Allergiföreningen nobbar Grisberget

Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Så löjligt. Som att det spelar nån roll om det är ett eller två ridhus där, om de nu är så allergiska att de inte kan vara i närheten av en häst... Det borde ju snarare vara bättre ur allergisynpunkt, att då koncentrera hästarna till ett område så att allergiföreningen kan ha picknick i alla andra delar av stan :grin:

Börjar bli så j-la less på sånt här. Samma med buss och tåg. Om jag har 10 hundar och 25 katter hemma så får jag åka i vilken tågvagn jag vill, med samma kläder som jag har hemma och även med hund- resp katthår på. Samma om jag röker eller överdoserar parfym. Då är det minsann ingen risk för allergichocker.... men gud nåde om hunden går förbi!:eek:

För ett tag sedan skulle jag och sambon åka med tåget, med oss hade vi vår hund. Tåget var fullsatt och vi gick in i djurvagnen med hunden, givetvis. Plötsligt harklar sig en kvinna och ställer sig myndigt upp: "Nej det här går verkligen inte. Jag har faktiskt en liten allergiker med mig här!!!" varpå hon pekade på sin son. "Jaha, men detta är faktiskt hundvagnen" sa jag och satte mig sonika ner på det enda lediga sätet som fanns. Varpå kvinnan snörpte ihop hela anisiktet och ilsket rafsade åt sig väskor, böcker, ritblock, ungar, jackor etc etc och muttrade "Jaha, då får vi väl STÅ hela vägen då!"... (stackars ungen hade säkert suttit där i ett par timmar av stöket att dömma, bland allt hund- och katthår, utan att någons ens noterat vilken vagn de hamnat i...:grin:)

Nej, inför allergivagnar/-platser istället så att de som verkligen är allergiska har ett garanterat djur- och doftfritt resalternativ. Det vore ju det enda vettiga.
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Det borde ju snarare vara bättre ur allergisynpunkt, att då koncentrera hästarna till ett område så att allergiföreningen kan ha picknick i alla andra delar av stan :grin:

Precis, de kan väl fixa ett elljusspår på Pitholmsheden istället, heden är ju stooor och så slipper de möta hästar från ridklubben när de är ute och joggar...
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Börjar bli så j-la less på sånt här. Samma med buss och tåg. Om jag har 10 hundar och 25 katter hemma så får jag åka i vilken tågvagn jag vill, med samma kläder som jag har hemma och även med hund- resp katthår på. Samma om jag röker eller överdoserar parfym. Då är det minsann ingen risk för allergichocker.... men gud nåde om hunden går förbi!:eek:

Har du så lite respekt för andra människor?
Tar mig själv som exempel som är grymt allergisk mot parfym OCH rökning.
En överdos av fel slag kan få katastrofala följder.
och om någon tänder en cigg i ansiktet på mig så jävlar säger jag bara. :devil:


Vissa typer av allergier är värre än andra.
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Ang artikeln.

Det är ju alltid svårt sånt här.
Jag tycker ryttare alltför ofta trycks undan faktiskt.
Så fort någon flyttar till ett område med hästar och "kommer på" att den är allergisk, ja då ska hästarna flytta på sig. :crazy: Vidrigt!

Jag tror inte ännu ett ridhus kommer påverka faktiskt.
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Förstår faktiskt inte varför dom vill vara kvar på grisberget. Dom är totalt inbyggda, ännu ett villaområde planeras i närheten. Små hagar. Obefintliga ridvägar (en slinga på 3 km) Annars får man rida på asfalten till Öjebyn. Har själv stått där och vet hur ridvägarna är.

Ser faktiskt inga fördelar för dom att vara kvar.
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Nu är jag långt ifrån politiskt korrekt, men f-n vad allergiker är jobbiga! :crazy:

Vet ju bara alla fall där de säger sig bli sjuka för att grannen har hästar. Och ändå är det ju genom forskning bevisat att allergener ju inte har en chans att nå så långt som hem till allergikern. Sista rönen var visst att allergenerna nådde mindre än 50 meter.

Har man ett handikapp som väl en allergi är, då får man knappast förståelse med att inte kunna kompromissa samt att överdriva och bara kräva utan att ge!
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

haha, håller med om att det är löjligt, är själv allergiker och varit det hela livet, och då rätt ordentligt. men eftersom jag älskar djur och alltid haft massa runt mig, trots svullna ögon och andningssvårigheter så tror jag faktiskt den börjar ge med sig lite. Det som inte dödar en, härdar en ;) nu har jag tre hästar och en hund och är nästan jämt på mediciner, men de är helt klart värt det.
Men många allergiker överdriver så inihelvete, som ni beskriver här... de är bara bittra och vill bråka ;)
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Har du så lite respekt för andra människor?
Tar mig själv som exempel som är grymt allergisk mot parfym OCH rökning.
En överdos av fel slag kan få katastrofala följder.
och om någon tänder en cigg i ansiktet på mig så jävlar säger jag bara. :devil:


Vissa typer av allergier är värre än andra.

Läs igen. Det jag ifrågasätter är varför det är tillåtet för rökare/överkonsument av parfym resa bland allergiker men inte då man har djur med sig. Det borde byggas allergiavdelningar på buss/tåg, inte dras ner på alla andras "rättigheter". Det är det enda sättet att komma till en lösning. Sedan finns det ju som som är så allergiska att de inte alls kan resa kollektivt, men för dem spelar det nog mindre roll hur man gör utan de är tvugna till att resa privat... eller ska man tvinga hela befolkningen att sluta röka, parfymera sig, ha husdjur etc för det finns en liten procent som är svårt allergiska? (lycka till isf)
 
Senast ändrad:
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Ja, jag har ridit hästar på "andra sidan" ridslingan så att säga så jag vet också vilka obefintliga ridvägar det finns där :crazy: Jag vet inte hur de resonerar men funderar man så känns det ändå som Grisberget ligger bättre till än Pitholmsheden som låter ganska avlägset i i allafall mina öron. Många ungdomar vistas på ridklubben och det känns som om det ligger mer centralt, "i mitten" så att säga och möjligtvis finns det bättre bussförbindelser m.m än om det skulle ligga på Pitholm. Sen så är det relativt lätt att ta sig/hitta dit i nuläget när det är tävlingar, man behöver inte köra så långt när man väl svängt av från E4:an som många färdas på, iofs så vet jag inte var de tänkt bygga ridhuset på pitholm heller så, ja...
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Blir det den multiarena som dom tänkt sig, så blir det nog bra bussförbindelser också. Pitholm ligger ändå inte så jätte långt bort.

Dom vill ha ett till ridhus men jag förstår inte hur dom tänkt sig det utan att hagarna blir mindre? Det finns liksom inte plats för att expandera på grisberget. Dom har lagt ut mycket pengar på sin lilla slinga men ändå klagas det av motionärer. Som dessutom använder den, fast dom har egna elljusspår i skogen.
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Läs igen. Det jag ifrågasätter är varför det är tillåtet för rökare/överkonsument av parfym resa bland allergiker men inte då man har djur med sig. Det borde byggas allergiavdelningar på buss/tåg, inte dras ner på alla andras "rättigheter". Det är det enda sättet att komma till en lösning. Sedan finns det ju som som är så allergiska att de inte alls kan resa kollektivt, men för dem spelar det nog mindre roll hur man gör utan de är tvugna till att resa privat...

Ja fler allergiavdelningar hade vart jättebra, och att folk följer dem givetvis.
Tyvärr sätter ju sig översprutade fjortisar/tanter fram i bussen, där allergiker ska sitta. Och även om de sitter bak stinker det i hela bussen..

eller ska man tvinga hela befolkningen att sluta röka, parfymera sig, ha husdjur etc för det finns en liten procent som är svårt allergiska? (lycka till isf)
Ja, det tycker jag, till viss del.
Jag tycker rökning ska förbjudas, det är dödlig "drog".
Det är tusentals människor som dör årligen till följd av passiv rökning, de har alltså inte ens valt att röka själva och blir sjuka pga att idioter röker.
Rökare får skylla sig själva att de dör i förtid (min pappa röker och har gjort länge, tyvärr. tänder dock ALDRIG nära annat folk som inte godkänt det på tex fest osv) , de vet ju hur farligt det är, men att andra ska påverkas är fel!

Parfym är väl svårare att förbjuda men jag tycker folk kan sluta vara så egoistiska och hälla på så mycket.

Husdjur kan självklart inte förbjudas, dock säger mig MIN erfarenhet (jag säger inte att det är så men av de jag känner/vet om) att pälsdjursallergi inte är så farligt om man bara går förbi tex en hund, det påverkas däremot om man gosar med hunden.
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Ja fler allergiavdelningar hade vart jättebra, och att folk följer dem givetvis.
Tyvärr sätter ju sig översprutade fjortisar/tanter fram i bussen, där allergiker ska sitta. Och även om de sitter bak stinker det i hela bussen..

Ja, det där med att sitta fram resp. bak är ganska värdelöst. "Riktiga allergiker" (missförstå mig rätt) känner av det likväl, samt eftersom de flesta går igenom hela bussen på sin väg längre bak :grin:
Däremot finns det bussar med en ren allergiavdelning som avskärmas av glasdörrar. Det funkar. Om allergikerna sätter sig där då vill säga och inte bara slött folk som inte ids gå till andra platser :angel:

Jag tycker rökning ska förbjudas, det är dödlig "drog".
Det är tusentals människor som dör årligen till följd av passiv rökning, de har alltså inte ens valt att röka själva och blir sjuka pga att idioter röker.
Rökare får skylla sig själva att de dör i förtid (min pappa röker och har gjort länge, tyvärr. tänder dock ALDRIG nära annat folk som inte godkänt det på tex fest osv) , de vet ju hur farligt det är, men att andra ska påverkas är fel!

Parfym är väl svårare att förbjuda men jag tycker folk kan sluta vara så egoistiska och hälla på så mycket.

Husdjur kan självklart inte förbjudas, dock säger mig MIN erfarenhet (jag säger inte att det är så men av de jag känner/vet om) att pälsdjursallergi inte är så farligt om man bara går förbi tex en hund, det påverkas däremot om man gosar med hunden.

Ang rökning, jag håller med. Har ingen lust att tycka synd om medvetet självplågeri som sedan ska drabba alla andra dessutom.

Ang parfym så håller jag också med, men att använda hjärnan är svårt för en stor del av befolkningen :angel:

Ang husdjur så är det olika. En av mina vänner tål hunden min så länge han inte har den i ansiktet, samma med katter, men ser han en hästtransport i ett villakvarter går han ett kvarters omväg för att han reagerar med andnöd på minsta lilla :crazy: Där är det nog olika beroende på, som med mkt annat.
 
Sv: Allergiföreningen nobbar Grisberget

Nog lyckas de garanterat bygga ett till ridhus om de vill på grisberget. Det må vara trångt redan nu och jag vet inte vilka som äger marken runtomkring men en plats som de skulle kunna nyttja är ju området nere vid vandrarhemmet där en del brukar parkera med hästtransporter, där är det väl någorlunda plant? transporter kan ju parkeras bakom privatstallet eller på andra parkeringen. Det nya ridhuset måste väl inte ligga i direkt anslutning till det redan befintliga, där det i dagsläget är hagar. Nåja, det där löser sig säkert jag är inte så orolig men så är jag ju ingen PRK:are heller så jag har aldrig vistats på ridklubben mer än vid tävlingstillfällen ;) Hoppas i allafall att de inte skär ner på hagarna, är ju synd om hästarna ska bli lidande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Matilda Aldrin på Melissa TS, Piteå RK, vann svåraste klassen, S:t Georges, när den tidigare uppskjutna dressyrtävlingen avgjordes. -...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Piteå Tidningen) Vid årets Ridsportgala i Luleå fick Piteå Ridklubb pris som bästa ridklubb och ridskola. - En trevlig gala och ett...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Piteå Tidningen) Allt fler tamdjur i Sverige angrips av varg, visar färsk statistik från Viltskadecenter vid Sveriges...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Piteå Tidningen) En allvarlig olycka inträffade på torsdagskvällen på Peab-travet i Boden. I montéloppet slungades proffstränaren Anna...
Svar
2
· Visningar
1 742
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp