Åkpåse till cykelstis, finns det?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jag har cyklat mycket med My i sommar och nu när det börjar bli lite kyligare är det lite svårt med vad man ska ha på henne när vi cyklar. I morse skulle jag cykla i väg till lekplatsen och då var det bara ett par plusgrader ute och då började jag fundera på om det finns någon slags åkpåsevariant till cykelsitsar... någon som vet? Hade ju varit jättepraktiskt! Känns rätt otympligt att använda en som är gjord för vagnar.

//julia

Sv: Åkpåse till cykelstis, finns det?

Jag har tänkt i samma banor faktiskt, men jag funderar på att sy till något själv, kan ju inte vara allt för svårt. Jag tänkte ha överdraget till vagnen som lite mall men såklart sy en mindre som passar =)

Nä det borde ju inte vara så svårt förstås... :laugh:

Konstigt att ingen kommit på det bara, kanske skulle bli en storsäljare? :idea:

//Julia

*KL*

Vi cyklar året runt, men kör med overall när det är kallt. Känns definitivt smidigare är att krångla med åkpåse i stolen. Tycker jag iallafall...
Fast en varm sittdyna är nog inte fel!

Dum fråga kanske (nybörjare på detta med barnkläder/-utrustning), men vad blir skillnaden på en sån åkpåse jämfört med en overall? Lättare att ta på resp. ha mer kläder under? Varmare? Eller ingen större skillnad?

Jag tänker mest att det är smidigt när man ska ta sig någonstans utan att beghöva krångla med massa ytterkläder. Om man te x ska hemifrån och till dagis så känns det enklare att bara stoppa ner barnet i åkpåse (i vagn eller på cykel) än att hålla på och krångla med massa kläder eftersom de ändå ska vara inne direkt när de kommer fram... är du med? Tänker mig då att det ska finnas en åkpåse som liksom redan sitter på cykelsitsen som man bara kan stoppa ner ungen i...

Men det där är väl olika vad man tycker. Jag tyckte att det verkade helt onödigt med åkpåse i vagnar också innan jag skaffade en och upptäkte hur otroligt bekvämt det var!

Fast ska åkpåsen sitta på cykeln så är den ju kall när man stoppar in barnet i den.
Jag tycker åkpåse i vagn funkar bra, men då är den ine först pch där ska barnet sova; det är som en säng.

På cykeln ska barnet bara sitta, och om det är kallt när man cyklar är det väl kallt från cykeln och in på dagis också, känns hemskt att slita upp barnet från påsen ute i kylan och sen springa in barnet utan sedan.

Men givetvis har man olika preferensen, så man gör givetvis det som funkar bäst för en själv!

Vi har våran cykel i garaget, så så värst kall blir den ju inte. Vagnen har vi också där för det mesta.

My sover aldrig i vagnen så hon ska sitta i den och transporteras på samma sätt som i en cykelsits. Det handlar ju inte heller om att man inte har några kläder på ungen.

//Julia

Om man te x ska hemifrån och till dagis så känns det enklare att bara stoppa ner barnet i åkpåse (i vagn eller på cykel) än att hålla på och krångla med massa kläder eftersom de ändå ska vara inne direkt när de kommer fram... är du med?

Vart ska du ha ytterkläderna någonstans när du cycklar till dagis?
I en superstor ryggsäck mosad i ansiktet mot stackarn som sitter där bak ;)

Och vara inne :confused: Dom gånger jag klätt av Rasmus för han ska vara inne, har det vart sånt skitväder ute att man ändå inte kan cyckla till dagis!

Så mycket kläder som möjligt på barnet när man ska hemifrån så blir det mindre att bära och glömma!

Jag förstår absolut behovet - ofta håller mina barn sig varma medan de leker och så, men just på cykeln så blåser det ju på dem av fartvinden och de sitter stilla. De större brukar få en liten filt över sig, men med ett mindre barn är det väl risk för att den bara åker i backen. Att sy ett enkelt vindfodrat överdrag (lite som footsacken till vagnen som Calazirya skrev) fodrat med något mysigt tror jag på!

Vart ska du ha ytterkläderna någonstans när du cycklar till dagis?
I en superstor ryggsäck mosad i ansiktet mot stackarn som sitter där bak ;)

Så här års har vi ytterkläderna kvar på dagis, de behövs inte annars och om de gör det har vi andra hemma. Men just cykelturen som sagt kan ju bli lite kall.

Alla förskolor är väl inte lika och det beror nog till stor del på vilken tid på dagen man lämnar ?

Dom flesta förskolor jag besökt börjar med frukost och sedan en samling inomhus innan man går ut. Sedan vet jag många som har dubbel uppsättning kläder och då lämnar man oftast kvar mycket på förskolan.

Julia har säkert en cykelkorg också så inte behöver någon oroa sig för att Lilla My ska bli mosad i ansiktet..

AK15690.jpg
Regnskydd är ju smidigt, och med kläder under skyddar det från värsta blåsten i alla fall.

Ja! Det var något sådant jag hade i tanken, tack!

Gandalf: Ja, precis som du skriver så blåser det ju ofta mycket kallare när man cyklar än när man t ex är på lekplatsen och leker. Det är precis som du skriver som jag menar (men kanske inte fick fram så bra).

Jerseyko: Du behöver inte oroa dig för att My ska få en stor ryggsäck i ansiktet... Jag tog för givet att man kunde ha ytterkläder på plats på dagis (och cykeltur till dagis var bara ett exempel och inget som ens är aktuellt för oss eftersom My inte går på dagis), och eftersom jag själv arbetat på förskola vet jag att många förskolor börjar dagen inomhus (dvs, de ska inte vara ute direkt).

Hur som helst, det var ett skydd i stil med det Kanelbulle la in en bild på som jag tänkte på, och jag tror att det kan vara jättepraktiskt! Med lite fodrat tyg invändigt blir det ännu bättre!

//Julia

Nä det borde ju inte vara så svårt förstås... :laugh:

Konstigt att ingen kommit på det bara, kanske skulle bli en storsäljare? :idea:

//Julia

Det är väl bara svårt att kombinera med säkerhetsspännena på cykelstolen. En påse går ju inte att spänna fast som ett påklätt barn utan den som "uppfinner" detta måste skapa en åkpåse med hål i för banden.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 338
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 454
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka