Allergisk mot sig själv och mycket annat? Inbillar jag mig?

Sköldkörteln styr ju hela kroppen enkelt uttryckt. I vissa varianter av sköldkörtelproblem kan man få klåda. Och torr hud kliar och blir känsligare. Jag fick symptom som doftöverkänslighet, torrt hår, grusiga ögon, sus i öron, sämre hörsel utöver torr hud. Men det var inte de symptomen som jag sökte för - dom symptomen var allvarligare. Men andra saker har liksom rättat sig allteftersom medicineringen "ställt in sig".Jag har också blivit mycket mindre statisk sen jag började medicinera - det slog bokstavligen synliga gnistor runt mig. Och ja, sköldkörtelproblem är ärftligt.
Jag får kolla, tack!! ❤️😐
 
Någon som hört talas om något liknande? Okej, mat, sånt kan man reagera olika på beroende på dagsform, men att jag inte kan klia mig själv i håret eller kamma för mycket utan att börja nysa, snora och klia, både i ögon och på näsan?
När du rufsar runt i håret frisläpps pollen som hamnat där. Det är höga pollenhalter redan nu på vissa sorter. Duscha innan du går och lägger dig så minimerar du att pollen hamnar i sängen (och hängtorka inte sängkläder ute, men det vet du nog redan). Täck håret i möjligaste mån dagar när det är mycket pollen.
 
Ja tyvärr har jag haft det ett tag. Blev bättre först när jag kom ner hit till Spanien, men efter en hemresa eskalerade det och efter det blev det tredubbelt.
Finns ingen logik i det liksom?
Jag skulle just skriva vad @honung skrev här ovan. Såväl i djurpälsar som i håret fastnar pollen. I år började hasseln blomma extremt tidigt, åtminstone i min del av landet, så pollensäsongen är i full gång.
 
Alltså, jag vet att jag inte är allergisk mot mig själv, vet vad ordet betyder, men en överkänslighet som du säger. Men - allergimedicin hjälper faktiskt. Jag äter det varje dag nu, de dagar jag inte gör det (när jag glömmer) är outhärdliga.
Det är det som är så konstigt, att antihistamin hjälper. Därav tråden :D

Jag behöver ta antihistamintabletter innan jag joggar, annars får jag sådan fruktansvärd klåda över hela kroppen att jag är nära att stanna och riva av alla kläder för att kunna klia mig ordentligt. Att få det så bara man petar lite i håret låter outhärdligt verkligen. Hoppas det blir bättre!
 
När du rufsar runt i håret frisläpps pollen som hamnat där. Det är höga pollenhalter redan nu på vissa sorter. Duscha innan du går och lägger dig så minimerar du att pollen hamnar i sängen (och hängtorka inte sängkläder ute, men det vet du nog redan). Täck håret i möjligaste mån dagar när det är mycket pollen.
Alltså, jag vet!Håller stenhårt på det här- Men det hjälper inte
 
Honung, hade det varit så enkelt?
Att du får allergisymptom när du rör håret beroende på förekomst och reaktion r/t pollen i håret- fullt möjligt ja? Det kan röra reaktion mot kvalster/damm också. Eller så kan det vara det som kallas sensorisk hyperreaktivitet och det får man av dofter som från parfym, schampo, hårspray, lotion etc etc .
 
Du är inte allergisk mot tvättmedel? Det är nämligen jag och det tog en himla tid innan jag fattade det. Nu kör vi parfymfritt eftersom det är parfymen jag reagerar på.
 
Gammal tråd, men problem kvarstår (det kliar i ansiktet så jag river sönder mig själv när jag äter och ibland annars också)

Det kan gå en vecka eller två utan problem, men så en dag när jag äter triggas allt. Samma sak som jag åt en annan dag utan problem. Det är extremt tydligt att det kommer när jag äter. Ju längre jag fastar, desto längre slipper jag det här.

Alternativt när jag kliar i min hårbotten.

Då nyser jag och näsan rinner som om björkarna just slagit ut oavsett årstid.
Det kan hålla på ett halvt dygn, jag fattar inte. Jag kan vara nyduschad, det gör ingen skillnad.

Jag äter Loratadin och cetirizin

Håret i knut och låta bli att äta, då mår jag bra 😁.

Jag har bott iväg från våra katter sen oktober och har blivit mycket bättre. I juni måste jag flytta hem över sommaren igen (makens katter) och jag är rädd att allt kommer att bli mycket värre igen. Jag tror att de är de som triggar även om annat gör det också.

Men jag tror att man kan trigga saker genom att röra vissa delar också (klia i hårbotten etc) Inte en allergisk reaktion utan mer reaktion bara. 😁

Xylocainsalva funkar rätt bra kan jag tipsa om, vet att fler har samma kliande problem. 😁👍
 
Gammal tråd, men problem kvarstår (det kliar i ansiktet så jag river sönder mig själv när jag äter och ibland annars också)

Det kan gå en vecka eller två utan problem, men så en dag när jag äter triggas allt. Samma sak som jag åt en annan dag utan problem. Det är extremt tydligt att det kommer när jag äter. Ju längre jag fastar, desto längre slipper jag det här.

Alternativt när jag kliar i min hårbotten.

Då nyser jag och näsan rinner som om björkarna just slagit ut oavsett årstid.
Det kan hålla på ett halvt dygn, jag fattar inte. Jag kan vara nyduschad, det gör ingen skillnad.

Jag äter Loratadin och cetirizin

Håret i knut och låta bli att äta, då mår jag bra 😁.

Jag har bott iväg från våra katter sen oktober och har blivit mycket bättre. I juni måste jag flytta hem över sommaren igen (makens katter) och jag är rädd att allt kommer att bli mycket värre igen. Jag tror att de är de som triggar även om annat gör det också.

Men jag tror att man kan trigga saker genom att röra vissa delar också (klia i hårbotten etc) Inte en allergisk reaktion utan mer reaktion bara. 😁

Xylocainsalva funkar rätt bra kan jag tipsa om, vet att fler har samma kliande problem. 😁👍

Du ska ju absolut inte bo med katterna om de gör dig sämre.
 
Jobbigt!:heart

Det kan vara värt att läsa om histaminintolerans (som redan nämnts) och MCAS mastcellsaktivering. Har du provat låghistaminkost? Det hjälpte mig mycket för något år sedan när jag reagerade på ”allt”, ihop med antihistaminer (de vi kallar antihistaminer verkar mot hud och övre luftvägar typ, men det finns också histaminreceptorer i andra delar av kroppen som det finns andra (delvis receptfria) läkemedel för.

Vad jag förstått är medvetenheten om dessa tillstånd låg i vården, och det kan vara svårdiagnosticerat även av andra anledningar. Det finns en extremt uttömmande fb-grupp som är väldigt välmodererad. Där finns också sammanställning av läkare kunniga inom området, med viss övervikt mot USA.

Du kan googla ”sighi list” för mer info om låghistaminkost, för mig gjorde det i en period stor skillnad i symptombörda.

Bortsett från teorin om pollen i håret, så kan beröring och även aktivitet eller stress frisätta histaminer.

Edit: och apropå att du tror katterna men även annat triggar: intressant och kanske relevant för dig att läsa om ”histamine and the inflammatory bucket ”.
 
Har du testat autoimmun kost? Jag är inte jätteinsatt, men går ut på att äta mat som inte triggar inflammationer i kroppen. Med tanke på det du skriver om att du mår sämre när du äter.
 
Har du testat autoimmun kost? Jag är inte jätteinsatt, men går ut på att äta mat som inte triggar inflammationer i kroppen. Med tanke på det du skriver om att du mår sämre när du äter.

Det kan absolut vara värt att testa i 3 mån och se om det blir nån skillnad. Det är rätt besvärligt att börja med, men TS symptom är ju också besvärliga...

Jag har i vuxen ålder utvecklat pollenallergi, började sedan även reagera på vin genom att få samma bekymmer som vid allergi. Jag harhaft återkommande perioder med atopiskt eksem. Har behandlat mig med olika sorters antihistaminer och nässprejer, kortisolsalvor osv och det funkar bättre då. Sen fick jag sköldkörteldiagnos, har en autoimmun variant. Jag började då för 1,5 år sedan att lägga om kosten till antiinflammatorisk variant, tog det i omgångar eftersom det är en väldigt besvärlig omställning speciellt som man som jag varit veg i 20 år.
Har även till följd av min sjukdom fått hjälp att utreda mineral- och näringsbrister och efter de analyserna fått kosttillskott ordinerade av läkare.

Saken är den att nu börjar jag upptäcka skillnader. Inte stora men så jag att jag reagerar. Är tex inte riktigt lika trött och utmattad, tänker MYCKET mindre på döden än jag gjort på många år vilket är en riktigt stor skillnad då jag varit i princip kroniskt deprimerad sedan jag var ung. Jag får fortfarande eksem men i mindre omfattning om jag ska vara ärlig, mer sällan än innan. Men i vår har jag också märkt två saker: jag är mkt mindre allergisk mot pollen och jag har provat dricka vissa viner och inte reagerat med nästäppa, nysningar och huvudvärk. Jag tror att det beror på att hela systemet i kroppen har en mkt bättre balans, och "allergiproblemen" eller vad man då ska kalla det inte är lika stora. Det låter som flum, men för mig hänger det ganska tydligt ihop.
 
Håller verkligen med @Tassa och @_Taggis_ AIP eller annan kost som tar bort stressiges kan vara såå värt. Men det är inte alls lika eliminerande som låghistaminkost vilket gör att en kombination kan behöva användas. Det finns många som beskriver extrema problem med histaminreaktioner, som sedan avtagit när allmän inflammation i kroppen minskar, eftersom histaminreaktioner också är inflammatoriska. Att kroppen kan tåla mer histamin om inte andra inflammatoriska processer pågår för ”inflammationshinken” inte blir överfull.

Jag har följt råd av ett par dietister som säger att histaminkänslighet allra, allra oftast går över när grundproblemet i kroppen läks ut. Jag tål nu saker som jag reagerade starkt på för ett år sedan.
 
Allmänt svar för det var så många bra tankar att jag inte kan räkna upp alla. Tack! ❤️

Jag ska läsa allt igen och googla lite, men låghistaminkost är definitivt något jag ska prova.
Jag vågar ju knappt äta bland folk numera, riskerar att klia halvt sönder mig efter. Det är lika om jag är ensam men då är det bara jag som ser 😄

Katterna får jag leva med över sommaren, av olika skäl är det bara så, men i framtiden kommer vi att leva utan djur, tyvärr. Bra för allergin, inte för själen ❤️
 
Jobbigt!:heart

Det kan vara värt att läsa om histaminintolerans (som redan nämnts) och MCAS mastcellsaktivering. Har du provat låghistaminkost? Det hjälpte mig mycket för något år sedan när jag reagerade på ”allt”, ihop med antihistaminer (de vi kallar antihistaminer verkar mot hud och övre luftvägar typ, men det finns också histaminreceptorer i andra delar av kroppen som det finns andra (delvis receptfria) läkemedel för.

Vad jag förstått är medvetenheten om dessa tillstånd låg i vården, och det kan vara svårdiagnosticerat även av andra anledningar. Det finns en extremt uttömmande fb-grupp som är väldigt välmodererad. Där finns också sammanställning av läkare kunniga inom området, med viss övervikt mot USA.

Du kan googla ”sighi list” för mer info om låghistaminkost, för mig gjorde det i en period stor skillnad i symptombörda.

Bortsett från teorin om pollen i håret, så kan beröring och även aktivitet eller stress frisätta histaminer.

Edit: och apropå att du tror katterna men även annat triggar: intressant och kanske relevant för dig att läsa om ”histamine and the inflammatory bucket ”.
Tänkte precis skriva det samma. Hoppas jag förstått rätt och att det kan röra sig om samma sak nu, men jag hade en kompis som var tvungen att sluta ta sina allergitabletter för hon kliade sönder hela kroppen. Till slut lyckades hon hitta annat som hjälpte henne med hennes allergier, men hon höll på att bli galen!
 
Håller verkligen med @Tassa och @_Taggis_ AIP eller annan kost som tar bort stressiges kan vara såå värt. Men det är inte alls lika eliminerande som låghistaminkost vilket gör att en kombination kan behöva användas. Det finns många som beskriver extrema problem med histaminreaktioner, som sedan avtagit när allmän inflammation i kroppen minskar, eftersom histaminreaktioner också är inflammatoriska. Att kroppen kan tåla mer histamin om inte andra inflammatoriska processer pågår för ”inflammationshinken” inte blir överfull.

Jag har följt råd av ett par dietister som säger att histaminkänslighet allra, allra oftast går över när grundproblemet i kroppen läks ut. Jag tål nu saker som jag reagerade starkt på för ett år sedan.

Toppen! Ska kolla närmare på detta. Har läst lte om låghistaminkost innan men inte orkat ta in det riktigt då jag haft fullt upp med paleo, AIP och liknande... :)
 
Toppen! Ska kolla närmare på detta. Har läst lte om låghistaminkost innan men inte orkat ta in det riktigt då jag haft fullt upp med paleo, AIP och liknande... :)
Berätta gärna hur det går. Jag åt låghistamin i nio månader ungefär förra året, enligt sighi-listan. Mina symptom var inte super-klassiska, men eftersom det då började komma indikationer om histaminintolerans/mastcellsaktivering efter covid, så provade jag med min husläkares goda minne att ta antihistaminer och blev så otroligt mycket bättre i både andning och andra lite mer otippade grejer som balans och att inte må lika dåligt efter måltider. För mig var det helt toppen, men under tiden läste jag in mig mer, och hörde flera personer säga att en kvarstående histaminintolerans är otroligt ovanlig och att det för de allra, allra flesta löser sig med en läkande diet. Men det kan ju vara värdefullt att avlasta kroppen under tiden.

Problemet med paleo som jag fattat är att det inte finns någon restriktion gällande oxalater, salicylater och lektin. AIP tar hänsyn till detta, men kan ibland falera då stärkelse finns med från början (ja, kroppen behöver stärkelse. detta används dock som elimineringsdiet en period, för att justera tarmfloran.). Vad jag förstått kan det försvåra uppbyggandet av en sund tarmflora, beroende på hur och hur mycket besvär som finns. Jag har ätit en ganska begränsad kost en tid (för att jag mått så risigt när jag äter, well det mesta), där även stärkelse tas bort en period och peppar, peppar så börjar det funka att återintroducera. Fattar att detta kan verka konstigt för många då tarmen och tarmfloran är så otroligt komplex att vi vet långt från allt än. Det är ett fält som inte lönar ekonomiskt sig att forska inom, men trots det finns en del evidens. Spännande tycker jag. Och framför allt så är det så otroligt skönt att inte må dåligt av att äta! Det gör det värt att prova för mig.
 
Berätta gärna hur det går. Jag åt låghistamin i nio månader ungefär förra året, enligt sighi-listan. Mina symptom var inte super-klassiska, men eftersom det då började komma indikationer om histaminintolerans/mastcellsaktivering efter covid, så provade jag med min husläkares goda minne att ta antihistaminer och blev så otroligt mycket bättre i både andning och andra lite mer otippade grejer som balans och att inte må lika dåligt efter måltider. För mig var det helt toppen, men under tiden läste jag in mig mer, och hörde flera personer säga att en kvarstående histaminintolerans är otroligt ovanlig och att det för de allra, allra flesta löser sig med en läkande diet. Men det kan ju vara värdefullt att avlasta kroppen under tiden.

Problemet med paleo som jag fattat är att det inte finns någon restriktion gällande oxalater, salicylater och lektin. AIP tar hänsyn till detta, men kan ibland falera då stärkelse finns med från början (ja, kroppen behöver stärkelse. detta används dock som elimineringsdiet en period, för att justera tarmfloran.). Vad jag förstått kan det försvåra uppbyggandet av en sund tarmflora, beroende på hur och hur mycket besvär som finns. Jag har ätit en ganska begränsad kost en tid (för att jag mått så risigt när jag äter, well det mesta), där även stärkelse tas bort en period och peppar, peppar så börjar det funka att återintroducera. Fattar att detta kan verka konstigt för många då tarmen och tarmfloran är så otroligt komplex att vi vet långt från allt än. Det är ett fält som inte lönar ekonomiskt sig att forska inom, men trots det finns en del evidens. Spännande tycker jag. Och framför allt så är det så otroligt skönt att inte må dåligt av att äta! Det gör det värt att prova för mig.

Ja jag ska först läsa in mig, sedan får vi se. Jag är redan så begränsad i min kost att jag känner att livskvaliteten är låg. Jag är inte jättesugen på att begränsa ännu mer.
Jag kan bara svara för min egen del och nej, jag har inte elminerat intaget av oxalater och lektiner. Jag är dock noga med att blötlägga grödor för att minska antinutrienter, inte medvetet äta sånt som innehåller väldigt mkt oxalater men jag väljer heller inte bort det. Anledningen är att jag måste äta nåntning, kan inte leva på vatten och luft. Jag åt en AIP-liknande diet en period men min läkare avbröt det pga stor risk för näringsbrist. Efter det har jag varit mera tillåtande, inom mina begränsningar såklart. Vi får se vart det landar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hellhound
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
392
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp