Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Fy vad läskigt, min häst har "bara" reagerat med att få feber och hosta av vaccinet.
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Hej!

Har haft en häst som fick en liknande reaktion som din på halsen efter ett besök från en distriktare som dock inte vaccinerade utan gav Finadyne.

Hade tagit ut vet. då hästen hade feber och var enormt stel i hela kroppen. Kan väl säga att det INTE kändes bättre när även en enorm svullnad på halsen dök upp efter besöket :cry:. Hästen hade 40 graders feber i säkert 3 dagar och kunde varken äta eller dricka från marken. Om jag inte minns fel så sprutade jag inte hästen utan hon fick pulver i maten för att sänka feber och infektion.

Det tog mycket lång tid att bygga upp hästen igen efter konvalecentstiden som varade 4-6 veckor. Tappade all muskulatur och såg bedrövlig ut :crazy: Tog blodprover som inte alls hjälpte med något svar på vad det var för egentligt fel från början. Bölden förklarades av bakterier enligt samma distriktare som inte ville punktera "för att föra in ytterligare bakterier". Jag har inte använt denna vet vid något mer tillfälle :grin:.

Hästen kom tillbaka och tränades normalt. Efter ett snabbjobb gick jag in på en klinik och visade det som återstod av bölden. De punkterade denna och den lilla svullnad som funnits var borta på kvällen :idea:

Ingen rolig historia alls men det slutade bra. Lycka till med din häst!

Jobbigt.. Men dom öppnade inte upp alls eller? Hur stor var bölden ungefär? Tur att det blev bra iaf.. :)
Jo min har ju tappat varenda muskel vid det här laget.. Inte alls kul.
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Tycker att du ska stå på dig mot försäkringsbolaget!! Det måste ju finnas ngn instans att överklaga till, har väldigt svårt att tänka mig att dom skulle kunna vinna i ett sådant fall. Börja med att kontakta konsumenternas försäkringsbyrå och se om du inte kan få hjälp av dom.

http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/artikel/article.asp?_tp_article_id=17&menu=ART_CON&avd=ART_CON

Du kan ju oxå hota med PLUS, kan tänka mig att dom inte vill ha dålig publicitet och skulle dom inte bry sig så tycker säkert Sverker om att ta upp fallet...

Lycka till och hoppas pållen blir bra snart!

tack för tips!
ska kolla lite mer om det där och får hoppas det löser sig..
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

UPDATE!

Idag var vi på återbesök.. Gjorde ultraljud och varken vätska eller var syntes till :) Däremot en hel del ärrvävnad såklart, så vi kommer antagligen alltid ha en liten bula på halsen..
Tog bort drän, ska fortsätta spola sålänge det går (antagligen ett par-tre dagar som mest) ska fortsätta med mediciner i 5 dagar och om allt är bra får jag börja skritta henne i slutet av veckan :love:
Känns skitbra, nu ska vi bara luska ut det här med försäkringen och om det går att få nån ersättning.. Ni får gärna skriva allt ni vet om sånt..

Såhär ser halsen ut nu:


Bonusbild på en glad Tindra som inte behövde stanna på Strömsholm i 2 veckor den här gången :love: Käääärlek! (Jag vet att ni gillar nosluddet):
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Nej de öppnade inte alls upp bölden vid något tillfälle. När den var som värst var den ca 10 cm bred och ca 15 cm lång. Den ändrade ju såklart konturer när den läkte ut och spred sig bredare/ nedåt.

Hästen hade kvar problem med rörligheten i halsen när bölden var nästintill utläkt. Var då in på en klinik som skulle punktera och tömma resterande del av bölden. Veterinären punkterade då ett blodkärl så det blev ett blodbad och han ville då inte fortsätta att söka efter bölden. Efter detta "misslyckade" ingrepp försvann svullnaden helt efter ett dygn och halsen blev rörligare :).

Jag vet fortfarande inte vad som orsakade det hela men uppenbarligen har veterinärens injektion av Finadyne bidragit eftersom det var där bölden uppstod. Grundfelet som jag tillkallade vet för vet jag inte heller.

Allt slutade dock bra men det var hemska dygn med den höga febern :cry:
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Jag har varit med om detta, fast i mycket mildare grad. Min häst reagerade på abortvirus-spruta nr 2 och blev stel i halsen och fck en knöl där sticket varit. Jag var inne och UL:ade på Strömsholm och det fanns en miniböld långt inne som inte gick att dränera så hon fick 2 sorters antibiotika och efter det så försvann knölen.

Jag kommer inte vaccinera mot abortvirus igen. Dock har jag hört att det kan vara spädningsvätskan de reagerar på + att man kan behöva sprita halsen där man ska sticka för att förebygga att det kommer med smuts in vid sticket.
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Vad söt hon är och vad skönt att hon mår bättre :)

Jo vi bytte vaccin, nu har hon fått Equilis.

Läste i tråden att någon hade haft problem med virusabortvaccinet, får fundera på hur jag ska göra med det nu när hon förhoppningsvis är dräktig, ska kolla henne om en vecka :)
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Ursäkta att det tagit tid med svaret. Har varit i Falsterbo ett par dagar.
Det var ett föl som vaccinerades för första gången. Jag var i kontakt med veterinären som rekommenderade mig att massera med kamfersalva ett par gånger om dagen. Efter ett tag drog bölden ihop sig till en hård "boll" och den brast av sig själv och sedan blev det bra. Jag upplevde aldrig att hästen var allmänpåverkad. Givetvis väldigt öm på själva bölden men inte dålig annars.

Nu behövde jag aldrig söka ersättning för detta men jag vet att mitt bolag ersätter komplikationer till både vaccination och kastration och jag har Sveland.

A
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 293
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 005
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 286
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp