alla dessa tredelade bett....

FeatherCloud

Trådstartare
stod idag och kikade på tredelade tränsbett till min häst...
insåg att jag inte visste riktigt vad skillnaden var på alla dessa mittdelar..
varför har vissa bett platt mittendel, andra avlång rundad och en tredje sort en kula i mitten?
vad är skillnaden, hur påverkar de i hästens mun osv?
kanske skulle veta lite mer innan jag ev. köper nåt menar jag :)
 
Ett bett med stående platta "skär" ner i tungan på hästen, och en del hästar tycker det blir för skarpt. (Förstår dem iofs... :smirk:)

En oval eller rund mittdel ligger mjukare mot tungan, men en helt rund KAN bli för stor om hästen har lite plats i gommen.

Så det är bara att testa vilket som funkar bäst. Om du inte kan låna bett av nån att prova innan du köper, så köp ett med oval mittdel, det brukar passa de flesta! :)
 
Har själv ett tre-delat med lutande mittplatta och det funkar bra på min pålle. När jag köpte det sa dom att det var ett uppskattat *fjording*bett (har en fjording) och att många fjord-ägare tycker att just ett sånt är bra till deras hästar, som kan bli lite starka och så där när man rider ut.
Just det bettet jag har tillverkas inte längre (det har fasta bettringar), men jag tycker det är superbra.
 
Min pålla har ett 3-delat bett med en liggande platta som mittendel, funkar jättebra. Har provat en stående platta som mittendel och då blev hon helt oridbar :crazy:
 
Jag har alla tre :o...men till olika hästar.
Lillpållen har med oval mitt del och det funkar han fint på, den stora har med platta och med kula, båda funkar fint.
 

Liknande trådar

Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: svea
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 018
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 141
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 011
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp