Ålderns höst - "förebyggande" saker

G

Galathea

Min dobermann fyller 10 nu snart och börjar onekligen bli lite till åren. Man märker det mest på henne genom att hon sover mer och att hon börjar stelna till lite, speciellt i bak. Hon är såklart inte lika snabb som förut, och jag tycker att hon börjar bli lite svagare i bakdelen. Det sistnämnda märks t.ex. om hon står och nosar och har stängt av hörsel, och man försöker dra i henne för att hon ska följa med. Råkar man ta i så är det som att hon tappar balansen lite i bakdelen.

Hon var hos veterinären i höstas för en veterinärkontroll inför försäkring, dom tyckte att hon var fin för sin ålder men som sagt att hon börjar bli lite stel.

Min fundering är då vad jag kan göra för att hjälpa henne på traven? Lite förebyggande så där, för som det är nu har hon ju inte ont utan tja.. Åldern börjar ta ut sin rätt helt enkelt. I övrigt är hon pigg och glad och busar nästan mer än min ettåring. :)

Hur pysslar ni om era gamlingar? Någon som har erfarenhet av Back on Track t.ex? Ger ni extra glukosamin? Min gammeltant har vintertäcke på sig ute nu för att inte bli kall, även om vi bara ska ut och kissa en kortis. Och så är hon kastrerad förut så hon får lightfoder för att hålla vikten och inte belasta leder och sådär med onödig övervikt. Jag funderar på det med simning, är det bra? Kan det vara bra att göra någon gång då och då eller behöver det vara mer regelbundet varje vecka eller så där för att ge någon effekt?
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Simning är verkligen en jättebra metod att hålla sin gamling fräsch, jag hade nog rekommenderat minst iaf en gång varannan vecka för att hålla igång alltihopa.:)

BoT täckena kan också hjälpa mot stelheten och djupverkande på muskler och inflammationer.
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Simning är bra, både för äldre hundar och konvalecenter. En gång i veckan kan nog vara lagom.

Det finns speciella hundfoder för äldre hundar. Glucosamin är bra för lederna. Det ska t o m finnas något hundfoder för äldre hundar som innehåller glucosamin. Minns tyvärr inte vilken sort. Fråga vetten, det kan tänkas att det är det foder de flesta veterinärer säljer. Annars fråga i hundaffären där du brukar köpa foder.
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Jag har själv en gammal mastiff, han har artros och blir halt ibland, han är oxå slel då och då. Sen jag köpte Eukanubas Sensitive joints foder, som innehåller glucosamin så har han blivit mycket mycket piggare. Han får även glucosamin extra på maten. Man kan ju inte överdosera det. Det har fungerat otroligt bra för han är så pigg å glad.:) Använder även back on track täcke till han, det har jag inte någon erfarenhet av, men alltid bra att hålla värmen uppe, så han får ha det varje kylig och regnig dag. Hoppas du följer dessa råd..

mvh Mie
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

det finns tabletter som innehåller glucosamin, en grön paket=)
sen finns de ett pulver av nypon som e SKIT bra för leder å så.. även artros. ugm, fasiken! ska komma på de, jag ger de till min hund varje dag. nä de komemr inte fram, men de finns i hälsokost, förr gav man samma som till människor men nu finns de också för häst och hund. alltså de e riktigt bra. RÅD, köp till häst och ge till hunden för de blir billigare å de e precis samma innehåll! jag har frågat.

LITOZIN!!! haha jag kom på de.. så heter de.
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Rörelse!

Vattengymnastik är ju en klassisk pensionärsaktivitet som är bra för lederna. Enligt min hunds fysioterapeut är det viktigt att de inte stelnar till, utan att man går på promenad ofta. När hunden blir äldre så drar man kanske ned på motionen för att den orkar mindre, vilket gör att hunden kommer att röra sig mindre. Det är tydligen det sämsta man kan göra. Minskar man tiden för varje enskild promenad så bör man öka frekvensen, dvs. gå fler gånger per dag än tidigare. Överhuvudtaget är rörelse jätteviktigt.

Min tant går i vattentrask regelbundet och äter Seraquine. Och så får hon en skvätt laxolja om dagen mot senilitet :D.
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Kan väl bara hålla med resten, glukosamin är suveränt, har märkt stora skillnader på mina gamla hundar. BoT har jag personligen mycket bra erfarenheter av, skulle nog inte kunna arbeta över huvud taget utan mitt BoTbälte, vet många som har fått goda resultat på hund också, täcket är ju bra men det finns även filtar som är suveräna. Simma var något som vår gamla setter tyckte mycket om när hon blev gammal så det tror jag är kanon, speciellt om hunden gillar det. Sen brukar ju en ung virrpanna till kompis skala av en del år också men en sån har du ju redan;)
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Sen brukar ju en ung virrpanna till kompis skala av en del år också men en sån har du ju redan;)

Haha! Ja guuud vad hon leker. Det började redan när hon hade opererats för livmoderinflammation. Så snart hon återhämtat sig började hon leka. Med leksaker! :eek: Det har hon aldrig gjort förut. Vi blev jätteglada. :bump: När jag sedan köpte Cebbe var hon lite trött på honom som valp och ville hellre leka ensam. Men nu för tiden är hon på honom hela tiden. Hon buffar och knuffar och slår med framtassarna för att få igång honom. Så härligt att se. Och efter varje promenad ska det lekas med leksak som man gärna kastar runt i lägenheten. :D

Alla: Tack för alla svar! Jag ska nog allt investera i någon Back on Track-produkt. Hon älskar ju värme med, så ett täcke kanske hon skulle gilla. Ska kika upp simning och sånt också, vet inte om hon skulle gilla det men man kan ju testa. I övrigt håller vi igång henne och låter henne gå mycket och så där. Glukosamin ska jag också kolla upp, vi hade lite förut men jag borde köpa igen.
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Lite OT:

Jag har också en gammal hund (12-årig collietant) som börjar bli lite stel i bakkärran, speciellt när hon ska resa sig. Jag har funderat på Glukosamin, men var köper man det? En BoT-filt verkar också som en bra idé, tanten har blivit lite frusen på äldre dar.
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

KL

Vågar man börja ge glukosamin till en äldre hund själv, utan att först ha varit i kontakt med veterinär? Jag tänker på om ett tillskott av glukosamin på något sätt kan påverka kroppens egen producering av detsamma negativt? Eller det kanske inte är någon risk gällande äldre hundar i så fall? (Ingen koll!) Vad ska man köpa för sort?

Och laxolja som någon nämnt - av vilken anledning ger man det?
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Ja, alltså det var förstås inte meningen att ta död på tråden...
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Då återupplivar jag den ;) genom att svara på några av dina frågor.

Enligt min veterinär så är det ingen fara att börja med glukosamin i förebyggande syfte på en äldre hund.

Om effekterna av laxolja, eller snarare av fettsyrorna EPA och DHA kan du läsa här: www.hbromeg.se/omega_3.htm
 
Sv: Ålderns höst - "förebyggande" saker

Tack för länken! :) Det var intressant läsning. Men kan man ge sin hund samma laxolja (kapslar?) som finns i t.ex. mataffärer och hälsokostbutiker för oss människor? Det borde inte vara någon skillnad eller?

Och angående glukosaminet - kan man köpa det i vilken affär som helst (det finns väl i olika affärer för både människa, häst, hund och andra djur) eller är det någonting som skiljer sig åt mellan de olika sorterna/märkena?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp