Akut surdegshjälp?

Det namnet kände jag inte till!

Skulle det alltså heta vattenpannkaka även om den är gjord på mjölk (men inga ägg)?
Ingen aning, men enligt damen som berättade om det så var där ingen ekonomi att äta annat än vattenpankaka på rågmjöl med kokta näter (nässlor) till. Som alltid är där säkert många namn och även olika vad namnen sen säger att det är.

Det intressanta, tycker jag är att med surdeg så behövs inte äggen för att få dem att hålla ihop.
Mjölk i pannkakorna överlag är inte nödvändigt, de blir bara lite blekare utan.
 
Får man vara jobbig och be om en överskådlig sammanställning till en nybörjare?
Skrev lite frågor nedan.
Vet att det fanns mycket tips i tråden men vore bra att ha något lite samlat.

Jag tänkte för första gången i mitt liv sätta en (råg) surdeg.
Receptet täcker 4 dagar (nåja 5 med sista dygnet då den ska stå) men vad gör man sedan?
Har tyvärr ingen att tigga surdeg av för att testa, vad jag vet.

1. Har förstått att man brukar kunna spara surdegen länge och baka i flera omgångar.
Men vad gör man då?

2. Receptet jag vill baka använder 1/4 av degen per sats. Då jag lätt äter för mycket bröd vill jag inte baka mer än ett par limpor åt gången för finns det mycket hemma äter jag bara massor för det finns ju så mycket kvar..
Kan jag spara så pass mycket som 3/4 av degen?

3. Om svaret på 2 är att jag borde spara mindre, kan man göra en mindre sats surdegdeg från start då? Känns fel att slänga.

4. Hur långt efter jag satt degen tycker ni är lämpligt att använda av surdegen? Ska/kan man göra det redan dag 5 alltså.

5. Det man sparar ska stå svalt tycker jag mig ha sett? Men hur svalt är svalt i sammanhanget?

6. Eventuella andra tips till nybörjare?


Har spanat på Leilas recept på själva surdegen här:
https://leilasgeneralstore.com/recipe/surdeg-av-rag/.
Men är öppen för andra recept också.

Brödet jag vill testa finns här:
https://baka.se/recept/matbrod/saftigt-fruktbrod
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp