Aggression mot valp

lady_vip

Trådstartare
Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem.

Vi har tre hundar, en tik som är 6 år, kastrat, en JR-hane som är 3,5 år, kastrat, och en valp som är 13 veckor.
JR-hanen är för tillfället ett stort problem eftersom han attackerar valpen.
Hans bakgrund är lite oklar, vi har haft honom sen september förra året då vi tog över honom från bekanta till min sambo eftersom de hade tröttnat på honom och ville avliva.
Vi tog över en överviktig hund med hög stressnivå. Han kunde i stort sett ingenting, reagerade inte ens på sitt namn och var inte rumsren. Med tiden har han blivit en lyhörd och rolig liten hund, som är normalviktig och tyvärr får daglig medicinering för sina kroniska magbesvär, men just nu tror jag faktiskt han mår kroppsligt bättre än han någonsin gjort. Han har alltid haft ett stort behov av att vara nära och är (lite överraskande för mig som haft terrier innan) en riktig knähund. Han är också en ganska känslig individ, blir rädd om det är höga röster eller höga ljud överlag.

Jag har aldrig upplevt att han visat aggressivitet varken mot människor eller hundar, däremot har han ganska hög jaktinstinkt och ger sig gärna på både katter, höns och vilt.
Vid hundmöten kan han, på normalt terriervis, bli lite gläfsig och gå upp i nåt skall av upphetsning, men numera avleds det enkelt med en godis. Han har levt med andra hundar både hos oss och i sitt förra hem, valpar vet jag inte.

Men valpen, den ska dö enligt honom. De tre första dagarna gick det hur bra som helst. Dag tre flög han på valpen oprovocerat, som tur var hände det precis vid min fötter och jag läste av situationen innan något hände så jag var redan på väg att bryta. För att ens få honom att släppa fick jag bända up käften med fingrarna…
Sen dess har de hållits åtskilda, vi har testat med att ha munkorg med honom, men han bli väldigt, väldigt låg av munkorgen. Dessutom har han vid ett tillfället attackerat henne ändå med den på.
Det funkar okej att ha en på varje sida av sig i soffan, så länge valpen är stilla, annars blir han helt stel och vill ta henne. Speciellt hennes ljud triggar honom, om hon gnäller eller gläfser. Igår markerade den äldre tiken rejält mot valpen, när valpen blev rädd och pep så triggas JRn och går fullständigt i spinn.

En enda person har bekräftat att de haft liknande problem, också med en JR-hane. Den hanen klarar inga hundar som är mindre än honom, de som är större funkar bra.
Folk berättar om undvikande vuxna hundar, vuxna hundar som fostrar så att valparna blir rädda etc. Det finns inget fostrande i detta, han varnar inte ens, det bara smäller. Första gången var hon helt vänd från honom.
Min hundmentor tror att han ser henne som ett byte, jag är beredd att hålla med. Samtidigt verkar han lite rädd för henne.

Valpen blir ju större och större för varje vecka, förhoppningsvis löser det sig med det, men det är otroligt jobbigt. Stängda dörrar, grindar, han får vara undanstängd vilket inte alls känns okej.

JRn är ingen lätt hund att lämna bort, han mår inte bra av att flytta (magen) och han tolererar inte katter vilket alla i min krets verkar ha. Annars hade det varit en tillfällig lösning.

Någon som varit med om något liknande? Löste det sig? Med vad isåfall?
 
Vad är valpen för ras? Tycker också att det låter som att han ser henne som ett byte ibland (när hon låter) och kanske samtidigt är osäker på henne? Blev han inte lite "knasig" av medicinen också?
 
Jag gissar att det hänger ihop med hans rädsla/osäkerhet. Han vet inte hur han ska bete sig med valpen och dess rörelser och ljud är konstiga och läskiga. Min förra hane var rädd för sambons labbe när hon var valp. Hon ville leka och han sprang runt huset med svansen mellan benen och försökte gömma sig under bord och bänkar när hon följde efter honom. När hon blev mer vuxen gick det över.

Jag hade haft is i magen och hållit dem åtskilda tills valpen är större och i övrigt bara haft dem ihop med munkorg på JRen så att han inte skadar valpen så pass att valpen får men av det. Om valpen är av lite större ras lär det inte vara många veckor innan den vuxit om honom. Om det inte släpper trots att valpen blir större får man fundera på andra åtgärder. Valpar är ju tack och lov inte små speciellt länge.
 
Vad är valpen för ras? Tycker också att det låter som att han ser henne som ett byte ibland (när hon låter) och kanske samtidigt är osäker på henne? Blev han inte lite "knasig" av medicinen också?
Hon är en vorsteh, så hon har redan växt om honom i höjd, men är ju valpig.

Jag hoppades och skyllde på medicinen. Det gjorde honom trött och hängig, men hans beteende mot valpen är oförändrat trots att han får väldigt mycket lägre dos. Han är pigg för övrigt, så tyvärr kan jag inte skylla på den längre.
 
Jag gissar att det hänger ihop med hans rädsla/osäkerhet. Han vet inte hur han ska bete sig med valpen och dess rörelser och ljud är konstiga och läskiga. Min förra hane var rädd för sambons labbe när hon var valp. Hon ville leka och han sprang runt huset med svansen mellan benen och försökte gömma sig under bord och bänkar när hon följde efter honom. När hon blev mer vuxen gick det över.

Jag hade haft is i magen och hållit dem åtskilda tills valpen är större och i övrigt bara haft dem ihop med munkorg på JRen så att han inte skadar valpen så pass att valpen får men av det. Om valpen är av lite större ras lär det inte vara många veckor innan den vuxit om honom. Om det inte släpper trots att valpen blir större får man fundera på andra åtgärder. Valpar är ju tack och lov inte små speciellt länge.
Det är ju lite så jag tänker och har tänkt.

Vi fick precis bekräftat från förra ägaren att han aldrig har träffat en valp innan.

Hade han sprungit iväg hade det varit lättare att hantera. Som det är nu får vi vara på vakt oavbrutet, han står och laddar bakom stängda dörrar eller när vi ska skifta vem som är inne och ute. Lydnaden är inte hans starka sida och valpen är ju valp… Så vi lyfter och bär väldigt mycket
 
Det är ju lite så jag tänker och har tänkt.

Vi fick precis bekräftat från förra ägaren att han aldrig har träffat en valp innan.

Hade han sprungit iväg hade det varit lättare att hantera. Som det är nu får vi vara på vakt oavbrutet, han står och laddar bakom stängda dörrar eller när vi ska skifta vem som är inne och ute. Lydnaden är inte hans starka sida och valpen är ju valp… Så vi lyfter och bär väldigt mycket
I era skor hade jag fortsatt så och sett om det ser ut att börja släppa så småningom. Valpen är ju inte valp för alltid tack och lov. Redan vid 4-5 månader börjar ju valparna ofta gå från att vara riktiga valpvalpar till att vara mer på gränsen till tonåringar och är den 13 veckor nu så är det inte så himla långt dit.
 
Hon är en vorsteh, så hon har redan växt om honom i höjd, men är ju valpig.

Jag hoppades och skyllde på medicinen. Det gjorde honom trött och hängig, men hans beteende mot valpen är oförändrat trots att han får väldigt mycket lägre dos. Han är pigg för övrigt, så tyvärr kan jag inte skylla på den längre.

Hmm. Jag hade nog hållit de åtskilda men så de kan se varandra. Munkorg på om de vistas i samma uttrymme. Går ni promenader ihop? Det brukar ju göra de mer avslappnade.

Och om han hatar munkorgen. Vad är det för korg och hur har ni tränat in den?
 
Hmm. Jag hade nog hållit de åtskilda men så de kan se varandra. Munkorg på om de vistas i samma uttrymme. Går ni promenader ihop? Det brukar ju göra de mer avslappnade.

Och om han hatar munkorgen. Vad är det för korg och hur har ni tränat in den?
Vi ska börja med promenader, senaste gången vi testade tröttnade jag på att dra honom framåt och samtidigt försöka mota bort valpen:crazy: nu är valpen mer styrbar.

Vi har en Baskerville, det är den han hatar. Sen har jag tagit en sån helt vanlig nylonvariant på jobbet, den accepterar han, men den kan han ju inte ha några långa promenader
 
Gick precis en promenad med båda kopplade, fick ta av munkorgen för han fokuserar mest på att ta av den, men det gick faktiskt jättebra. Han brydde sig inte särskilt mycket om henne, gick och snusade på sitt.:love:
Gillar han godis? Isf kan du ju lite diskret kasta godis till honom när valpen inte ser, så har han det att fundera på istället för valpen.
 
Gillar han godis? Isf kan du ju lite diskret kasta godis till honom när valpen inte ser, så har han det att fundera på istället för valpen.
Just för tillfället äter han ALLT:D så absolut, tänkte göra det i morgon, nu hade jag tänkt att han skulle ha munkorg.
 
Vi ska börja med promenader, senaste gången vi testade tröttnade jag på att dra honom framåt och samtidigt försöka mota bort valpen:crazy: nu är valpen mer styrbar.

Vi har en Baskerville, det är den han hatar. Sen har jag tagit en sån helt vanlig nylonvariant på jobbet, den accepterar han, men den kan han ju inte ha några långa promenader

Testat att träna in munkorgen ordentligt på ett positivt vis? :)
 
Testat att träna in munkorgen ordentligt på ett positivt vis? :)
Ja, han har fått godis när vi sätter på den, när han har den och när vi tar av den. Men vi fick veta igår att han haft munkorg i sitt förra hem också, det har nog inte tränats in något där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 416
Senast: Mabuse
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 669
Senast: Lhas
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 560
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 859
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp