Bukefalos 28 år!

allergihund

Softie har jag hört.
Men det finns tydligen flera olika saker hos en hund som kan göra en person allergisk. Päls, kvalster och saliv. Jag kan inte något om det, men vänta lite så dyker här nog snart upp någon som kan!!!
 
Det finns INGEN ras man kan rekommendera till en allergisk person att köpa! :crazy:
Det är individuellt vilken hund man tål eller inte tål.
Även icke hårfällande raser el nakenhundar är att ta en risk.
Man kan hellre försöka fara till kennlar där dom föder upp rasen man är intresserad av. Se lite hur man reagerar på dessa. Men även det kan bli fel, individen du sen köper hem kan ändå sen utlösa allergi... :(

Är man allergisk ska man helt enkelt försöka låta bli allergenet så gott det går.

Min sambos ena dotter är allergisk mot katt hund och häst enligt pricktest.
Men hon tål (tolererar) våra två hundar som är blandraser.
Katt däremot skulle vi inte kunna ha hemma, dom reagerar hon på redan hos bekanta. :(
 
Det finns INGEN ras man kan rekommendera till en allergisk person att köpa! :crazy:
Det är individuellt vilken hund man tål eller inte tål.
Även icke hårfällande raser el nakenhundar är att ta en risk.
Man kan hellre försöka fara till kennlar där dom föder upp rasen man är intresserad av. Se lite hur man reagerar på dessa.

Håller med, så är det oftast.
Min lillebror är allergisk mot hund, ger utslag på pricktestet. Men vi har skaffat en liten Coton de Tuléar som han tål hur bra som helst, inga reaktioner!
Det enda man kan göra är ju att testa sig fram...
 
Sv: allergihund

Petit Basset Griffon Vendeen. Räknas oxå till dem "allergivänliga" raserna
 
Sv: allergihund

Det är olika från person till person, vissa är pälsallergiker, då kan en Chinese Crested dog fungera även icke fällande raser beroende på hur känslig personen är.
Sen kan man även vara allergisk mot exp. saliv.

Jag har en nakenhund, (blandras chinese/pudel) min allergiska vän tål henne jättebra medans han kan knappt vistas i samma rum som min schäfer utan att ögon och näsa börjar rinna. En annan kompis är inte allegisk mot päls (hon har katt och häst) men blir snuvig och ögonen rinner när hon träffar min nakna, troligtvis så utsöndrar den lilla någon ämne ur huden som hon inte tål, men det är bara en teori hon och jag har, vi har inget att styrka den med.

Det bästa tycker jag är att umgås mycket med någon som har en "allergivänligare" ras typ en pudel och se om personen reagerar. Eller besök en kennel som har rasen ni är intresserade av. Tänk på att besvären kanske inte visar sig efter ett besök utan efter upprepad kontakt.
Upplys uppfödaren om att ni ev. är allergiska så ni kan få lämna tillbaka hunden utan tjafs om ni får problem med allergin.
 
Sv: allergihund

det finns ingen i den meningen allergivänlig ras..man brukar hävda att de som inet fäller är det,men det stämmer inte med forskningen påallergi,då det inte är -håren-som orsakar dte utan ämnen i huden och saliv bla...

jag jobbar ju i "känsliga miljöer" såsom på sjukhus,skolor,inne i flygplanskupeér osv och eftersom jag är allergisk mot hund och diverse annat och dessutom astmatiker så vet jag gränserna...

Om man är överkänslig så måsteman prova med aktuell ras,och inte bara en gång..det tar etttag inna immunförsvaret triggas igång..jumer allergi i släkten,desto sämre chans...

Jag kan ju tex ha två Flattar so m faktiskt sover i sängen,men 4 flattar blir för mycket..eller så åker jag hem till min kompis som har en pudel,och 4 katter och har roligt istället för att städa så ofta(sund inställning) och jag blir dösjuk varenda gång..vi har lärt ss att sova med dörrar öppna ut där..grundar med ökad astmamedicin och cortison för tat kunna träffa henne..Henne spudel är inte den mest välbadade alla gånger,men gudskelov nerklippt,men jag reagerar om jag tar id en,får utsöag i ansiktet bla..

hemma städar vi maniskt..nnästan...
Vi dammsuger o våttorkar två ggr/ vecka,hundar o jag är ju mest ute,,vädrar ofta även omd et är pollen som inet äldsta hunden tål(dammaallergiker också) och det som definitivt betydre mest:
jag tvättar dem en gång i veckan och har på "antiallergimedel"(USA) och det funkar bra

jags jkall skaffa Flat nr 3 snart och får väl stå ut med tat immunförsvaret lever rövare en stund...


När vi jobbar ute som servicehundsekipage är jag stenhård med att folk FÅR INTE klappa dem!
de kan gå o ta i kläder sedan o någon mår dåligt..hundar skall vara helt rena i högriskmiljöer,rullis ren också och jag skal ha tvättade kläder på mig....hundarna få rendast röra sig mycket långsamt,inte vifta på svansen eller skaka sig osv...

och det har faktiskt fungerat bra,vi har stött på allergiker o det har funka..och med allergi är dte ju viktigt att manhar sin medicin med sig,den kaninet någon anna ta ansvar för,den allergin...

Så vill du ha hund så kollla bakåt i släkten o förösk utröna hur många osm är alergiska...
umgås med hundar mycket,man kanske kan hjälpa til på kennel av den rasne manär ntresserad av?

sedan gäller dte att ha förnuftiga regler,ta bort så mycket textiler som möjligt,ingen hund i sängen(jaja...),tvätta hund -ofta-!!!,och själv medicinera ordentlligt..fördel är omman kan vara ute så mycket som möjligt....

Jag kan fortfarand e ha hund o häst,mest för att jag vill det,även om en o anna läkare(ej min förstående husläkare) har protesterat...

men jag vill bara påpeka att riskerna finns och man skall noga utröna aklkllt som går innan man tar steget o skaffar hund..i likhet med barn är de känsliga för att behöva bya miljöer..

Thina
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 147
Senast: DarkInNight
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hejsan! Jag har nyligen adopterar en hund från Rumänien. Allting går bra förutom en sak som är väldigt frustrerande. När vi går på...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras En vän till mej, visade mej bilder på flerfärgade pudlar för ett tag sedan. Givetvis blev jag nyfiken.... Är dessa "godkända"? går dom...
2
Svar
36
· Visningar
3 583
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp