Albion VS Dominus, dressyrsadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare acke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 796
A

acke

Jag har sålt min dressyrsadel och har haft Dominus i flera år, men nu är det stört omöjligt att hitta rätt Dominus, finns varken i nytt eller begagnat fn. Så nu har jag en härlig Albion K2 på prov, men den är uppbyggd helt annorlunda än Dominus och jag har svårt att bestämma mig. Nån som har erfarenhet av någon eller båda av dem? Har fått både utprovade så jag vet att sadlarna passar min häst. Han är by the way ett hbl, 15 år, grov, mycket manke, bred rygg, 164. Lagom hull. Rätt lätt för att gå framtungt tyvärr.

Hjälp?

Sv: Albion VS Dominus, dressyrsadlar!

Det låter väldigt osannolikt att båda dominus och albion passar... Då den ena är jättesvängd och den andra så rak som en sadel kan bli ungefär...

Du borde heller kolla efter beg. Prestige, Jaguar, Harry Dabbs, vissa Amerigo, då dom är mkt mer lika Dominus!

Sv: Albion VS Dominus, dressyrsadlar!

Jo, du har helt rätt! Men av ngn konstig anledning så passade de båda, jag hade en jätteduktig och erfaren sadelprovare ute, hon säljer inte sadlar så hon hade inget att vinna för egen del. Jag har alltid trott att min häst var svankig, men hon menar på att han har en rätt rak rygg :confused:. Hon mätte, skissade och tog vinklar på honom. Det enda som kan förklara det hela är att han när jag fick utprovat Dominus -01 var sned och ving i hela kroppen (behövde i princip tippa hela sitt bäcken) efter en olycka. Efter en hel massa kiropraktorbehandlingar (fortf. 1 ggn/halvår) så har han ändrats en hel del i kroppen. Dessutom fick han fång förra året så nu måste han hållas smal mot förr rätt så maffig.

Sen blir jag inte heller klok på Dominus längre. Beställde efter utprovning en splitterny D XW gjord efter honom o mig. Efter ca ett år hade han musklat sig så mycket att den var för smal så jag bytte den mot en dito fast med haflingerbom (vidast möjligt), Den passade perfa i tre år, sen plötsligt så var den så stor att han kunde simma i den, den la sig på manken till sist och vulstrena pekade bakåt. Så nu har jag provar en XW igen och den var alldeles för vid så nu gäller plötsligt W... Fattar nada. Det enda jag vet är att de ev har ändrat lite när det gäller stoppningen de sista åren.

Några idéer?

Ps!

Har en Prestige hoppsadel (Black Star) som passar alldeles utmärkt (enligt samma utprovare), komplicerar ytterligare va :-) Kanske Albions sadlar har blivit mer svängda i de nya modellerna, eller så har helt enkelt min hästs rygg ändrats så pass mycket...?

Sv: Ps!

Jo det kan ju vara så att dom blivit mer svängda men det låter skumt alltså. :crazy:

Men din Prestige hoppsadel passar fortfarande eller? För då skulle det ju vara ett rätt säkert kort att testa en Prestige dressyr! :idea:

Prestige är en av dom få sadlarna som har plats för en rejäl manke även i dom vida bommarna.

Liknande trådar

Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 660
Senast: caballus
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 505
Senast: Rimfaxe
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 448
Senast: caballus
·
N
Dressyr Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar...
Svar
15
· Visningar
5 672
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025