Aktiviteter dagen efter en lektion

Ranger

Trådstartare
Igår red jag för instruktör. Dökkvi fick jobba ganska hårt och det var en del nytt som han fick prova på. Hur gör ni dagen efter ett sådant pass? Låter hästen vila så att hjärna och muskler kan bearbeta passet? Rider ungefär samma övningar så att de "sätter" sig bättre? Hittar på något helt annat?

Hade det varit ljust lite längre hade jag skrittat ut en runda. Vi känner inte omgivningarna tillräckligt bra för att rida när det är mörkt. En promenad går bra eller någon aktivitet i paddocken. Några tips på roliga saker att göra i paddocken?
 
Sv: Aktiviteter dagen efter en lektion

Dagen efter ett fysiskt och/eller mentalt tufft pass för hästen så brukar jag skritta ut på långa tyglar alternativt promenera. Så att hästen får röra på sig och bli av med eventuell träningsvärk och hjärnan får smälta det som hänt.
Traggla mer på det direkt dagen efter skulle jag inte våga göra, är hästen trött så är risken ganska stor att det inte fungerar och att både häst och ryttare får en negativ bild av alltihop..
 
Sv: Aktiviteter dagen efter en lektion

Dagen efter ett hårt träningspass brukar jag alltid ta en rejäl skrittvänta och kanske jogga lite så ev. träningsvärk släpper.

Om jag vore dig, och inte direkt ville rida ut, så skulle jag ta hästen på ridbanan en liten stund i kanske 20-30 min och bara jogga lite försiktigt.
 
Sv: Aktiviteter dagen efter en lektion

Dagen efter pass med instruktör brukar jag skritta ut en runda i skogen, inte träna samma saker dagen efter igen, låt hästen göra annat någon eller flera dagar efter träningspass, den glömmer inte vad den lärt sig ;)
 
Sv: Aktiviteter dagen efter en lektion

Tack för alla svar! :) Då får han ta det ganska lugnt ikväll. Antingen promenad eller morotsjakt i paddocken. Fast fortsätter det vräka ner så här blir det nog mys & morötter inomhus istället.
 
Sv: Aktiviteter dagen efter en lektion

Jag brukar skritta eller ut och gå dagen efter och sen får dom vila helt andra dagen :)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 350
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 122
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 127
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp