Akut fråga: ersätta mejerisås med buljongredning i lasagne?

Araminta

Trådstartare
Mitt kulinariska lexikon sviker mig så ni får ursäkta rubriken. Jag tänkte göra lasagne ikväll men har glömt införskaffa mjölk till bechamel och har heller ingen lämplig mejeriprodukt att ersätta det med (färskost, creme fraiche etc). Frågan är nu om jag kan ersätta "mejerisåsen" med en bottenredning spädd med buljong? I mitt huvud borde det i varje fall inte skära sig, men jag tappar ju en ganska stor del av gräddigheten/fetman i lasagnen, även om jag i viss mån kan kompensera med riven ost.
 
Funderade på om hemmagjord havremjölk skulle funka? Inte för att jag testat men tänker att folk gör väl vegolasagne med sådant.
 
Jag googlade och det finns endel recept utan mejeriprodukter :)

Hm. Nu har jag inte djuptdykt men de träffar jag får upp innehåller ersättningsprodukter (typ havregrädde) i någon form. Du får gärna länka om du hittat något helt utan grädde/mjölk/färskost-varianter :)
 
Sent svar, men jag har i mina da'r gjort massor av lasagne-ish med bara en tomatbaserad sås (typ tomat, linser, morot och andra lagret spenat). Personligen skulle jag nog skippa att göra två såser utan ha i lite mer buljong i grund-/köttfärssåsen.

Hur blev det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp