Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 12

Mineur

Trådstartare
Moderator
Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett ambitionsnivå och förmåga. Skryt är alltid varmt välkommet, men det är däremot inte kroppshets eller vikthets. Vi försöker därför undvika diskussioner kring kost, diverse dieter eller viktminskning - sådant finns det andra trådar till. Här fokuserar vi på rörelseglädje och sådant som får oss att må bra helt enkelt, både mentalt och fysiskt!
 
Jag har haft oväntat mycket träningsvärk efter Acid Bath i fredags, men i traps & rygg av alla ställen! Benen däremot, som kändes som att de skulle gå av när jag var klar, har jag knappt ont i alls O_o Det är lite förvånande måste jag säga, men det är onekligen mer praktiskt att ha ont i överkroppen än underkroppen.

Idag blev det ett lugnt styrkepass med fokus överkropp tillsammans med min man. För en gångs skull hade jag ingen plan när jag gick dit och det var riktigt kul att freestyla lite! Jag började med en rejäl omgång rörlighetsövningar eftersom jag kände mig väldigt stel, och sedan blev det:

  • 3 x 30 sekunder häng i räcke i hollow position
  • 10-8-6 st armhävningar på tå
  • Bänkpress 1x8x20, 1x5x30, 3x3x40kg (sjukt nöjd med att fixa 40kg, det har varit mitt mål ett tag nu men jag har inte vågat testa utan att ha någon med mig. Äntligen fick jag lite användning för den där maken ;))
  • Face pulls 3x8x35 kg
  • Bröstpress i maskin (aldrig testat förut men tyckte att den gav en ganska skön muskelkontakt) 3x8x25 kg
  • Wall walks x3
Ett skönt och avslappnat pass vilket var precis vad jag behövde efter en vecka som varit ganska hetsig både på träningsfronten och i övrigt.

Planen för kommande vecka är benpass tisdag, Hyroxpass onsdag, överkropp fredag och förhoppningsvis vandring i helgen :)
 
1000009406.jpg

Överkropp idag, var brutalt trött efteråt 🥵 vi håller fortfarande på att göra klart vårt utegym så jag bar dit lite grejer och tänkte bara se hur många armhävningar jag klarade av och gjorde faktiskt sju stycken! 🥳 Har en utmaning med en kompis, måste klara tio nästa helg.. det känns faktiskt inte omöjligt, vi började för tre veckor sen och då klarade jag 2,5🤭
 
Jag fortsätter att hänga på här trots att jag inte kunnat komma med så mycket positivt det sista. Men jag hoppas att det går framåt någon gång och jag hoppas att jag snart kan få ordning på min rehabträning så att jag kan komma igång mer. Ska träffa fysio på onsdag iallafall så får jag väl ha en diskussion vad jag ska hitta på för det känns som jag står och stampar. Idag har jag iallafall varit på gymmet och kört styrka, igår red jag och imorgon blir det ridning eller jag tror förresten vi skulle ha tömkörning på ridgruppen imorgon. Hoppas det känns ok med ryggen gillar verkligen tömkörning och vill utveckla mig inom det.
 
Men vad häftigt! Hur lång tid tog det? Hur kändes det? Hur bodde du? Vilken bit var jobbigast? Jag har så många frågor! :o
Det häftiga är känslan att liksom susa genom Sverige och uppleva hur landskapet skiftade, planerade för 9 dagar men det blev några dagar extra för jag hade motvind större delen av vägen upp och sen gick cykeln sönder vid Karlstad på hemvägen. Sov en natt i en raststuga ute på en myr och resterande i hängmatta ute i skogen, var kanonskönt för myggen kom först nu senaste dagarna, innan dess helt myggfritt trots varm väder.

Det lite jobbiga var vädret, solen och värmen var inte nådig vissa dagar, men regn hade nog varit ännu värre så skall inte klaga. Och uppe på fjället vid Sälen snöade det :)

Cyklade flera väldigt fina leder, som längs Göta kanal och runt Vänern, men allra finast var vägarna längs älvarna, Västerdalälven ned från Sälen och sedan Klarälven.

Rast vid Västerdalälven:
53715067407_a9ef86095d_o_d.jpg
 
Det häftiga är känslan att liksom susa genom Sverige och uppleva hur landskapet skiftade, planerade för 9 dagar men det blev några dagar extra för jag hade motvind större delen av vägen upp och sen gick cykeln sönder vid Karlstad på hemvägen. Sov en natt i en raststuga ute på en myr och resterande i hängmatta ute i skogen, var kanonskönt för myggen kom först nu senaste dagarna, innan dess helt myggfritt trots varm väder.

Det lite jobbiga var vädret, solen och värmen var inte nådig vissa dagar, men regn hade nog varit ännu värre så skall inte klaga. Och uppe på fjället vid Sälen snöade det :)

Cyklade flera väldigt fina leder, som längs Göta kanal och runt Vänern, men allra finast var vägarna längs älvarna, Västerdalälven ned från Sälen och sedan Klarälven.

Rast vid Västerdalälven:
53715067407_a9ef86095d_o_d.jpg


Hur gjorde du för att hitta bra cykelvägar använde du någon app eller hade du kollat upp en del innan? Ser oavsett jättefint ut.
 
Hur gjorde du för att hitta bra cykelvägar använde du någon app eller hade du kollat upp en del innan? Ser oavsett jättefint ut.
Det är ett kapitel för sig, använde Google maps och det resulterade i allt från avstängda vägar på fjället där jag släpade cykel och packning över snöfält till rent livsfarliga 2+1-vägar. Alltså Googlemaps är inte att rekommendera.

Några av lederna bara dök upp, som den längs Götakanal, andra som banvallen längs Klarälven har jag länge velat cykla. Västerdalälven tror jag inte är någon cykelled men kanonfin och nästan helt utan bilar om man cyklar på västra sida, den stora bilvägen går på östra sidan av älven.
 
Det är ett kapitel för sig, använde Google maps och det resulterade i allt från avstängda vägar på fjället där jag släpade cykel och packning över snöfält till rent livsfarliga 2+1-vägar. Alltså Googlemaps är inte att rekommendera.

Några av lederna bara dök upp, som den längs Götakanal, andra som banvallen längs Klarälven har jag länge velat cykla. Västerdalälven tror jag inte är någon cykelled men kanonfin och nästan helt utan bilar om man cyklar på västra sida, den stora bilvägen går på östra sidan av älven.

Ajdå låter ju inte så bra. Själv funderar jag på om jag ska hyra cykel några dagar i juli och utgå från Karlstad och cykla en bit längs Klarävlsleden som är bilfri. Men vet inte om jag hinner rehabilitera ryggen tillräckligt tills juli men fördelen med klarävsleden är att den är ganska flack, utan branta stigningar och asfalterad. Branta stigningar klarar nog ryggen inte av i detta läget.
 
Senast ändrad:
Jag hakar på här igen!

Krossade ju armbågen för drygt ett år sen och försöker hanka mig fram med styrketräningen, tycker det är svårt att hitta övningar som funkar för armen tyvärr.

Kör 3 styrkepass i veckan och 2 spinningpass, kommer börja springa igen istället när jag får tummen ur 😁
 
Jag fortsätter gå på vattengympa, den här veckan blev det bara träning tre dagar istället för 4-5 gånger som det brukar bli då jag hade mamma på besök.
Igår gick vi dock tillsammans på vattengympan, riktigt roligt att göra det ihop. 😊

Till veckan har jag fem pass inbokade, en dag blir det vattenzumba, de andra dagarna vanlig gympa men med olika intensitet.
 
Jag hakar på här igen!

Krossade ju armbågen för drygt ett år sen och försöker hanka mig fram med styrketräningen, tycker det är svårt att hitta övningar som funkar för armen tyvärr.

Kör 3 styrkepass i veckan och 2 spinningpass, kommer börja springa igen istället när jag får tummen ur 😁
Åh nej vad hände med armbågen?! 😬

@vilde så kul att läsa om dina turer!
 
Ajdå låter ju inte så bra. Själv funderar jag på om jag ska hyra cykel några dagar i juli och utgå från Karlstad och cykla en bit längs Klarävlsleden som är bilfri. Men vet inte om jag hinner rehabilitera ryggen tillräckligt tills juli men fördelen med klarävsleden är att den är ganska flack, utan branta stigningar och asfalterad. Branta stigningar klarar nog ryggen inte av i detta läget.
Jag gillar banvallarna väldigt mycket, dels som du skriver för att lutningen är väldigt måttlig, det blir aldrig tungt och sen för den fina naturen och miljöerna längs banorna samt att de är bilfria och ofta inte ens i närheten av bilvägar.

Det finns en privat hemsida som är rena guldgruvan:

http://cyklabanvall.nu/
 
Det häftiga är känslan att liksom susa genom Sverige och uppleva hur landskapet skiftade, planerade för 9 dagar men det blev några dagar extra för jag hade motvind större delen av vägen upp och sen gick cykeln sönder vid Karlstad på hemvägen. Sov en natt i en raststuga ute på en myr och resterande i hängmatta ute i skogen, var kanonskönt för myggen kom först nu senaste dagarna, innan dess helt myggfritt trots varm väder.

Det lite jobbiga var vädret, solen och värmen var inte nådig vissa dagar, men regn hade nog varit ännu värre så skall inte klaga. Och uppe på fjället vid Sälen snöade det :)

Cyklade flera väldigt fina leder, som längs Göta kanal och runt Vänern, men allra finast var vägarna längs älvarna, Västerdalälven ned från Sälen och sedan Klarälven.

Rast vid Västerdalälven:
53715067407_a9ef86095d_o_d.jpg
Det låter som ett jättehärligt äventyr, kul att läsa om! :)
 
Körde ett helt värdelöst spinningpass direkt efter jobbet, fick inte upp pulsen och den rasade så fort jag tog bort motståndet.

Men man ska ha såna dagar med, jag var där och jag blev svettig! Ska försöka boka in mig på ett pass på lördag, vet att jag tar ut mig mer då ☺️
1000043411.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 651
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 491
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 048
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 699
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp