Aktiveringstips

L

lenizen

Hjälp. Jag behöver förslag på vad jag kan göra med killen nu då han är "sjukskriven" och inte får vara med och jobba ute. Han är så överenergisk och börjar gå både matte och husse på nerverna..
Vi har kört dom vanliga med "gömma godis" i pappersrulle,
i en burk med lock, under en uppochnervänd skål och vi har kört gömma i rum och han får komma in och leta.

När han är kry så är han med ute och vi leker "kurragömma" , spårar lite, hjälper till med kossorna, han är med då jag rider osv..
Det är en kelpiekorsning med energi efter en kelpie så det finns lite att jobba med...
 
Jag aktiverade min sjukling med att lära honom "cirkuskonster" inne. T.ex. gå i åtta mellan benen, hoppa genom ringen (min armar som jag höll upp), snurra på kommando, balansera på saker och ting (fotpall, uppochnervänd hink) osv. Det finns massor att göra och man kommer hela tiden på nya ideér när man håller på. Han tyckte dessutom att det hela var fruktansvärt kul! :)
 
Gå mellan benen ´har jag försökt men då tittar han på mig och jag kan se hur fruktansvärt knäpp han tycker att jag är men det andra lät intressant :)
 
Åh du har en sån där smart hund med andra ord... ;) :p
När min behärskade "åttan" ordentligt så ökade jag svårighetsgraden genom att gå samtidigt så att han fick gå "slalom" mellan mina ben under rörelse. Till slut flöt det så smidigt att det såg ut som vi dansade... :bow: *minns med nostalgi*
 
jo..han är ju smart..vilket även medför att han tröttnar fort också :crazy:
Vi fick en "boxboll" till honom för ett par år sedan (sån som dom ska "slå" på så trillar det ur mat) med orden -denna kommer fungera jättebra på er vovve, den är perfekt för aktiva hundar och dom håller sig sysselsatta...
Jo men hejsan.. En gång var den kul sen kom han på att han kunde ju ställa sig på hurtsen som var brevid och bita tag i bollen och ruska ut godiset...vi flyttade bollen och då ställde han sig på bakbenen och bet tag i den lilla "flärpen" ovanpå och vinklade tills att godiset trillade ur *suck*...jag har även sett han bita tag i örat på en kaffekopp för att komma åt godiset samt att han har skruvat av korkar på petflaskor till mattes stora förtret... Listan kan göras ännu längre ;)
 
Himmel... :eek: *impad* Inte lätt att alltid ligga steget före den där va?? :D

Skruva upp lock på petflaskor kan du ju låta honom få roa sig med, stoppa i lite snask bara.

De här populära träleksakerna, har du testat nån av dem? Då hunden ska lyfta på klossar och snurra en skiva för att komma åt godiset? Har inte testat själv men är lite nyfiken.
 
Nixx, dom har jag inte provat men det låter som en bra idé..

En gång så sa en människa till mig att kelpiens motto i livet är "kan själv"...denna människa måste även ha upplyst min kille om det :crazy:
Men vi har många underbara stunder tillsammans också just för att han är så lättlärd :)
 
Ta en tennisboll, skär upp den, lägg i godis, kasta iväg!
...

Min hund är kanske trög, men han får inte ut dom!.. :D
 
Jag har blivit nyfiken på dom.. vart kan man köpa sådana? Jag var in och kikade lite på zooaffärerna här i stan men såg inga..sen var jag stressad också så jag han inte stanna och prata och höra om dom hade några på g heller..
 
Jag får ha det i åtanke tills att han blir frisk.. Fast å andra sidan kan man ju rulla dom försiktigt inne :banana:
*fick något att fundera på*
 
Jag har sett sådana spel på flera av djurbutikerna i uppsala, så det finns nog lite överallt. Ni har ingen ARKEN i närheten? Där har jag sett att det finns iaf...

De finns även att beställa direkt från tillverkaren (tror det blir billigare då..), finns en länk under min tråd "Aktiveringsspel" (Eller nåt sånt.)
 
*funderar* jag tror att den närmsta arkenskylt jag har sett är i Sundsvall...
 
Inte behövs det köpas dyra leksaker. Visst fungerar dom bra, har testat två olika varianter men tycker ju att dom är lite väl dyra.
En av mina "klassiker" är en kassaapparat för barn. För att få ut penga/godis-lådan måste jycke först trycka på någon knapp och sedan dra ner spaken. Fast å andra sidan när jycke väl lärt sig denna leksak så är poängen borta.
Annars så godis i olika burkar med lock, sätt på ett snöre och in under soffan/byrån eller upp på något högt. Papplådor med godis i , först pilla ut godiset, sedan städa upp resterna från golvet.
Min egen jycke hjälper mig att plocka ur tvättmaskinen. Suverän hjärngympa :idea:
 
Det bara ramlar in vettiga tips :bump:
Snöret lät också bra, det har inte slagit mig förr..däremot så har vi försökt med att "städa golvet" med mindre bra resultat...han tittar på mig och sätter sig ner och det ser ut som han tänker "vadååå...jag har ju redan hittat det goda"... :)
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Jag har just skaffat mig en schäfervalp. Han är just nu 4,5 månader och världens lugnaste valp. Han är avlad efter arbetslinjer och är...
Svar
16
· Visningar
1 776
Senast: Korven
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp