kopplat till en droppbevattning.
 
Nu på kvällen när jag gick runt och rensade ogräs fick jag ett sånt sug efter rabarberkräm. Alltså den lyckan att då bara kunna gå och rycka sig ett par, tre stjälkar. Älskar mina rabarber :love: I år verkar de dessutom bli större än någonsin, andra säsongen på sin nya och soligare plats.
Under kvällsrundan bland odlingarna kände jag dessutom att vi har något på gården som doftar alldeles fantastiskt. Har inte noterat det tidigare år och kan inte komma på vad det kan vara då vi inte har så värst mycket som har vaknat ordentlig än. Men en mycket trevlig bonus hursomhelst
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 243
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 218
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 490
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 430
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp