Bukefalos 28 år!

Alléträd?

moiran

Trådstartare
Finns det några härliga alléer hemma hos bukefalosarna? Vad har ni för trädslag? Bilder?

Jag är uppvuxen med en flera hundra meter lång allé kantad av 70-80 år gamla obeskurna lönnar. De skapade verkligen en lummig rumskänsla under sommarhalvåret och under vinterhalvåret var den fårade barken med sina lavar också mycket vacker. För att inte tala om den fantastiska färgexplosionen på hösten... :love: Och när man var barn fanns det precis hur mycket löv som helst att pulsa omkring i, bygga enorma lövhögar att leka i under hösten, det fanns gott om lösnäsor på våren och det var ett helt fantastiskt bakgrunds surr från alla bin och humlor när de blommade.

Ja, jag är helt frälst i min barndoms allé och jag verkligen älskar lönnträd.

Men om jag ska plantera en allé idag vet jag inte om jag vågar satsa på lönn. Nu när man är vuxen(?) känns inte det där höstliga lövhavet riktigt lika lockande, även om det fortfarande är vackert. Dessutom är de ju ganska platskrävande. I nuläget är det odlingsbar mark på båda sidorna framfartsvägen (bara ett dike på vardera sidan skiljer vägen och åkrarna). Lönnen har väl ganska ytliga rötter och skulle kanske må dåligt om man plöjde av den rötterna varje höst? Eller?

Men vad finns det för alternativ? Finns det träd som någorlunda snabbt kan skapa rumskänsla utan att kräva för mycket utrymme i marken? Jag har varit inne på fågelbär - mycket för att de är så vackra när de blommar och inte ger så stora frukter. Men hur är deras växtsätt egentligen? Jag har bara sett dem i det vilda och inte riktigt tänkt på hur rötterna ser ut... Kan man blanda lite olika körsbärssorter/bigaråer/fågelbär, eller får allén ett för osamlat utseende då?

Vad tror ni om ask? Rönn?
 
Sv: Alléträd?

Vad lustigt! Vi (sambon o jag) pratade igår om att vi skulle plantera en allé upp till vår gård... :laugh: Vi har också dilemmat vad man ska välja för träd... Helst skulle jag vilja ha ekar men de växer ju såå långsamt :grin: och jag vill ha resultat hyfsat fort... hm jag kan väl inte hjälpa dig så mycket men jag kommer definitivt att följa den här tråden!
Vi pratade lite om björk men jag vet inte... De växer ju hyfsat fort iaf! :laugh:
 
Sv: Alléträd?

Enligt vad jag har hört är det en missuppfattninga att ekar växer långsamt, de växer tydligen rätt snabbt de första hundra åren, bara de får rätt förutsättningar. Bokar och lindar ska däremot vara bland de långsamma alternativen. Så är det bara av den anledningen du väljer bort ek tycker jag du ska tänka om! :bump:

Lonn435cmSoftCenter380px.jpg

LÖNN
Lönn växer ju fort som sjutton i början om ni vill ha (vackra, vackra, vackra) ståtliga träd som snabbt skapar rumskänsla.

alm.jpg

ALM
Alm är kanske ett alternativ annars? Växer fort och är mer högresta än lönnarna som gärna sträcker sina grova grenar långt och skuggar stora områden.
 
Sv: Alléträd?

Jag kan inte personligen tänka mig en björkallé. Jag är inte så överförtjust i björkar rent utseendemässigt...
 
Sv: Alléträd?

Och jag som älskar björkar, de vackraste träd jag vet!!!!
Har du kollat på alternativet med hängbjörk?

Vi har tyvärr just tagit ner vår älskade björkallé eftersom den behövde föryngras.

Hur lång allé har du? Skulle det kunna fungera med mindre trä à la purpurapel?
Eller skulle kanske lindar kunna vara ett alternativ (ger dock en mer pampig än mysig känsla).
 
Sv: Alléträd?

Vi har lönn, lind och ask (tror jag de är) i våran allé! de blev dock beskurna i början av året, så de är lite halvdana nu.. men det behövdes verkligen! tycker du ska ha lönn i alla fall och nått mer!
 
Sv: Alléträd?

Och jag som älskar björkar, de vackraste träd jag vet!!!!
Har du kollat på alternativet med hängbjörk?

Vi har tyvärr just tagit ner vår älskade björkallé eftersom den behövde föryngras.

Hur lång allé har du? Skulle det kunna fungera med mindre trä à la purpurapel?
Eller skulle kanske lindar kunna vara ett alternativ (ger dock en mer pampig än mysig känsla).

Det fanns en hel del hängbjörkar där jag bodde som liten, men jag har aldrig riktigt fastnat för dem. Jag har inte ens någon vettig förklaring till varför jag inte är så förtjust i dem, det är bara rent och slätt en känsla. :D

Raksträckan där en allé är påtänkt är knappa 300m lång. Det skulle alltså bli potentiellt väldigt, väldigt mycket lönnlöv att kratta... :angel:

Hur gamla blir purpuraplar och hur ser de ut när de blir lite till åren? Om jag nu satsar på en allé får den ju gärna stå där länge efteråt... Men de kanske åldras med värdighet precis som vanliga aplar? Jag är lite tveksam till att en så mörkrosa färg skulle stå sig bra till falurött? Annars är ju egentligen lite lägre träd att föredra för att inte skugga så mycket av åkermarken.

Vad gäller lind så är de ju ungefär lika stora som lönnar. Fördelen med dem gentemot lönnarna är ju att det blir lite mindre lövmassor, men lönnarna är ju så mycket vackrare!! :love:

Jag har även klurat på om man skulle sätta päron eller äpplen, men det känns lite jobbigt med 300 meter päron-/äpplemos till brevlådan höstetid... :D
 
Sv: Alléträd?

Är inte ask ganska glest och spretigt? Men det gör kanske inget när ni har så många andra trädslag blandat? Är det en 'naturlig' allé eller planterad?
 
Sv: Alléträd?

Ask skulle jag inte välja, men främst pga att askskottssjukan (vilket ord!) sprider sig rätt bra. det står asklik överallt :cry:

Annars är http://eplanta.com/ ett bra ställe att kika på.
 
Sv: Alléträd?

Är inte ask ganska glest och spretigt? Men det gör kanske inget när ni har så många andra trädslag blandat? Är det en 'naturlig' allé eller planterad?

Oj hoppsan! jag har nog ljugit för dig! hehe.. det är ju alm vi har! Tur att man kan trädsorterna :angel: Vi har alltså Lönn, lind och alm!

Jag tror nog att den är planterad för de växer vartannat ungefär! Allén har ju varit där i över 50 år så jag vet inte så noga.. Just nu fattas det en alm som blåste ner i stormen Gudrun, så vi har planterat en ny där som är en liten plutt.
 
Sv: Alléträd?

Rosenapel eller paradisapel kanske är värt att kolla upp lite noggrannare! Tack för tips!
 
Sv: Alléträd?

Aha! :D

Ja, alm passar ju lite bättre ihop med lönn och lind kan jag hålla med om! Intressant att blanda flera olika trädslag. Har man en lite längre allé är det kanske inte så dumt för att det inte ska bli allt för monotont? *fundera*
 
Sv: Alléträd?

jo det passar bättre ihop! Jag är så van vid att det är blandat så tänker inte ens på det.. Jag tycker det är fint med lindarna, speciellt när de blommar på sommaren. Så kan man torka det till Lind te också!:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp