Bukefalos 28 år!

Äter hästar murgröna?

HannaZ

Trådstartare
Har arrenderat en åker som gränsar till vår tomt och där det såddes in vall förra året. Håller på och stängslar nu. Tyvärr är där inte mkt skugga, enda stället där det är skugga på dagen är i ena hörnan men där växer det murgröna... Det handlar bara om några meter och jag hade eg. tänkt dra stängslet innanför för att dom inte ska komma åt murgrönan men nu vacklar jag.
Där är drygt 1ha så dom lär inte äta av murgrönan för att det är brist på gräs. (d-ponny samt shettis med munkorg).

Jag kan ju rensa bort murgrönan till stor del men det går inte att få bort allt.

Kan bara hitta att det kan ge magbesvär, inget mer konkret eller hur benägna dom är att äta av det.
 
Ett par kvadratmeter av min hage var täckt med murgröna innan vi släppte hästarna där. Nu är all murgröna borta. Jag vet dock inte om de ätit upp det eller trampat ner det. Har aldrig hört att det skulle vara farligt, i så fall hade jag tagit bort det innan.
 
Kan tyvärr inte svara på din fråga, men för att få skugga så kan du ju bygga ett enkelt litet vindskydd till dem. Jag ska själv stängsla in en liten åker till att ha pållar på i sommar och har bara en liten "ö" med några träd så här planeras ett litet vindskydd för att få skugga, ha skydd mot regn och komma undan insekterna lite. Tror det kommer bli väldigt värdefullt för pållarna :)
 
Vindskydd är tyvärr inte aktuellt, det räcker med att hagen går loss på närmre 10 000 (att hägna in) + arrende 3700 kr. (billigare att hyra in sig på nån annans bete....)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp