allemansrätten?!

De flesta enskilda vägar får INTE vägsamfälligheten bidrag för att hålla i skick. Statsbidragen är små för enskilda vägar, vilket är anledningen till att vägföreningar inte söker bidraget. Det är lönsammare att betala vägskötseln själv och förbjuda utomstående motortrafik.
Det är en sanning med modifikation.
Vi investerade i oljegrus på vår väg, ser ungefär ut som asfalt, och efter det så täcker bidraget hela kostnaden.
Salt, grus och skrapning var dyra saker.
Nu räcker det med snöröjning och halkbekämpning.

Hästskiten (och koskiten) rinner också bort i regn och snö utan att påverka vägen.
Även om villaägarna gastar högljutt om det råkar hamna en hög framför deras utfart så tar vägen faktiskt inte längre någon skada av det.
 
Jo men man vill ju inte betala extra vägkostnader för andra människors hästskit.
På mina grusvägar är jag noga med att hästbajset skall bort.
Liksom på ridbanan.
Mockar inte du ridbanan?

Jo jag mockar ridbanan och tar bort skiten där folk bor. Men på en 2 mil lång grusväg i skogen nää. Förövrigt är det ju för trevnadens skull främst folk vill ha bort skiten, inte för att det skulle förstöra vägen. Dom flesta människor jämför hästbajs med hundbajs i äckelnivå.
 
Jo jag mockar ridbanan och tar bort skiten där folk bor. Men på en 2 mil lång grusväg i skogen nää. Förövrigt är det ju för trevnadens skull främst folk vill ha bort skiten, inte för att det skulle förstöra vägen. Dom flesta människor jämför hästbajs med hundbajs i äckelnivå.
Men det är väl inte din grusväg om jag förstod rätt?
Och om ägaren blir irriterad av risken för kostnader eller vad det nu kan vara, kan du verkligen inte förstå det?
Eller göra dig omaket att ta bort skiten efter din ridtur?
 
Men det är väl inte din grusväg om jag förstod rätt?
Och om ägaren blir irriterad av risken för kostnader eller vad det nu kan vara, kan du verkligen inte förstå det?
Eller göra dig omaket att ta bort skiten efter din ridtur?

Nej, ägarna skiter i vilket. Dom anser inte att några hästbajsar förstör vägen. Däremot annat folk som går och kör på vägen som tycker hästbajs är jämförbart med hundbajs. Jag kan förstå det på grusvägar där många bor men inte på en 2 mil lång grusväg i skogen där 2 bilar om dagen kör.
 
Nej, ägarna skiter i vilket. Dom anser inte att några hästbajsar förstör vägen. Däremot annat folk som går och kör på vägen som tycker hästbajs är jämförbart med hundbajs. Jag kan förstå det på grusvägar där många bor men inte på en 2 mil lång grusväg i skogen där 2 bilar om dagen kör.
Det är ju bara ägarna som har ekonomiskt ansvar för vägen.
Blir det gupp av hästbajset så att bilfärden blir skumpig?
Några villaägare längs min samfällda väg klagade på det samt att det blev halt.
I nästa meninging ville de ha fartgupp för att sänka hastigheten på trafiken.
Vissa blir liksom aldrig nöjda.
Jag föreslog att vi kunde låta hästhögarna ligga kvar för att hålla nere hastigheten, men då blev de arga och tyckte att jag var dum.
Men jag slapp fartgupp och ingen har nämnt hästbajs på vägen efter det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 933
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp