Äta barnmat?

C

cafu

Som förälder till en 6 månader gammal son har jag nyligen upptäckt barnmatshyllorna i affären. Har alltid trott att dessa barnmatsburkar bestod av slemmigt, vämjeligt och fyllt av diverse konstgjorda ämnen innehåll. Dock har jag, efter att ätit upp resterna efter att fått petat i sonen några teskedar, upptäckt att en del burkar smakar helt OK! Har då mest köpt osockrade ekologiska fruktpuréer. Tänker att det borde vara perfekt att ha hemma som C-vitaminrikt mellanmål eller enkel efterrätt vissa dagar man inte orkar laga något eget. Dyrt är det ju inte. Men kan det finnas andra nackdelar?

Äter ni barnmat?
 
Sv: Äta barnmat?

Nja, inte på regelbunden basis direkt, men visst har jag ätit barnmat.

Hade med en stor burk spaghetti och köttfärssås en gång på en utflykt. :D Enkelt och gott.

Och blåbärspuré åt jag ofta förut iaf, så fort magen krånglade.

Brukade också köpa katrinplommonpuré till min ena chinchilla medan jag hade henne kvar. Hon hade problem med hård mage och blev mycket bättre av den. Men den åt ju inte JAG av förstås.

Köpte någon passionspuré eller vad det nu var ett par gånger med, bara för att den var så god.

Ska tilläggas att jag inte har några barn.
Och jag vet inte om de är bra eller dåliga för vuxna heller, men så länge man inte äter dem jämt och ständigt borde det väl inte vara någon fara tycker man...
 
Senast ändrad:
Sv: Äta barnmat?

Jag har heller inte några barn, men när jag hade råttor så brukade jag ge dem lite barnmat ibland. De åt glatt, men jag tyckte det smakade rent vedervärdigt. :crazy: Så nej, jag äter inte barnmat. ;)
 
Sv: Äta barnmat?

Jag älskar barnmat!:d Det har jag gjort sedan jag fick en lillasyster när jag var sex år. Hon åt dåligt, så jag stod alltid och tjatade om att få äta upp resterna.

Mina egna barn är dock lika stora i maten som jag, så här blir det sällan något över till mig.

Tänker att det borde vara perfekt att ha hemma som C-vitaminrikt mellanmål eller enkel efterrätt vissa dagar man inte orkar laga något eget.

Det är för lite i en burk för att det ska vara någon idé, tycker jag.
 
Sv: Äta barnmat?

Jag brukar alltid smaka lite på sonens mat, mat måste ju få veta vad det är man stoppar i sitt barn. :D

Middags/lunch pureérna tycker jag INTE är goda, dom luktar väldgt gott, men smakar ju absolut ingenting iom att det inte är några kryddor tillsatta direkt.

Däremot fruktpureérna är mumma. :d Sådanna skulle jag lätt kunna tänka mig att äta till mellanmål & dyl. Men jag tycker dom är alldeles för dyra för det. Nästan 10.- för en sådan liten burk. :crazy:
 
Sv: Äta barnmat?

Som förälder till en 6 månader gammal son har jag nyligen upptäckt barnmatshyllorna i affären. Har alltid trott att dessa barnmatsburkar bestod av slemmigt, vämjeligt och fyllt av diverse konstgjorda ämnen innehåll. Dock har jag, efter att ätit upp resterna efter att fått petat i sonen några teskedar, upptäckt att en del burkar smakar helt OK! Har då mest köpt osockrade ekologiska fruktpuréer. Tänker att det borde vara perfekt att ha hemma som C-vitaminrikt mellanmål eller enkel efterrätt vissa dagar man inte orkar laga något eget. Dyrt är det ju inte. Men kan det finnas andra nackdelar?

Äter ni barnmat?

Om man föredrar burkar så finns inga nackdelar.
De är samtliga osötade, osaltade, fria från konserveringsmedel och vitaminberikade. Finns nu även ett stort utbud ekologiska burkar.
Så dem kan man ge med gott samvete.

Enda nackdelen är att det kostar och att de är smaklösa.
Själv tycker jag de är bra att komplettera hemlagat med.
 
Sv: Äta barnmat?

Vi kör enbart med "burkmat" här hemma. Jag hatar att laga mat, och det känns tryggt med burkmat på något vis. Men hjälp vad burkar det går åt, ungefär 100 st i månaden :o. Känns jävligt dyrt, men jag läste att man bara sparar 1700 kr om året på att göra egen, dvs 140 pix i månaden. Känns inte lönt då att slösa massa tid i köket :angel:
 
Sv: Äta barnmat?

För många år sedan bakade jag en chokladrulltårta och som fyllning var det aprikoskräm (och grädde tror jag?). Den var supersmarrig! :d
 
Sv: Äta barnmat?

Jag älskar barnmat! Brukar ibland köpa efterrättspuréer och ha till gröt, efterrätter eller bara äta dem som de är. Den riktiga maten minns jag att jag gillade dillkött men det var ju ett tag sen :angel: Men varför skulle det vara farligt?
 
Sv: Äta barnmat?

Verkar bara vara jag som verkligen avskyr burkmaten..:grin: Fast å andra sidan, jag älskar att laga mat vanligtvis och tycker oxå det är roligt att fixa till sonen. Har provat med burk några ggr för enkelhetens skull men Adam avskyr dem o jag kan bara hålla med, uäck så blä :eek: så Adam får enbart hemlagad mat. Jag lagar både efter recept o egna idéer.
Fruktpuréerna gillar vi inte heller, eller jo, katrinplommon funkar. Gröten däremot älskar vi båda två :d (jo, jag äter den faktiskt till frukost jag med :o), mild havregröt från början o nu mild fullkornsgröt, mums! Smaksätter med mosad banan, päron, mango, äpple...
 
Sv: Äta barnmat?

Kanske inte farligt men vissa innehåller ju en del tillsatser, typ järn, men det kanske är i så små mängder så det inte spelar roll för en vuxen?

Jag funderade mest eftersom det väl inte finns några motsvarande produkter bland "vuxenmaten", fruktpuréer t ex.

Jag älskar barnmat! Brukar ibland köpa efterrättspuréer och ha till gröt, efterrätter eller bara äta dem som de är. Den riktiga maten minns jag att jag gillade dillkött men det var ju ett tag sen :angel: Men varför skulle det vara farligt?
 
Sv: Äta barnmat?

Barnmat får väl inte innhålla några konserveringsmedel och färgämnen? Har för mig det står det på burkarna i alla fall. :)

Sjäva har vi provat ett antal, men det är bara fruktpuréerna som fallit damen här hemma i smaken. Så det brukar vi ha hemma att ha till gröt och yogurt eller som efterrätt.

Och själv tycker jag fruktpuréerna också är goda. Kan mycket väl tänka mig att ha det på gröt, om jag skulle få för mig att äta det någon gång.
Nyttigare än sylt och mos också, eftersom det inte innehåller något socker. :laugh:
 
Sv: Äta barnmat?

Jag funderade mest eftersom det väl inte finns några motsvarande produkter bland "vuxenmaten", fruktpuréer t ex.

Men det ar val for att efterfragan pa dylika pureer inte ar sa stor bland vuxna :confused:
Och det finns ju redan allskons kramer, sylter, marmelader etc for den som vill ha nagot at det hallet.

Barnmat far inte innehalla en massa farliga tillsatser osv. Da skulle tillverkarna fa mangder av stamningar och skadestandsmal hela tiden...det ar jatteviktigt att de haller sig till "guide lines" med vitaminer, mineraler etc.
 
Sv: Äta barnmat?

Jag har också väldigt svårt för burkmaten :crazy:
Inte ur något moraliskt perspektiv, men jag har jätte svårt för smaken och konsistens och mjae vet inte vad.

Jag gillar inte att laga mat, men jag gör storkok ryck i mellanåt och fryser in. Vi spar nog bra mycket på det, bra mycket mer än 1700:- per år. Men då har vi ju eget kött, potatis och diverse grönsaker. :d
Fast just nu är grabben urusel på att äta, han är bara iririterad på tänderna.
 
Sv: Äta barnmat?

Tycker det smakar urk och dessutom ser äckligt ut...Sonen tyckte likadant så vi har nästan bara gjort egen mat.

Dock åt han brukar med sin pappa så det kanske var jag som förstörde hans burkmåltider. :D
 
Sv: Äta barnmat?

Jag smakar och har kommit fram till att semper smakar skit och Rasmus får kvälvningar av sempers mat eller spyr upp allt!

Nestlés där emot är goda, speciellt frukterna ;) Tycker inte alls de är smaklöst, men så är jag ganka känslig oxå.
 
Sv: Äta barnmat?

Men det är ju inte något av detta (kräm, sylt, marmelad) man vill ha när man köper denna barnmat. Det är ju just naturella osockrade fruktprodukter i olika former som i alla fall jag saknar på vuxenavdelningen!

Men det ar val for att efterfragan pa dylika pureer inte ar sa stor bland vuxna :confused:
Och det finns ju redan allskons kramer, sylter, marmelader etc for den som vill ha nagot at det hallet.

Barnmat far inte innehalla en massa farliga tillsatser osv. Da skulle tillverkarna fa mangder av stamningar och skadestandsmal hela tiden...det ar jatteviktigt att de haller sig till "guide lines" med vitaminer, mineraler etc.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp