Bukefalos 28 år!

allergi - igensvullen och kliar

tanten

Trådstartare
ursäkta felstavade rubriken...
Jag är tyvärr allergisk mot knott, ffa svidknott. Har blivit värre år från år.
Jag bor mitt i grönskan och just nu finns det rätt gott om dem. Äter Kestine mot det.

Igår kväll blev jag biten på armen och vid ögat. Armen sved något djävulskt och jag gick in och tog en tablett direkt, Mindes inte om jag tagit någon på morgonen.

Vaknade med igensvullet öga och det har varit jobbigt och jag har varit lite allmänpåverkad hela dagen. Men nu ikväll blir det värre. Armen kliar så jag blir galen. Runt ögat är det hårt, rött och svullet.

Blir det bättre med en ytterligare tablett Kestine?
Är det bara att härda ut de här dagarna det tar för reaktionen att lägga sig?
 
ursäkta felstavade rubriken...
Jag är tyvärr allergisk mot knott, ffa svidknott. Har blivit värre år från år.
Jag bor mitt i grönskan och just nu finns det rätt gott om dem. Äter Kestine mot det.

Igår kväll blev jag biten på armen och vid ögat. Armen sved något djävulskt och jag gick in och tog en tablett direkt, Mindes inte om jag tagit någon på morgonen.

Vaknade med igensvullet öga och det har varit jobbigt och jag har varit lite allmänpåverkad hela dagen. Men nu ikväll blir det värre. Armen kliar så jag blir galen. Runt ögat är det hårt, rött och svullet.

Blir det bättre med en ytterligare tablett Kestine?
Är det bara att härda ut de här dagarna det tar för reaktionen att lägga sig?

Ut i grönskan och plocka groblad, gör en saftig gröt - kör i mixer, ev med lite vatten - o lägg på det drabbade ögat, där det kliar gnugga in gröten.
 
Du har inget kortison? Det låter ju som om du skulle ha nytta av lite Betapred.
njao.. har lite i en urgammal burk. Saken är den att jag speedar på kortison (upptäcktes under cellgiftskuren) och behöver äta stesolid också då...
Så kan jag undvika kortisonet så gör jag. Har dessutom ingen aning om doseringen. Förrförra sommaren var det överdjävligtoch jag tog mig till vårdcentralen och de asgarvade när jag sa att jag för säkerhet skull tagit en kortisontablett. EN??

Fast jag minns inte hur många de sa att jag skulle ta.....
 
Du har ingen kortisonsalva? Det blir ju sällan allmän påverkan av de moderna salvorna. Själv tycker jag dessutom att salva fungerar bättre än tablett just när det gäller klåda och svullnader.
 
Du har ingen kortisonsalva? Det blir ju sällan allmän påverkan av de moderna salvorna. Själv tycker jag dessutom att salva fungerar bättre än tablett just när det gäller klåda och svullnader.
Jag har nån vidrig kortisonsalva baserad på vaselin. Eftersom jag har väldigt fet hud lägger det sig som en klibbig klick på huden och måste bandageras för att funka. Det är inte så kul att bandagera ögat över salva.

(Ursäkta om jag är neggo....:o)
 
ja, den infon hade jag också kollat. Men just mot klåda avtar effekten efter några timmar.

Jag kan ju knappast ta nya tabletter var tredje timme! Svullnaden och irritationen hjälper väl Kestine inte emot? Eller?
Badda med handsprit om du har. Det kyler och lugnar, det brukar jag få fri tillgång på när jag får allergichock och ligger på intensiven med hela kroppen full av nässelfeber. (förutom kortisonet, jag brukar få sisådär 20 betapred i liten mugg vatten)

(tanten brukar ha mig på ignore så nån kanske kan quota mig så hon ser?)
 
J
Badda med handsprit om du har. Det kyler och lugnar, det brukar jag få fri tillgång på när jag får allergichock och ligger på intensiven med hela kroppen full av nässelfeber. (förutom kortisonet, jag brukar få sisådär 20 betapred i liten mugg vatten)

(tanten brukar ha mig på ignore så nån kanske kan quota mig så hon ser?)

Man brukar väl även få någon tablett mot själva klådan, förutom kortison?
 
T
Tack för quoten. :)
Det är kortisonet det. Jag får bara adrenalin och kortison.
Tavegyl! Jag har fått Tavegyl mot klådan plus kortison. Tror det är receptbelagt. Adrenalin har jag aldrig behövt - får hysterisk nässelfeber nån gång vart femte år sådär, så jag har ingen större rutin.
 
T

Tavegyl! Jag har fått Tavegyl mot klådan plus kortison. Tror det är receptbelagt. Adrenalin har jag aldrig behövt - får hysterisk nässelfeber nån gång vart femte år sådär, så jag har ingen större rutin.
Adrenalin behöver man när man får allergichock, anafylaktisk reaktion.
 
Tavegyl är en äldre sorts allergitablett (och det är rätt vanlig att man blir trött av dem har bestämt för mig att de hade röd triangel...). Det borde funka lika bra med Kestine och eventuellt kortison.

@tanten kanske är det värt att speeda lite nån dag för att slippa den värsta reaktionen? Kortisonet räcker ju om du tar som engångsdos vid behov. Tänker du ta varje dag så är det annan dosering...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp