Allergisk/överkänslig

Enya

Trådstartare
Kan man vara allergisk eller överkänslig mot tonfisk?

Den senaste tiden har jag kopplat ihop att varje gång jag äter tonfiskröra drabbas jag av en jäklig magknip av varianten "inte kan sitta, ligga, stå utan måste vandra omkring med händerna om kroppen" i 10-30 minuter för att sedan ha en mer hanterbar smärta och illamående i en timme till ungefär. Jag har inte sett sambandet från början, men nu har det till slut blivit så tydligt.

Sill, makrill och andra firrar man äter har jag inga problem med.

Kan det vara bara just tonfisk eller är det en tillfällighet varje gång? Och BARA tonfisk????:eek::crazy: Det verkar ju skumt!
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Det är inte majonnäsen du reagerar på? Eftersom det är en röra kan det ju vara vad som helst du reagerar på. Men ur utfiskninssynpunkt är det ändå bra att undvika att äta tonfisk ;).
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Jag gör egen och tål allt som är i i vanliga fall, utom just i den kombinationen och äter bara tonfisk i röra :(
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Histaminöverkänslighet/intolerans gissar jag. Tonfisk på burk är histaminrikt vilket kan ge allergiliknande symptom som de du beskriver hos histaminöverkänsliga.
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Många tonfiskar är ju utrotningshotade så det gör nog inte så mycket om man inte äter dem ;):)

Men ärligt, om det är just tonfiskröra som är problemet kan det vara en kombination av livsmedel som du inte tål, konserveringsmedel och liknande. Jag har varit känslig mot köpt röra även om jag tålde alla ingredienser, ngt liknande borde kunna hända med hemmaröra om det är olika konserveringsmedel kanske.
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Histaminöverkänslighet/intolerans gissar jag. Tonfisk på burk är histaminrikt vilket kan ge allergiliknande symptom som de du beskriver hos histaminöverkänsliga.

Är det en överkänslighet eller allergi? Hur pass "farlig"?

Menar bara om jag kan skita i smärtan nån gång i bland och äta det ändå :D
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Många tonfiskar är ju utrotningshotade så det gör nog inte så mycket om man inte äter dem ;):)

Men ärligt, om det är just tonfiskröra som är problemet kan det vara en kombination av livsmedel som du inte tål, konserveringsmedel och liknande. Jag har varit känslig mot köpt röra även om jag tålde alla ingredienser, ngt liknande borde kunna hända med hemmaröra om det är olika konserveringsmedel kanske.

Nja jag tror nog inte på kombination egentligen, just eftersom det är lök ibland men vanligtvis creme fraiche, ost, ägg, gurka, tomat, paprika, ärter och ibland majs. Tar lite vad jag har så att säga. Helt normala saker. Plus kryddor.
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Jag blev vrålsänkt en gång när jag åt tonfiskstek.. den var sjukt god dock... Har typ 5-10min hem från resturangen, var beredd å lägga mig på marken å somna. När jag kom hem sov jag från kl18 till 10 dagen efter...

Blev helt illröd i ansiktet och sååå trött...

Har inte vågat äta tonfisk sedan dess...
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Testa att ta en antihistamintablett någon timme innan du äter tonfisk nästa gång.

Det är svårt att säga hur pass farligt det är att strunta i överkänsligheten. Oftast ger det bara upphov till obehag som täppt näsa, magont, nässelfeber, illamående.

Här kan du läsa om överkänslighet mot histamin och andra biogena aminer: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-...kanslighet/Histamin-och-andra-biogena-aminer/

Tack, vilken bra sida! :bow:

Jag är allergisk mot flera saker, men brukar säga att curry och jordnötter och hasselnötter är det viktigaste att undvika. Äter jag sånt får jag ont i magen på samma vis, men det kliar i munnen och hela halsen och jag har svårt att andas i bästa fall. Vid ett tillfälle kände jag riktigt att luftstrupen trycktes ihop och jag kröp till skåpet med astma- och allergimedicin och stoppade i mig det. Jag har inte ens en akutmedicin för jag har aldrig tagit det på allvar. Förrän då. Det var då jag insåg att curry inte ska användas i min mat någonsin mer.

JAg ska testa allergitablett. Måste köpa det, det är ju pollensäsong nu igen :p
 
Sv: Allergisk/överkänslig

Jag blev vrålsänkt en gång när jag åt tonfiskstek.. den var sjukt god dock... Har typ 5-10min hem från resturangen, var beredd å lägga mig på marken å somna. När jag kom hem sov jag från kl18 till 10 dagen efter...

Blev helt illröd i ansiktet och sååå trött...

Har inte vågat äta tonfisk sedan dess...

Usch, men du kom hem till din säng va? :D

Hade inte heller ätit tonfisk igen efter det!
 
Sv: Allergisk/överkänslig

yepp kom hem tack å lov! Det var rätt läskigt, aldrig känt så efter den händelsen!
Kanske ska tillägga att jag redan då var "vegetarian" men äter fisk.. å tonfisk innehåller vad jag har förstått mycket blod jämfört med vanlig fisk, så det kanske var det jag reagerade så starkt på? :eek:
 
Sv: Allergisk/överkänslig

På blodet? Kan man reagera så på det? :yuck:

Du får testa igen! :idea::p

Jag ska införskaffa allergimedicin igen, har inte många tabletter kvar sedan förut så det är dags nu.

Insåg i går kväll att den där låååångdragna förkylningen jag burit på men som inte velat bryta ut mer än lite grann och fjantat sig mest nog inte alls är en förkylning utan det är nog min vanliga POLLENALLERGI! :eek:


Jag glömmer alltså bort min pollenallergi från år till år.... :o
 
Sv: Allergisk/överkänslig

mja asså äter man inte kött så är ju inte magen van vid det... å sen äta årets bit... kan ha blivit en reaktion ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp