Affärssystem för litet bolag

helena_hamrerk

Trådstartare
Jag kommer eventuellt vara inblandad i en process där ett litet bolag (10 anställda) ska gå från att hyra in konsulter för alla ekonomitjänster till att själva ta hand om detta. Det största problemet är att de inte riktigt vet vilket affärssystem de ska köpa in.

Enligt uppgift är det väldigt enkel bokföring med få verifikationer varje månad, vilket såklart gör att bolaget letar efter ett enkelt och billigt alternativ. Att föredra vore om programmet är enkelt att lära sig då aktuell ekonom endast har praktisk erfarenhet av Agresso.

Några tips?
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

Visma E-ekonomi

Har precis skaffat det till föreningen, superenkelt men ändå fullt med funktioner

Bästa är att man kan kopiera in kontoutdragen från banken och bokföra mot direkt
Vissa banker går det även direktimportera utdragen från

Man kommer dessutom åt programmet från alla datorer, plattor och smartphones
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

Tack för ditt svar :) Det låter ju helt klart intressant. Hur många licenser har ni och ungefär vad kostar det per licens och år?
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

Det kostar 1668kr /år och användare
Vi har bara en användare som vi "delar" på mellan kassören och kanslisten

Man kan alltid ladda ner en demo-version och testa bokföra
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

Affärssystem eller bokföringsprogram? Det är ju stor skillnad, främst i pris men givetvis också i hur man vill ha upplägget.
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

Det är ju ett väldigt litet bolag och de säljer tjänster så lagersaldon och dylikt behöver ju inte kunna registreras. Gissningsvis är det bokföring, fakturering och eventuellt även lönekörning som är aktuellt i dagsläget. Är det svar nog på din fråga? :o
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

Då kommer nästa fråga: hur vill man göra med lönekörningen? Ska den vara integrerad i tidsystemet - d v s man registrerar sin tid, sedan går den ut i uppdrag, till lön etc. Då blir det genast en rätt kostsam historia.

Vi har löst det så att vi har Hogia för fakturering och löner, sedan lämnar vi bort bokföringen (det blir billigast så, jag sammanställer allt och betalar c a 3,5 h/månad för stansning av vertikalen) och de kör också i Hogia.
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

Jag tror inte att de nödvändigtvis behöver ha lönekörningen i samma program, vad jag har förstått så tidskriver de inte på olika projekt/konton, så det är ju egentligen bara frånvaron som ska rapporteras, och det tror jag nog kan hanteras manuellt i sådant litet bolag.

De har ju som sagt haft hela ekonomi- och lönefunktionen ute, men inte tyckt att det fungerat så jag tror nog att de helst tar hem hela paketet. Det behöver ju dock inte vara någon avancerad lönefunktion, det är iallafall känslan jag får. Har hört bra saker om Hogia, men även en del svordomar (det kanske dock hör till sakens natur :p), skulle du kalla det lättarbetat?
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

iOrdning till Mac är hur enkelt som helst, men som sagt det är för Mac. Bara.
 
Sv: Affärssystem för litet bolag

Jag är en av de som säger Hogia framför Visma, bl a för att deras löneprogram är ensamma om att hantera vissa saker. iOrdning tittade jag på när vi bytte till Mac, men det var skrattretande dåliga funktioner i. Undrar vem som planerade för det upplägget, inte är det någon som arbetar med administration i alla fall....

För mig slutade det med Paralells i Mac, och sedan fortsätta med Hogia. Är det så lite som jag misstänker utifrån det du skriver känns ett affärssystem definitivt overkill.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp