Catina

Trådstartare
En liten undran:
jag ska börja att ge alger till mina hästar, och undrar om man ska "mjukstarta" med givan för att sedan succesivt utöka?
Att de tycker om alger vet jag redan då islänningen får det i sin mat men hon tycker inte om alger utan överlåter det mer än gärna till sina kompisar. :bump:

Tror inte att du behöver mjukstarta, det brukar isåfall vara för att de skall vänja sig vid smak och lukt.
Men ge halva rekommenderade dosen ett par dagar.
Lycka till

Jag har bara erfarenhet av Carrageen ,rödalger och det ska man mjukstarta med. Dels för att vänja hästen med smaken och sedan för att en utrensningsprocess startar. Börjar man med full dos så blir den väldigt kraftig.

Jag började lite försiktigt men gav full dos efter bara några dagar. Hästen accepterade smak och lukt på en gång, han bara älskar alger! :d Har bara bra erfarenheter av att ge alger! :)

Mvh Huntress

Vart får man tag på alger? Och är det någon som känner till någon bra ört butik? Helst där man gör egna örtblandningar? Mvh/Agnes

VARNING!
Om hästen har några inre problem, som ju algerna är till för att rensa ut, så kan hästen bli jättedålig om du ökar algerna för fort!
Mig tog det en månad att komma upp i full dos till min islänning. Ta det lugnt för säkerhets skull!

Tack alla, jag har beställt och det kommer hemlevererat till dörren senast fredag, och jag mjukstartar med ca ½ dl i en vecka eller två, det är brunalger + kalk som jag beställt.
:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 019
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 199
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
672
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka