Allergisk mot sig själv och mycket annat? Inbillar jag mig?

Ja jag ska först läsa in mig, sedan får vi se. Jag är redan så begränsad i min kost att jag känner att livskvaliteten är låg. Jag är inte jättesugen på att begränsa ännu mer.
Jag kan bara svara för min egen del och nej, jag har inte elminerat intaget av oxalater och lektiner. Jag är dock noga med att blötlägga grödor för att minska antinutrienter, inte medvetet äta sånt som innehåller väldigt mkt oxalater men jag väljer heller inte bort det. Anledningen är att jag måste äta nåntning, kan inte leva på vatten och luft. Jag åt en AIP-liknande diet en period men min läkare avbröt det pga stor risk för näringsbrist. Efter det har jag varit mera tillåtande, inom mina begränsningar såklart. Vi får se vart det landar.
Fattar det. Det är så svårt! :heart

Jag har älskat att äta och laga mat hela mitt liv. Inte alls kunnat förstå de som "hellre skulle vilja ta ett piller", förrän nu. Det tar ork att fixa och är ändå inte säkert att det funkar att äta om det inte är samma som igår och förra veckan och förra månaden.

Hoppas du hittar något som funkar OCH håller livskvalitetsmässigt.
 
Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt.

Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan massa andra roliga saker som våren innebär, men under de senaste åren har det spårat ut helt.
Jag testade också positivt mot pälsdjur, vi har hund och katt i dagsläget men bor inte tillsammans med dem, besöker bara någon gång varannan månad. (vi är på väg att flytta ner till Spanien, jag åkte i förväg, bott här i 6 mån nu)

När jag har åkt hem har jag reagerat mycket starkare på katterna, men det är ju inte konstigt om man varit ifrån dem under en period.

Förutom allergi har jag en utbrändhets-utlöst (?) fibromyalgi, ännu en autoimmun sjukdom.

Nu, om jag rör för mycket vid mitt hår eller i mitt ansikte börjar det klia outhärdligt, står inte ut. Det är som när min hösnuva är som värst och man inte får klia i ögonen, bara att det här sätter sig på/i min näsa. Mest på.
Det enda som hjälper är Xylocain, bedövande salva.

Typ var fjärde gång jag äter, oavsett vad, sätter kliandet igång igen, vissa gånger är det helt outhärdligt! Jag vet att jag är känslig för mjöl, inte gluten som sätter sig i magen, utan just mjöl som när man bakar, det kan klia på händerna. Men att äta bröd kan också ge samma reaktion, kliandet. Men inte alltid, bara ibland.
Ibland kan en ren sallad ge samma symptom. Enbart grönsaker. Eller enbart ägg, eller enbart kyckling.

Jag har försökt hitta samband, skrivit matdagbok, men det är helt random som det verkar hittills. Enda gemensamma nämnaren är att jag äter.

Det här driver mig till vansinne, jag håller på att klia sönder mitt ansikte och ibland resten av mig själv.

Någon som hört talas om något liknande? Okej, mat, sånt kan man reagera olika på beroende på dagsform, men att jag inte kan klia mig själv i håret eller kamma för mycket utan att börja nysa, snora och klia, både i ögon och på näsan?

Jag frågade läkare innan jag flyttade från Sverige, men de trodde väl inte riktigt på mig, sa att jag skulle skriva matdagbok bara typ. Här nere har jag inte velat söka vård ännu.
Kan det ha fastnat pollen eller luftföroreningar/mjöl i håret som lossnar om du ruskar i det?
Kan det också satt sig på händerna så du reagerar när du rör ansiktet?
 
Alltså jag är allergisk mot mitt eget svett.
Det är litet bökigt faktiskt men antiperspirant löser problemet.
Som tonåring hade jag stora eksem i armhålorna.
Det tog ett tag att reda ut det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
222
Senast: Hellhound
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
395
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 248
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp