Bukefalos 28 år!

Alla dessa ytterkläder!

Koltinna

Trådstartare
Inte nog med att årstiderna skiftar, så ska dottern byta storlek jämt! Det känns som att vi inte gör annat än att köpa stövlar, skor, sandaler, kängor, regnjackor, ofodrade överdragsbyxor, fodrade överdragsbyxor, overall, fleecejacka, täckbyxor och täckjacka, vantar och mössor i ALLA tjocklekar! Sen är det bekvämast att ha dubbletter - ett hemma och ett till dagis :-S
Snälla säg att jag gör det onödigt svårt för mig och att lösningen är enkel? Några tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Köper du i exakta strl eller större?

E kan ha samma overall i år som förra året ( Didrikson ) som är i strl 90. Den var lite stor och man behövde vika upp ärmarna på den förra året, i år sitter den bra.

Fleecefodrade regnstället från Didrikson lika så, köpt när E var 10 månader ( då STORT ) och det kan hon fortfarande ha.

Skor däremot har vi behövt köpa nya vid ny säsong.
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Samma här. Vi köpte en didrikson overall till Tuva förra året i strl 100, då var den stor. I år kommer den vara lagom. Vår/Höstjacka har hon 2 st. Den ena i strl 92 köpte vi förra hösten. Den kan hon ha fortfarande, men den är inte så optimal i tyget då den är i något slitstarkt tyg så all smuts fastnar lätt och den är inte helt vattentät. Därför köpte vi en ny i våras. Den kommer hon kunna ha säkert i höst o nästa vår också.
Mössor kan hon också ha mer än en säsong.

Jag tycker bara det var första året man var tvungen att köpa nytt hela tiden för då växer dom så det knakar.

Skor däremot köper vi nya varje säsong.

Vi köper inte allt i 2 uppsättningar. Kan du inte kika på tradera eller blocket eller besöka ullared om du känner att det drar iväg prismässigt. Ullared kan man ju verkligen spara pengar på.
Tradera brukar (enligt mina erfarenheter) märkeskläder bli ganska så dyra.
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Tar ni med regnkläderna fram och tillbaka till dagis hela tiden?
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Ja.

Regnar det inte så får det hänga där hela veckan och jag tar hem det om det verkar behövas. Jag har överdrag till vagnen så de åker utan regnkläder dit och så klär jag där. Men är det ostadigt så är det skönt att ha regnkläderna hemma eftersom de alltid är ute när vi kommer, då är de redan färdigklädda.

Vi kommer hem 15.30 och skulle det regna efter det går vi inte ut mer. Då är det ju matlagning och sen i princip sängdags. Sen tar jag hem det på fredag och tillbaka på måndag. Vi har inte dubbla uppsättningar av något. En äldre overall kan jag ha på FSK ibland, men han har fodrad regnoverall om det är blött så han har aldrig behövt använda reservoverall någon gång.
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Barnklädesloppis och ärva/köpa beg är mitt tips... Jag har gjort otroligt fynd på divs ställen, sist köpte jag ett nästan nytt everest regnställ till dottern för 150 kr... Nya fotbollskor, använda två gånger för 50 kr osv.. Så kolla upp vad som händer i närheten av dig, och åk iväg, det brukar löna sig rejält!

Sen har jag även haft fördelen av att ha vänner med barn i andra åldrar än oss, så dels har jag ärvt massor, och även haft vänner som varit väldigt glada för att få ärva av oss.
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Nej, regnkläder är det vi haft 2 uppsättningar av. Ett för stort fick vi av barnens farmor som har hängt i garderoben. Så köpte jag ett mindre som fick följa med till dagis. Vi är inte ute jätteofta när det regnar :angel: och om vi varit det har hon fått ha det för stora.
Är det bara fuktigt ute har hon fått ha överdragsbrallorna, som följer med till och från dagis.
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Jag köper nytt varje säsong i princip. Han har alltid bytt storlek från vinter till vinter, och vår till höst. Så på dom här 5 åren har vi gått igenom väldigt många overaller, regnkläder, gummistövlar, vinterkängor osv.

Idag var vi och köpte nya regnkläder inför dagisstarten nästa vecka. I våras hade han en annan storlek (98/104) och nu har han 110/116, så den gamla har getts vidare till släktingbarn. Overallen i vintras var lite stor då, och alldeles för liten nu.
Ny overall ska köpas nästa månad, och thermo-set att ha som dublett när snön kommit. Sen blir det nya vinterskor senare också, då han nu behöver ha strl 28 och förra vintern hade 25.

Jag kan fortsätta i all evighet känns det som.. Puh!
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Vi har ett galonställ som alltid hänger på förskolan. Köpt i rymlig storlek så vi inte skulle behöva byta ut det så snabbt.
Men vi har skalkläder som får följa med fram och tillbaka, oftast på ungen förstås. Stövlar släpar vi fram och tillbaka, men inte varenda dag. Brukar ha goretex skor på hösten så då klarar han sig oftast till och från förskolan även i dåligt väder.
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Ibland blir jag avis pa sambons syster som bor i Australien med sina tre sma barn och aldrig har behov en overall, mossa eller regnstall. (eller regnstall kanske det har, jag ar faktiskt inte saker).
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Ja jag haller med, man hade nog trottnat. Dessutom ar det jakligt langt bort.

Jag ar en host- och varmanniska sa Irland passar mig ganska bra faktiskt. A andra sidan ar ju Skane nastan likadant, fast snappet kallare pa vintern och snappet varmare pa sommaren.
 
Sv: Alla dessa ytterkläder!

Barnklädesloppis och ärva/köpa beg är mitt tips... Jag har gjort otroligt fynd på divs ställen, sist köpte jag ett nästan nytt everest regnställ till dottern för 150 kr... Nya fotbollskor, använda två gånger för 50 kr osv.. Så kolla upp vad som händer i närheten av dig, och åk iväg, det brukar löna sig rejält!

Sen har jag även haft fördelen av att ha vänner med barn i andra åldrar än oss, så dels har jag ärvt massor, och även haft vänner som varit väldigt glada för att få ärva av oss.

Håller med dig. Loppisar är toppen!

Jag köper ofta nytt eller begagnat till 5 1/2-åringen. Sen får lillebror på drygt 3 ärva, efter det ger vi vidare till en kompis (ensamstående student så hon blir glad) 2-åring och nu har en annan kompis till oss båda en ettåring som också tar över en del. Perfekt recycling och trevligt att kunna hjälpa vänner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp