Ålder för Facebook

Sjalen

Trådstartare
Åldersgränsen är ju 13 på FB men jag vet hur många barn som helst som är 11-12 och medlemmar. I de flesta fall övervakar då deras föräldrar vad de postar och vilka vänner de har accepterat och de flesta har bara just riktiga vänner som vänner. En del lägger upp foton medan andra är väldigt försiktiga och låter barnet vara medlem men absolut inte med foton av sig själv.

Hur gör ni? Här är en intressant engelsk artikel:

http://www.guardian.co.uk/technology/2008/aug/07/socialnetworking.facebook

Min dotter är 12 och tjatar oerhört på oss om att få bli medlem. Detta eftersom hon hela tiden får frågan "har du inte Facebook???" av kompisarna i skolan. Vi gick häromkvällen igenom några av hennes vänner och såg vilka vänner de har och till slut hade vi hittat så gott som alla i min dotters umgänge - både skolkamrater och så gott som hela hennes fotbollslag. Hur kan jag då säga nej? Min datanörd till make är helt negativ. Säger att har FB gränsen vid tretton år så är det för att de vill ha just tretton och jag tycker ju själv att sociala sajter är läskiga när det gäller dottern (för jag vet ju att precis allt går inte hinna läsa och har varit på en toppenföreläsning och peddo-trix på internet).

Det här börjar kännas som en tidig variant på att köpa ut på Systemet men jag saknar de bra argument man har när det gäller alkohol dels just eftersom dottern absolut går med på att jag har hennes lösenord, inga foton osv. bara hon får vara med och dels för att jag själv kan se allt det positiva med att också hon får vara en del av allt det här med sina vänner.
 
Sv: Ålder för Facebook

Min syster fick skaffa Facebook när hon var tolv, av precis samma anledningar som du drar upp. "Alla andra" hade det och alla tjatade om varför hon inte hade det. Kompromissen är att hon får bara acceptera vänförfrågningar från folk hon känner på riktigt, hon har bara en visningsbild och inga andra foton. Nu har hon fyllt tretton, så hon har väl rätt att vara där.

Vet barn som skaffat Facebook fast de bara är nio. Det är kanske lite väl tidigt.
 
Sv: Ålder för Facebook

Min syster fick skaffa Facebook när hon var tolv, av precis samma anledningar som du drar upp. "Alla andra" hade det och alla tjatade om varför hon inte hade det. Kompromissen är att hon får bara acceptera vänförfrågningar från folk hon känner på riktigt, hon har bara en visningsbild och inga andra foton. Nu har hon fyllt tretton, så hon har väl rätt att vara där.

Vet barn som skaffat Facebook fast de bara är nio. Det är kanske lite väl tidigt.

Ja en nioåring skulle jag inte tillåta för då har de en helt annan syn på världen men en tolvåring är idag väldigt om sig och kring sig. De får t.ex. sms i massutskick från varandra om det skett misshandel på stan och en massa annat redan så de lever inte totalt skyddat längre utan vet att världen tyvärr är full av idioter också.
 
Sv: Ålder för Facebook

Jag vet inte riktigt var den magiska gränsen mellan 12 o 13 betyder? Fb har det ju som regel i största allmänhet. Jag hade nog sett till individen så gott det gick. Sen hade jag nog hellre tillåtit fb-konto med villkor att jag vill kolla vilka vänner som accepteras vid 12 åå tex än att tillåta fb o släppa det helt fritt vid 13. Bara en tanke. :)
 
Sv: Ålder för Facebook

Jag vet inte riktigt var den magiska gränsen mellan 12 o 13 betyder? Fb har det ju som regel i största allmänhet. Jag hade nog sett till individen så gott det gick. Sen hade jag nog hellre tillåtit fb-konto med villkor att jag vill kolla vilka vänner som accepteras vid 12 åå tex än att tillåta fb o släppa det helt fritt vid 13. Bara en tanke. :)

Ja det kommer inte släppas fritt bara för att hon blir tretton! :D
 
Sv: Ålder för Facebook

Hellre fb än mycket annat kan jag tycka. Med säkerhetsinställningar som gör att bara vänner kan se bilder och profil känns det bra mkt säkrare än de flesta forum på nätet.
 
Sv: Ålder för Facebook

Är ditt enda motargument egentligen att Facebook själva anger 13 år som gräns? Så att om FB hade haft 12 år som gräns hade det varit okej för din del att din dotter gick med, självklart inom de ramar som du redan har tänkt ut?
 
Sv: Ålder för Facebook

Mitt barn fick vänta tills tretton. Det var inga stora påtryckningar, men å andra sidan så var det bråttom att lägga upp profilen på själva födelsedagen. :p
 
Sv: Ålder för Facebook

Om hon bara har personer hon känner som vänner och om hon måste vara vän med dig, pappa och hela släkten kan det väl inte vara något problem?

Ni kommer ju automatiskt att ha koll på henne? (fast jag vet ju inte riskerna eg, bara att mina småbröder som är 9 o 13 har fb och de har försiktiga föräldrar, de fick inte börja spela wow utan att de kollat om "fula gubbar och gummor" brukade kontakta småbarn där.)

Det bjuds ju in mycket till fester och sådant på fb (och jag kan själv erkänna en tendens att skippa dem som inte har fb på en sådan inbjudan), kanske kan ni ha ett lösenord som bara du kan så att hon kan titta in bara om du är med?
 
Sv: Ålder för Facebook

Om du har en dotter på 12 år som är villig att ge ut lösenord osv. till dig för att få ha FB tycker jag att du ska vara jättenöjd! Och för guds skull uppmuntra det :)

När jag gick i grundskolan (inte jättemånga år sedan, är 21 idag) så började lunarstorm, bilddagboken och liknande bli populära. Dessa sajter är ju ganska lika FB om man tänker på pedofilrisker osv. Vad jag minns så var det några få i klassen som inte tilläts medlemskap av sina föräldrar. Självklart var det en del som då avstod, men många skapade profiler i smyg och använde inte sina riktiga namn. Det gjorde profilerna svåra att hitta för föräldrarna och idag finns ju Internet ÖVERALLT. I skolor, på bibliotek, hemma hos kompisar, i mobilen... Inte bara på hemdatorn som man kan kontrollera alltså. Jag skulle säga att den Internetanvändningen är mycket farligare, och dom barnen löpte större risk för att träffa på fel personer.

Själv var jag väldigt "skötsam" på Internet och ganska ointresserad, men jag har inget minne av att jag frågade föräldrarna om lov innan jag använde olika sajter. Mina yngre syskon (12 och 13) har alltid haft bilddagboken och FB, heller aldrig bett om lov för detta. Däremot är jag kompis med båda två på FB och det enda dom verkar använda sidorna till är att lägga upp hästbilder och fråga om morgondagens läxa...

Internet och dess risker är ju väldigt svårt att värja sig mot idag. Jag tycker istället för att förbjuda användandet så bör man uppfostra sina barn i vad som är rätt/fel, vad som inte är okej att skriva till någon, vilka man inte ska bli vän med (varken på Internet eller i verkligheten) och prata om Internet i allmänhet.

Så jag tycker att du ska berömma din dotter för att hon vill dela med sig av sitt Internetanvändande med er och kanske göra det till en trevlig gemensam aktivitet? Ni får se vad hon gör på datorn och i utbyte får hon använda sig av sidor som tex FB.
 
Sv: Ålder för Facebook

Att de har 13års gräns är bara för att det är typ olagligt i USA för personer under 13år att bli medlem på sidor där det kan förekomma bilder, text, spel osv. av tveksam karaktär. "PG13" träffar man på då och då på internet. Min 11åriga kusin är med på FB, vet inte vad eller om han har några förhållningsorder men jag gissar på att de flesta av hans tillagda kompisar är klasskompisar. I USA lär de barnen att aldrig uppge sin riktiga ålder, sitt riktiga namn, vart man bor (inte ens stat, vilket är direkt urlöjligt). Antingen låter man barnet vara med på facebook, men ser till att man får tillgång till dess sida, helst även efter 13års dagen. Att den inte blir vän med personer den aldrig träffat i verkligheten. Att den aldrig lämnar ut msn och mobilnummer eller adress till någon som frågar via mejl (om det inte är någon kompis som är godkänd). Eller så låter man den helt enkelt inte vara med.


Finns portabel webcam i huset bör denna avlägsnas från datorn. "Fulagubbar" nyttjar webcams till 100% (har exempel sett vuxna fråga efter att få se barns fötter i webcam mot någon betaltjänst till en hemsida :crazy: )
 
Sv: Ålder för Facebook

Åldersgränsen är ju 13 på FB men jag vet hur många barn som helst som är 11-12 och medlemmar. I de flesta fall övervakar då deras föräldrar vad de postar och vilka vänner de har accepterat och de flesta har bara just riktiga vänner som vänner. En del lägger upp foton medan andra är väldigt försiktiga och låter barnet vara medlem men absolut inte med foton av sig själv.

Hur gör ni? Här är en intressant engelsk artikel:

http://www.guardian.co.uk/technology/2008/aug/07/socialnetworking.facebook

Min dotter är 12 och tjatar oerhört på oss om att få bli medlem. Detta eftersom hon hela tiden får frågan "har du inte Facebook???" av kompisarna i skolan. Vi gick häromkvällen igenom några av hennes vänner och såg vilka vänner de har och till slut hade vi hittat så gott som alla i min dotters umgänge - både skolkamrater och så gott som hela hennes fotbollslag. Hur kan jag då säga nej? Min datanörd till make är helt negativ. Säger att har FB gränsen vid tretton år så är det för att de vill ha just tretton och jag tycker ju själv att sociala sajter är läskiga när det gäller dottern (för jag vet ju att precis allt går inte hinna läsa och har varit på en toppenföreläsning och peddo-trix på internet).

Det här börjar kännas som en tidig variant på att köpa ut på Systemet men jag saknar de bra argument man har när det gäller alkohol dels just eftersom dottern absolut går med på att jag har hennes lösenord, inga foton osv. bara hon får vara med och dels för att jag själv kan se allt det positiva med att också hon får vara en del av allt det här med sina vänner.

Våran 10-åring har facebook och nästan alla hon känner. Har fixat så att sidan är helt stängd för utomstående och hon frågar alltid oss innan hon accepterar vänner, jag har hennes lösenord och kan gå in och kolla ibland om jag tycker att jag vill det. För henne har FB bara varit positivt men hon är inte så intresserad, är väl därinne 1-2 gånger i månaden kanske.
 
Sv: Ålder för Facebook

Är ditt enda motargument egentligen att Facebook själva anger 13 år som gräns? Så att om FB hade haft 12 år som gräns hade det varit okej för din del att din dotter gick med, självklart inom de ramar som du redan har tänkt ut?

Inte mitt men makens. "Om FB har 13 år så är det 13 år" typ. :grin:

Men nu har vi diskuterat en runda till och jodå, alla säkerhetsinställningar och inga foton de som inte känner henne skulle få ut något av.
 
Sv: Ålder för Facebook

Om du har en dotter på 12 år som är villig att ge ut lösenord osv. till dig för att få ha FB tycker jag att du ska vara jättenöjd! Och för guds skull uppmuntra det :)

Internet och dess risker är ju väldigt svårt att värja sig mot idag. Jag tycker istället för att förbjuda användandet så bör man uppfostra sina barn i vad som är rätt/fel, vad som inte är okej att skriva till någon, vilka man inte ska bli vän med (varken på Internet eller i verkligheten) och prata om Internet i allmänhet.

Så jag tycker att du ska berömma din dotter för att hon vill dela med sig av sitt Internetanvändande med er och kanske göra det till en trevlig gemensam aktivitet? Ni får se vad hon gör på datorn och i utbyte får hon använda sig av sidor som tex FB.

Ja det är precis den inställningen jag har också - hon får göra det hon vill i stor utsträckning eftersom hon gör det öppet och frågar mig om sajterna är ok och jag vet att vissa är sämre än andra och kollar lite extra där.

Förra året var vi på en föreläsning på skolan för föräldrar till 4-5:or med en expert som hjälper polisen och andra (även internationellt) med skummisar i barns internetvärld och som också hade några timmar med barnen under skoltid. Han menade också just att förbud och överdriven rädsla hos föräldrarna var det värsta för då sluter sig barnen och gör saker i hemlighet istället eller hemma hos kompisar där du inte har någon som helst koll. Därför är vi väldigt tillåtande och diskuterar med henne istället.

Apropå Modig_Korns inlägg så menade experten vidare att webcam kan också vara dumt att förbjuda eftersom det då blir köpt en i hemlighet istället (och kanske använd hos kompisar) för nu är webcams så pass billiga att t.o.m. veckopengen räcker till de enklaste. Bättre då att visa på farorna med dem och just påpeka att även fötter kan vara upphetsande för någon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp