Akut surdegshjälp?

Just nu ser den ut såhär, så den får åka med som tillskott i ett bak ikväll. :d

Temperaturen när den fick fnatt var 32°C. Nu står den vid mer stadiga 21,5.

20221210_131313.jpg
 
Ja, värme och ett tillskott av äpple (som ju brukar bjuda på rejält med vildjäst). Fördelen med att använda äpple tänkte jag skulle vara att jag vet att jag har goda jäststammar där, även om de kanske är mer optimerade för att jäsa must än mjöl. Kommer definitivt inte mata den varje dag sen, utan är det inte en modell som klarar att bo i kylskåpet med matning sisådär en gång i veckan åker den ut. 😅 Jag bakar typ varannan vecka, men tänkte testa en klick surdeg i mina frukostpannkakor också (istället för surmjölken som det "ska" vara).
Surdegspannkaka är mums! Jag brukade göra på bara surdegsstart, mjöl och växtmjölk vilket blir perfekta veganska pannkakor.

Håller också med om dina tankar att den måste tåla ditt sätt att baka. Aldrig varit med om en surdeg som kräver daglig matning. Och när det väl är drag i en ny start är det bara att baka, det är ju draget en matar fram med de första täta matningarna med. Tycker också den ser härlig ut!
 
Surdegspannkaka är mums! Jag brukade göra på bara surdegsstart, mjöl och växtmjölk vilket blir perfekta veganska pannkakor.

Håller också med om dina tankar att den måste tåla ditt sätt att baka. Aldrig varit med om en surdeg som kräver daglig matning. Och när det väl är drag i en ny start är det bara att baka, det är ju draget en matar fram med de första täta matningarna med. Tycker också den ser härlig ut!

Visst blir en glad av en fin surdeg? :love:
 
Jag tog en liten näve till fördegen till lussekatterna också. :D Får se hur det blir när jag bakar färdigt imorgon...

@manda vad har du för proportioner på pannkakorna? Jag föreställer mig att det är gott, men har aldrig provat... :d

Visa bifogad fil 107596
härligt!

Jag kommer tyvärr inte alls ihåg. Lagom mycket? :D Skulle tippa en dl kanske uppemot 1,5 att ersätta äggen med i ett standardpannkaksrecept. Jag googlade nu och fick en träff på pain de martin som bara kom upp blank för mig, men jag tror det är receptet jag använde.
 
Kul att den här tråden dök upp, är mitt uppe i utbakningen av mina första surdegsbröd. Så har inga tips mer än att jag har gått efter den här videoserien;
Känns inte som att han krånglar till det heller. Har satt surdeg med första videon som guide och den har skött sig fint! Men får återkomma när bröden är klara!
 
@Sassy Återkom gärna med resultatet av baket! Mitt nybörjaröga tycker inte starten ser bakklar ut utan hade gett den minst 14 dagar att komma ihop sig och önskat mer kullar snarare än bubblor på ytan. Kan visa min som ska matas upp inför bak imorgon om elprisgudarna vill 🍞
 
Kul att den här tråden dök upp, är mitt uppe i utbakningen av mina första surdegsbröd. Så har inga tips mer än att jag har gått efter den här videoserien;
Känns inte som att han krånglar till det heller. Har satt surdeg med första videon som guide och den har skött sig fint! Men får återkomma när bröden är klara!
20221211_114241.jpg
Och resultatet. Nummer två (den vänstra) fick för grund skåra så skar lite till när jag tog av locket. Men den första är jag orimligt stolt över, tycker att den är som ett konstverk 😅🥰
 
@Sassy Återkom gärna med resultatet av baket! Mitt nybörjaröga tycker inte starten ser bakklar ut utan hade gett den minst 14 dagar att komma ihop sig och önskat mer kullar snarare än bubblor på ytan. Kan visa min som ska matas upp inför bak imorgon om elprisgudarna vill 🍞

Den är kullig när den växer efter matning, men absolut inte redo att på egen hand jäsa en hel deg av lite tyngre typ. Jag har en liten portion jäst också, och det jag ska baka idag är rågkakor som inte behöver så mycket lyft. Att jag har med den i lussekatterna är mer en fråga om att jag brukar baka enligt devisen "kasta i allt som är gott, knåda/dra tills den känns bra" 🤣.
 
Mycket! :love: Jag ersätter för tillfället deg med andra fermenteringar. Det är också härligt men inte riktigt lika magiskt/livfullt som surdeg.:heart

Jag har några flaskor av testbatcher cider stående på köksbänken. Där kan jag se hur jästen rör sig och beter sig, och lära känna den bättre innan jag väljer jäst till "produktion". Det jag tror kommer bli min nästa favoritjäst jäser väldigt långsamt men med en fin liten rörelse på ytan om man har tålamod att titta på den. Kommer ta månader innan den är utjäst, trots att den står i rumstemperatur. 😁 Med normal produktionsjäst av långsammare slag tar det max två veckor, ibland bara dagar om det är varmt, men det smakar ju så mycket mer om det får ta tid.

Jag gillar verkligen både jäst och jäsbakterier, det känns som att ha arbetsamma små husdjur. Framförallt i musten där man kan se hela deras livscykel.
 
Jag har några flaskor av testbatcher cider stående på köksbänken. Där kan jag se hur jästen rör sig och beter sig, och lära känna den bättre innan jag väljer jäst till "produktion". Det jag tror kommer bli min nästa favoritjäst jäser väldigt långsamt men med en fin liten rörelse på ytan om man har tålamod att titta på den. Kommer ta månader innan den är utjäst, trots att den står i rumstemperatur. 😁 Med normal produktionsjäst av långsammare slag tar det max två veckor, ibland bara dagar om det är varmt, men det smakar ju så mycket mer om det får ta tid.

Jag gillar verkligen både jäst och jäsbakterier, det känns som att ha arbetsamma små husdjur. Framförallt i musten där man kan se hela deras livscykel.
Härligt! Jag har just nu en julkvass på gång (hoppas således på mer mjölksyrning än jäsning), men den är också sådär väldigt tillfredsställande att titta på. Nu på dag 4 har även kanelstängerna börjat fermentera och bubbla!
 
Kul att den här tråden dök upp, är mitt uppe i utbakningen av mina första surdegsbröd. Så har inga tips mer än att jag har gått efter den här videoserien;
Känns inte som att han krånglar till det heller. Har satt surdeg med första videon som guide och den har skött sig fint! Men får återkomma när bröden är klara!

Min man följer också Kennys upplägg och recept så det funkar uppenbarligen. Goda bröd blir det iaf. Idag blev det frasiga och luftiga surdegsfrallor 🙂
 
Surdegspannkaka är mums! Jag brukade göra på bara surdegsstart, mjöl och växtmjölk vilket blir perfekta veganska pannkakor.

Håller också med om dina tankar att den måste tåla ditt sätt att baka. Aldrig varit med om en surdeg som kräver daglig matning. Och när det väl är drag i en ny start är det bara att baka, det är ju draget en matar fram med de första täta matningarna med. Tycker också den ser härlig ut!
Kallades på vissa håll för "Vattenpannkaka" eftersom där inte behövdes ägg i för att få dem att hålla ihop. Med lite mer surdeg i går det att ha bara rågmjöl i men blir då bäst som plättar.
Redigt med rå lingon utan socker till och en klick äppelmos dessutom så blir det mumma. Men det kräver lite tillvänjning.
 
Kallades på vissa håll för "Vattenpannkaka" eftersom där inte behövdes ägg i för att få dem att hålla ihop. Med lite mer surdeg i går det att ha bara rågmjöl i men blir då bäst som plättar.
Redigt med rå lingon utan socker till och en klick äppelmos dessutom så blir det mumma. Men det kräver lite tillvänjning.
Det namnet kände jag inte till!

Skulle det alltså heta vattenpannkaka även om den är gjord på mjölk (men inga ägg)?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp