Aj aj aj HÅRT...

Agent Orange

Trådstartare
Usch nu har jag dåligt samvete för att jag lät pållen sträcka ut innan idag.. Det var rätt så hårt i marken på sina ställen.. Men han höll liksom på att explodera av överskottsenergi! Nu såhär efteråt har jag fått för mig att han kommer att få ont i benen...

Hur gör ni när det är såhär fruset i marken? Skrittar ni bara eller? Ska jag skämmas för att jag lät honom galoppera en liten bit?.... :confused:
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Det är väl inte det allra bästa att busrida på hårt underlag men det beror ju på hur länge oxå:angel:
tror inte att hästarna tar så stor skada om det händer sällan och att dom inte har svaga ben sen tidigare.
har hört flera vet. som säger att det är bra att rida på hårt underlag mellan varven för att stärka senor och sånt.
kanske inte nu "tokgaloppera" direkt....
men är det inget du har till vana så tror jag inte du behöver skämmas;)
många tycker ju att det är helt ok att galoppera på alla grusvägar men en grusväg kan ibland tom. vara hårdare än betong:crazy:
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Jag rider i alla gångarter på i stort sett alla underlag. Tar det försiktigare när det är mycket halt (men skrittar inte bara) och om det är mycket knöligt samtidigt som det är hårt (som när upptrampad lera fryser, det är värsta sortens underlag, tycker jag). Det man bör tänka på är att hästen behöver lite mer uppvärmning innan man börjar rida snabbare gångarter ifall det är hårt (särskilt om det är kallt också), men jag har MYCKET svårt att tro att hästen skulle få ont i benen av att galoppera en bit på hårt underlag, om den inte är väldigt otränad eller helt ovan vid hårdare underlag.
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Jag tror det är lugnt. Man kan rida på hårda underlag då och då, så länge man inte typ hoppar 1,50 varje dag eller nåt... Om man skrittar av ordentligt efteråt borde han inte få ont dagen efter heller.
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

jag skrittar bara om det är fruset o ingen snö. Är det packd snö rider jag i både trav o galopp men balanserat.

Har han överskotts energi får han busa av sig lös i ridhuset.
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Jag rider i alla gångarter även på hårt och fruset underlag. Annars kan man ju få skritta i månader om man har otur (och inget ridhus).
Man får tänka på att ha ganska lugnt tempo och hästen i god balans och inte trava/galoppera så långa stunder i taget. Bra period att träna övergångar :smirk: Funkar utmärkt tycker jag och vi har inga hältor eller stelheter eller andra tecken på "onda ben"
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

När padocken fryser till is och den tidigare varit upptrampad är jag livrädd att ponnyn min ska skada sina klena små ben.....xP
Så då tar jag en skrittur med lite trav istället, antingen i skogen eller på nån mysig stig eller "äng". ;)
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Jag riden alltid ute med mina hästar. Har ingen padoc eller ridhus, så det blir antingen skogs och grusvägar eller ängen bervid hagen om det inte är för blött.
Självklart är jag försiktig när det är halt och hårt underlag, men jag både travar och galopperar på grusvägar utan hältor m.m.
Jag rider dock aldrig långa/ansträngande galopper om det är hårt.
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Usch nu har jag dåligt samvete för att jag lät pållen sträcka ut innan idag.. Det var rätt så hårt i marken på sina ställen.. Men han höll liksom på att explodera av överskottsenergi! Nu såhär efteråt har jag fått för mig att han kommer att få ont i benen...

Hur gör ni när det är såhär fruset i marken? Skrittar ni bara eller? Ska jag skämmas för att jag lät honom galoppera en liten bit?.... :confused:



Bara en liten fråga? Får du ont i benen av att springa på hårt underlag? Och hur jobbigt tycker du inte att det är att springa i löst underlag? I löst underlag är ju risken betydligt större att dem vrickar sig å sånt precis som det är för oss jag rider mina hästar i ala gångarter på alla underlag även galopp på asfalt å dem har då aldrig fått ngn skada eller så pga det så lite av vare e bara bra ska du se skulle inte va ett dugg orolig om jag var du
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Ute i terräng så brukar det oftast finnas nåt litet fält nån stans kolla om du inte kan rida där om du vill gå i högre tempon. Annars så kan man ju också rida hästen i skritt och att den jobbar. Själv så rider jag nästan alltid ute, enda gången jag rider i ridhus är när jag rider med skolan. jag brukar ta det säkra före det osäkra och rider hellre i skritt och jobbar hästen därifrån. Men ibland så kan det bli lite tråkigt rent ut sagt och då gäller det att komma på saker som varierar, men som ändå tar hänsyn till underlaget. använd fantasin bara! :)
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Det är väl inte det allra bästa att busrida på hårt underlag men det beror ju på hur länge oxå:angel:
tror inte att hästarna tar så stor skada om det händer sällan och att dom inte har svaga ben sen tidigare.
har hört flera vet. som säger att det är bra att rida på hårt underlag mellan varven för att stärka senor och sånt.
kanske inte nu "tokgaloppera" direkt....
men är det inget du har till vana så tror jag inte du behöver skämmas;)
många tycker ju att det är helt ok att galoppera på alla grusvägar men en grusväg kan ibland tom. vara hårdare än betong:crazy:
nej nej nej! betong sviktar inte en millimeter! ASFALT är det du menar!!
 
Sv: Aj aj aj HÅRT...

Vi jobbar i alla gångarter, annars skulle vi bara kunna rida ordentligt under sommaren. Huvudsaken är att hästen är ordentligt uppvärmd innan, skrittad i minst tio till 15 minuter och lite trav med lätt sits till exempel om man tänker ge sej ut på hårt underlag. Om man har tillgång till en åker eller liknande med mycket snö på, kan man värma upp eller låta hästen rasa av sej lite där. När det är som värst här, så skrittar vi o travar på raksträckorna, och galopperar i uppförsbackarna, så att vi inte riskerar att hästen i onödan halkar och sträcker sej. Traven kan ju bli ganska spänd på halkigt underlag, men med broddar o snösulor brukar det lösa sej bra, så att hästen slipper ha ont utav att den spänt sej.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 050
Senast: Sel
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 631
Senast: Dopy
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 279
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp